AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #21 Skrevet 19. februar 2013 Jeg gjetter på følgende årsaker. Årsakene kan også være kombinerte: - Tenner på tanken om å dominere en kvinne. Selve voldtektssituasjonen tenner - Manglende empati - Manglende seksualliv. Frustrasjon over å aldri få en dame til sengs, tar seg til rette når behovet blir for stort. - Ved avbrutt seksuell tilnærming. Flørt der den ene parten plutselig ikke vil gå lengre, men der den andre føler at de har kommet så langt at det er naturlig å ha sex (date-rape, festvoldtekt) - For å dominere andre menn (voldtekt av kone/familiemedlem, gjerne i krigs/konfliktsituasjon) - I ekstreme situasjoner, f.eks krig der moralske grenser er blitt brutt og overgrep mot fienden ikke sees på som overgrep Bingo. Dette er jeg helt enig i. Voldtekt handler både om sex og om kontroll. Det er ikke mulig å si at det handler kun om det ene eller det andre. Kanskje i enkeltsaker, men fenomenet dreier seg selvsagt om begge deler. Synes særlig det siste punktet er interessant. Les gjerne litt om japanske styrkers behandlng av kinesere i f.eks. Nanjing-massakren, og hvordan voldtekt brukes som terrorvåpen i konflikter i Afrika. Det er fascinerende hvor få sperrer mange er født med, og like fascinerende hvor fort vi utnytter muligheten til å gå utenfor det som er moralsk akseptabelt når grensene for akseptabel oppførsel flyttes. Anonym poster: 259baa4f7b623727ab556c631676a526
Alina X Skrevet 19. februar 2013 #22 Skrevet 19. februar 2013 (endret) Jeg lurer på hvorfor menn voldtar? Får de bare lyst til å tømme seg, eller hva er det? Blir de plutselig kåte og tar det første og beste kvinnemenneske som kommer alene? Eller liker de å utøve makt overfor kvinner? Jeg skjønner ikke dette, så trenger en god forklaring? Anonym poster: 9ba2afaa4e32675828576c401d1f67a2 For det første. Menn, som en gruppe, voldtar ikke. Voldtekt blir begått av mennesker med manglende empati og pga andre underliggende årsaker som psykologiske problemer. Voldtekt handler ikke først og fremst om sex, det handler om å utøve makt og vold mot et annet menneske. Noen har tatt med seg problemer fra muligens hjemlandet der det ikke er normalt med at kvinner går fritt, eller at de er fra et krigsherja land og ikke kjenner til annet enn vold eller seksuell vold. Så er det kategorier av voldtekt. Overfalls,Nachspiel og voldtekt i hjemmet. Overfallsvoldtekt blir som regel begått ute i parker,portrom ol, og det er en en STOR myte at det er 16åringer med 1,36 i promille og kort skjørt som blir voldtatt. I overfallsvoldtekter blir også damer på 80+ overfalt og slengt i bakken.Dette spiller ingen rolle for overgriperen. Nachspiel er i gråsonen. Ja, det finnes de som blir dopet ned, men i mange av tilfelle går det ut på at dama er veldig full og ikke helt med. Kanskje hun blir med en gutt hjem fordi hun ikke er helt klar i hodet. Her må man ta til etteretning at det er ikke alltid lett å vite om man har blitt voldtatt eller ei. Lå du med en gutt i fylla og angrer så kan du ikke anmelde for voldtekt, selvom du var dritings.Blir du med en gutt hjem, så vet du hva han er ute etter. HER er gråsonen: Hvis jenta er veldig full så er hun jo ute av stand til å gjøre motstand, men da snakker vi veeeeldig full. Jeg tror personlig at det er mange nachspiel voldtekt som er "Jeg angrer-Jeg anmelder" og det er veldig synd for de jentene som har opplevd å bli voldtatt. Voldtekt i hjemmet blir begått av en som er voldelig i hjemmet på andre måter og. Fysisk vold,Psykisk vold,trakassering og trusler. Endret 19. februar 2013 av Fortuna Xania
kubrak Skrevet 19. februar 2013 #23 Skrevet 19. februar 2013 Jeg lurer på hvorfor menn voldtar? Får de bare lyst til å tømme seg, eller hva er det? Blir de plutselig kåte og tar det første og beste kvinnemenneske som kommer alene? Eller liker de å utøve makt overfor kvinner? Jeg skjønner ikke dette, så trenger en god forklaring? Anonym poster: 9ba2afaa4e32675828576c401d1f67a2 http://en.wikipedia.org/wiki/Causes_of_sexual_violence Det er utrolig hvor mye man kan finne ut av ved hjelp av google... just sayin
waco Skrevet 19. februar 2013 #24 Skrevet 19. februar 2013 Det er lovene, for eksempel blir det ansett som automatisk voldtekt å betale for sex for personer under atten år, og alle vet at dette her kan være helt frivillig fra seksten eller syttenåringen. Her har man skapt lover for å kriminalisere atferd som ellers ikke skader noen. Visste dere at 78% av alle som sitter i fengsel sitter inne for forbrytelser funnet opp de siste tredve år?
Gjest BettyBoop Skrevet 19. februar 2013 #25 Skrevet 19. februar 2013 Det er lovene, for eksempel blir det ansett som automatisk voldtekt å betale for sex for personer under atten år, og alle vet at dette her kan være helt frivillig fra seksten eller syttenåringen. Her har man skapt lover for å kriminalisere atferd som ellers ikke skader noen. Visste dere at 78% av alle som sitter i fengsel sitter inne for forbrytelser funnet opp de siste tredve år? det er ikke voldtekt å betale for sex. Det er ulovlig men det er ikke derfor
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå