Gå til innhold

Burde jeg snakke med barnet mitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er på Facebook, og har mange venner. Det som jeg har merket er at både gutter å jenter i klassen kommenterer ikke bildene hennes med pen osv.... Mens det gjør de med alle andre.... Jeg ser at hun blir lei seg for det:( hva hadde du fortalt til 13 åringen din k en slik situasjon? Hun selv er raus med hyggelige kommemtarer til alle...

Anonym poster: 1286d225320a7806533f6a7aca5bf4ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva har du tenkt å si da?

Har hun venner ellers?

Skrevet

13 år... omfg

Jeg fikk ikke facebook før jeg var 16.

Utrolig takknemlig for at jeg sparte meg for alle fjortissbildene og fjortissnakk som i ettertid slipper å skamme meg over.

Nei, be henne slette facebooken sin og heller bruke tid på ting som betyr noe.

Barn skal ikke forme selvbildet sitt ut fra en fjesbok.

• Liker 4
Skrevet

Hva har du tenkt å si da?Har hun venner ellers?

Det er jo det jeg spør om:( hva skal jeg si / gjøre?

Skrevet

13 år... omfg

Utrolig takknemlig for at jeg sparte meg for alle fjortissbildene og fjortissnakk som i ettertid slipper å skamme meg over.

Vanskelig å nekte henne det, når alle vennene er på fjesboka...

Skrevet

13 år... omfg

wow,så kul du er da.

Uhellet er jo allerede ute, hvis hun må slette facebook nå fordi moren ser at hun ikke er populær der kommer hun til å huske opplevelsen for alltid at hun var så rart at de bare måtte fjerne henne fra facebook.

Jeg syns at du burde snakke med henne,men kanskje ikke direkte om det. 13 åringer er svært hårsåre og hvis du starter med å treffe henne på tåen kan det gå dårlig.

Ofte tror jeg det er sånn at man later som om man har venner og trives for å ikke gjøre mamma lei seg, sånn var jeg i ihvertfall så derfor syns jeg at du bør ta det opp med henne. Fortelle henne at det ikke er verdens undergang, og at du er der for henne

Anonym poster: 34a5dc480768595441fead01eb3063a9

• Liker 1
Skrevet

Hvis du vil få henne pop i den alderen, så må vel hun fotograferes med kamera, fikse bildene i redigering og dolle henne opp.. Noe som selvfølgelig de fleste ikke gjør,.

Stakkars.. Jeg er glad jeg ikke hadde facebook, blink var jo pop da men vi var ikke så opptatt av bildene som nå.

Ta gjerne en prat med henne, vet ikke hva du kan si.

Men temaet selvtillit, hvordan hun har det, følelser rundt dette, facebook vs det virkelige liv, muligheter for flere hobbyer/aktiviteter, etc kan være noe?

• Liker 3
Skrevet

wow,så kul du er da.

Uhellet er jo allerede ute, hvis hun må slette facebook nå fordi moren ser at hun ikke er populær der kommer hun til å huske opplevelsen for alltid at hun var så rart at de bare måtte fjerne henne fra facebook.

Jeg syns at du burde snakke med henne,men kanskje ikke direkte om det. 13 åringer er svært hårsåre og hvis du starter med å treffe henne på tåen kan det gå dårlig.

Ofte tror jeg det er sånn at man later som om man har venner og trives for å ikke gjøre mamma lei seg, sånn var jeg i ihvertfall så derfor syns jeg at du bør ta det opp med henne. Fortelle henne at det ikke er verdens undergang, og at du er der for henne

Takk for svar.

Men jeg vet ikke helt hvordan eller hva jeg jeg skal si problemet:(

Skrevet

wow,så kul du er da.

Jo takk, men hadde neppe følt meg så kul om jeg i ettertid fant masse bilder av meg selv i fylla og slik fanteri.

Syns fortsatt hun burde slette facebooken sin, ikke fordi han får så få likes men fordi barn rett og slett ikke bør, det er IKKE sunt å få selvbildet og identiteten sin formet utifra medier.

Men selvfølgelig, vi lever i 2013, vanskelig å få henne til å slette den. Med mindre du finner en strategi, komme med det som et evt. forslag til henne? Kan hende hun innerst inne skulle ønske seg vekke fra facebook men ikke tør pga som dere sier, alle vennene hennes er der? Kanskje hun trenger et ekstra push,

jeg vil tippe hun går med på å være 2 uker fri fra facebook, bare for å få kjenne etter hvor godt det er å slippe alt presset både fysisk og psykisk, lære at livet består av så mye mer enn et profilbildet på face.

Skrevet

Det viktigste må vel være å understreke at facebook ikke er det virkelige liv, der pyntes ting på i større grad. Også bilder osv.

Men får hun en hobby eller aktivitet hun bruker tid på, som gir henne noe, så kommer hun nok langt ;)

Fotografering, kanskje? Gøy å leke seg med bilder, ikke av seg selv nødvendigvis, men om en pc-relatert hobby tar mer tid enn facebook..?

• Liker 2
Skrevet

Jo takk, men hadde neppe følt meg så kul om jeg i ettertid fant masse bilder av meg selv i fylla og slik fanteri.

Syns fortsatt hun burde slette facebooken sin, ikke fordi han får så få likes men fordi barn rett og slett ikke bør, det er IKKE sunt å få selvbildet og identiteten sin formet utifra medier.

Men selvfølgelig, vi lever i 2013, vanskelig å få henne til å slette den. Med mindre du finner en strategi, komme med det som et evt. forslag til henne? Kan hende hun innerst inne skulle ønske seg vekke fra facebook men ikke tør pga som dere sier, alle vennene hennes er der? Kanskje hun trenger et ekstra push,

jeg vil tippe hun går med på å være 2 uker fri fra facebook, bare for å få kjenne etter hvor godt det er å slippe alt presset både fysisk og psykisk, lære at livet består av så mye mer enn et profilbildet på face.

Du sporer så skinnsyk av! ingen bryr seg om dine teorier om barneoppdragelse Ts ER moren,ikke du! hun spør ikke om det er ok at 13 åringer har facebook!

• Liker 3
Skrevet

Du sporer så skinnsyk av! ingen bryr seg om dine teorier om barneoppdragelse Ts ER moren,ikke du! hun spør ikke om det er ok at 13 åringer har facebook!

Ok, frk. Prippen. Jeg gir meg. Du vinner. God vinterferie!

Skrevet

Uff, TS, det der er kjempevanskelig.

Jeg har en kusine på 11 år, og utfra kommentarer hun poster, og kommentarer hun får, er det helt utrolig åpenbart for meg hvor mye facebook har å si for popularitet, og ikke minst hvor mye mobbing som foregår der.

Hun slettet den gamle profilen og laget seg en ny profil for bare noen uker siden, og det virker som det må ha vært tema på skolen, eller kanskje at hennes foreldre har tatt dette opp med henne, for jeg legger merke til at det går adskillig roligere for seg på denne profilen.

Kanskje er det heller et tema å ta opp på foreldremøte eller lignende? Jeg er generelt lite tilhenger av foreldre som skal "prakke" problemene til sine egne barn på de andre foreldrene i klassen (da jeg gikk på skolen husker jeg blant annet hvordan foreldrene til den overvektige gutten i klassen, prøvde å slå et slag for retningslinjer på sunnhet i matpakkene så ikke sønnen deres skulle bli misunnelig og fristet), men nettvett er nok noe som trenger ekstremt mye fokus for generasjonen som nå vokser opp med internett. Vi kan ønske oss så mye vi bare vil at facebook og andre sosiale medier ikke skulle eksistert, men det er nok ikke noe alternativ å tvinge barna bort fra dem, for det går jo også utover det sosiale.

Skrevet

Uff, TS, det der er kjempevanskelig.

Jeg har en kusine på 11 år, og utfra kommentarer hun poster, og kommentarer hun får, er det helt utrolig åpenbart for meg hvor mye facebook har å si for popularitet, og ikke minst hvor mye mobbing som foregår der.

Hun slettet den gamle profilen og laget seg en ny profil for bare noen uker siden, og det virker som det må ha vært tema på skolen, eller kanskje at hennes foreldre har tatt dette opp med henne, for jeg legger merke til at det går adskillig roligere for seg på denne profilen.

Kanskje er det heller et tema å ta opp på foreldremøte eller lignende? Jeg er generelt lite tilhenger av foreldre som skal "prakke" problemene til sine egne barn på de andre foreldrene i klassen (da jeg gikk på skolen husker jeg blant annet hvordan foreldrene til den overvektige gutten i klassen, prøvde å slå et slag for retningslinjer på sunnhet i matpakkene så ikke sønnen deres skulle bli misunnelig og fristet), men nettvett er nok noe som trenger ekstremt mye fokus for generasjonen som nå vokser opp med internett. Vi kan ønske oss så mye vi bare vil at facebook og andre sosiale medier ikke skulle eksistert, men det er nok ikke noe alternativ å tvinge barna bort fra dem, for det går jo også utover det sosiale.

Tusen takk for svar dere. Andre som har noen synspunkter? Er veldig redd hun skal bli skadet av dette:(

Skrevet

Prøv å forklar på en forsiktig måte at det viktigste er at hun fortsetter å være seg selv og hyggelig med andre, så kan hun se tilbake på denne tiden når hun blir større og være stolt av at hun var snll med de rundt seg. Selv om det kanskje ikke er så lett så er det ofte greit å minne en 13 åring på at om 3-5 år vil hun skjønne at problemene hun har nå ikke var så farlige likevel.

Du kan jo kanskje også prøve å fortelle noe fra ditt eget liv som kan likne på det hun opplever, så føler hun seg litt mindre alene om å ha dette problemet. Alle har vel opplevd å føle seg upopulære en gang, og mange tror det er bare en selv som har det sånn.

Skrevet

Muligens pedagogisk ukorrekt, men det eneste jeg ser du kan gjøre av betydning er å hjelpe henne å ta gode bilder. Doll henne litt opp, rett/krøll håret hennes osv, og ta masse bilder med speilreflekskamera. Å snakke med henne om at facebook-likes ikke er alt hjelper mest sannsynlig lite.

Anonym poster: 43172d200396a696f83e7d2d23788d7a

• Liker 1
Skrevet

Dette er jo gått veldig for langt nå. Får man ikke 100 likes, så er man ikke verdt noe?? Nei, lær dem andre verdier enn et profil bilde på en nettside. Hun er like god, fin og vakker som alle de andre. De som står fra dette presset er mye bedre enn de som lar seg presse. Likes knappe burde blitt tatt bort!

Anonym poster: 249e5f71dab99ff10a565aa5874d0a35

Skrevet

Dette er jo gått veldig for langt nå. Får man ikke 100 likes, så er man ikke verdt noe?? Nei, lær dem andre verdier enn et profil bilde på en nettside. Hun er like god, fin og vakker som alle de andre. De som står fra dette presset er mye bedre enn de som lar seg presse. Likes knappe burde blitt tatt bort!

Anonym poster: 249e5f71dab99ff10a565aa5874d0a35

Det er ikke lett å fortelle henne alt det, når venninner har endel å si for dem dessverre.

Skrevet

Andre?

Skrevet

Hvis du tar det opp, setter du jo fingeren på det som et problem.

Og det er jo ikke et problem, facebook eller kommentarer der betyr ingenting.

Det du kan gjøre er å lære henne og vise henne hva som er viktig med livet. Gi henne en hobby som er så altoppslukende at hun glemmer hele facebookdritten.

Anonym poster: 5a6a48534de4e59e6001d4d36a8d93b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...