Gjest Blomst83 Skrevet 16. februar 2013 #21 Skrevet 16. februar 2013 Å bruke orde rote på den måten,som i å kline er ikke akkurat så nytt.Min erfaring er at det har vært brukt på den måten i i hvert fall 12 år,om ikke mer.
Singha Skrevet 16. februar 2013 #22 Skrevet 16. februar 2013 Det er fortsatt et bra eksempel på et ord som tilsvarende klein har fått en ny mening (som også egentlig spiller på den egentlige meningen av rote - det er en sammenheng, ordet har ikke fått en radikal ny mening egentlig). 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #24 Skrevet 16. februar 2013 Eh, det har da vært brukt siden ihvertfall 1997. Anonym poster: ab71f4a2fde249acc7537c7fd5c19d9a
Chloe- Skrevet 16. februar 2013 #25 Skrevet 16. februar 2013 (endret) Å rote har jo også fått en ny betydning. For meg betyr det å ha det uryddig, slenge ting ifra seg der det faller seg osv. Den nye betydningen er den samme som vi, da jeg var ung, kalte å kline. Eller jeg helt på jordet? Nei, roting innebærer ofte mer enn klining. Jeg vil si klining + tafsing er en mer dekkende definisjon. Faktisk kan det bety så mye som alt av forspill, men grensen stopper ved samleie. Hvis en venninne av meg sier "det ble bare roting, fordi jeg hadde mensen" antar jeg de har gjort mye mer enn å kline. Men jeg vet jo ikke helt hva du legger i ordet kline da. For meg er det bare intens kyssing. Endret 16. februar 2013 av Chloe- 1
Gjest Eurodice Skrevet 16. februar 2013 #26 Skrevet 16. februar 2013 Å bruke orde rote på den måten,som i å kline er ikke akkurat så nytt.Min erfaring er at det har vært brukt på den måten i i hvert fall 12 år,om ikke mer. Jeg lever i kysk jomfruelighet og følger ikke med på sex/rote/kline-fronten . 1
Gjest Eurodice Skrevet 16. februar 2013 #27 Skrevet 16. februar 2013 (endret) Nei, roting innebærer ofte mer enn klining. Jeg vil si klining + tafsing er en mer dekkende definisjon. Faktisk kan det dekke så mye som alt av forspill, men grensen stopper ved samleie. Hvis en venninne av meg sier "det ble bare roting, fordi jeg hadde mensen" antar jeg de har gjort mye mer enn å kline. Men jeg vet jo ikke helt hva du legger i ordet kline da. For meg er det bare intens kyssing. Å kline var nok det samme som å rote. I tillegg til å kysse, tok vi på hverandre både her og der . Men samleie var ikke aktuelt for min del. Der var jeg standhaftig. Endret 16. februar 2013 av Arabella
Gjest Blomst83 Skrevet 16. februar 2013 #28 Skrevet 16. februar 2013 Rote? I så fall var det derfor jeg skrev i hvert fall 12.Men du har nok rett på rundt på i hvert fall 97
Chloe- Skrevet 16. februar 2013 #29 Skrevet 16. februar 2013 Å kline var nok det samme som å rote. I tillegg til å kysse, tok vi på hverandre både her og der . Ahaa. For meg er kline kun ting som er "tillatt bakerst i en kinosal". Altså ikke så mye. 2
Gjest Eurodice Skrevet 16. februar 2013 #30 Skrevet 16. februar 2013 Ahaa. For meg er kline kun ting som er "tillatt bakerst i en kinosal". Altså ikke så mye. Det kom jo også an på om vi var flere sammen (altså en gjeng av oss), da ble det ikke fullt så heftig.
Perelandra Skrevet 16. februar 2013 #31 Skrevet 16. februar 2013 I følge ordboka betyr klein å være syk, i dårlig stand eller lite flink. Alle disse betydningene er godt kjent for meg, og er slett ikke noen moteord. De kunne gjerne vært brukt i av min mor som er over 80 år. Når jeg tenker meg om, har jeg også hørt klein bli brukt om mat. "Dette smakte kleint", eller "maten begynner å bli klein". Klein betyr jo originalt liten, eller skrøpelig. Ser ikke noe problem med å bruke ordet i en ny sammenheng som overhodet ikke er veldig langt fra originalbetydningen. Det er jo heller ikke veldig langt fra å føle seg syk (føle seg klein) og den nyere betydningen som er å føle seg pinlig berørt, flau osv. Begge er ugne følelser. Jeg er enig med deg her. Felles for de tradisjonelle betydningene av klein er at de alle beskriver noe negativt. Den nye betydningen føyer seg egentlig bare inn i rekken av å beskrive noe dårlig. Språket er stadig i endring, og da endrer også betydningen av et ord seg. 1
Gjest Drue Skrevet 16. februar 2013 #32 Skrevet 16. februar 2013 Det som i utgangspunktet irriterer meg, er at folk på død og liv skal bruke ordet hele tida. Det er ikke bare vanlig å bruke ordet der de fleste av oss tidligere kanskje sa "pinlig" - det skal liksom brukes fuckings hele tida. Alt skal liksom være "kleint". "Den middagen var klein", "det var kleint da kassadama spurte om pose", "det var en klein forelesning", osv. Noe av det aller verste jeg veit, er når det i en samtale oppstår taushet, hvorpå en av partene sier "kleint, ass". Stakkars usikre sjeler. 2
Perelandra Skrevet 16. februar 2013 #33 Skrevet 16. februar 2013 Det som i utgangspunktet irriterer meg, er at folk på død og liv skal bruke ordet hele tida. Det er ikke bare vanlig å bruke ordet der de fleste av oss tidligere kanskje sa "pinlig" - det skal liksom brukes fuckings hele tida. Alt skal liksom være "kleint". "Den middagen var klein", "det var kleint da kassadama spurte om pose", "det var en klein forelesning", osv. Noe av det aller verste jeg veit, er når det i en samtale oppstår taushet, hvorpå en av partene sier "kleint, ass". Stakkars usikre sjeler. Mener du da at selve maten var dårlig eller at det var dårlig stemning? For meg vil en klein middag bety at maten smakte vondt, var dårlig tilberedt, eller kanskje til og med at man fikk lite mat. Hvis noen har vært på ute på restaurant og sier etterpå at middagen var klein, vil jeg automatisk tenke at kokken har gjort en dårlig jobb. Her vil trolig ynge folk tolke ordet annerledes enn meg, og mene at middagen hadde pinlig og flau stemning. 1
Singha Skrevet 16. februar 2013 #34 Skrevet 16. februar 2013 Det som i utgangspunktet irriterer meg, er at folk på død og liv skal bruke ordet hele tida. Det er ikke bare vanlig å bruke ordet der de fleste av oss tidligere kanskje sa "pinlig" - det skal liksom brukes fuckings hele tida. Alt skal liksom være "kleint". "Den middagen var klein", "det var kleint da kassadama spurte om pose", "det var en klein forelesning", osv. Noe av det aller verste jeg veit, er når det i en samtale oppstår taushet, hvorpå en av partene sier "kleint, ass". Stakkars usikre sjeler. Da er du vel egentlig mer oppgitt over fenomenet med ord som blir brukt for mye enn kleint i seg selv? Slik som "sykt". Og, jeg kommer ikke på flere ord nå... Det er vel helt vanlig at dette skjer fordi de aller fleste egentlig ikke har, eller bruker, et veldig stort ordforråd. 1
Medlem Skrevet 16. februar 2013 #35 Skrevet 16. februar 2013 Jeg bruker det ikke, og det finnes det en grunn til...
Gjest Drue Skrevet 16. februar 2013 #36 Skrevet 16. februar 2013 Mener du da at selve maten var dårlig eller at det var dårlig stemning? For meg vil en klein middag bety at maten smakte vondt, var dårlig tilberedt, eller kanskje til og med at man fikk lite mat. Hvis noen har vært på ute på restaurant og sier etterpå at middagen var klein, vil jeg automatisk tenke at kokken har gjort en dårlig jobb. Her vil trolig ynge folk tolke ordet annerledes enn meg, og mene at middagen hadde pinlig og flau stemning. Jeg vet ikke helt hva man mener. Jeg blir egentlig ikke overraska over hvordan ordet brukes lenger Da er du vel egentlig mer oppgitt over fenomenet med ord som blir brukt for mye enn kleint i seg selv? Slik som "sykt". Og, jeg kommer ikke på flere ord nå... Det er vel helt vanlig at dette skjer fordi de aller fleste egentlig ikke har, eller bruker, et veldig stort ordforråd. Jeg ser ikke på den hyppige bruken av ordet kleint som en indikator på dårlig ordforråd - det er nok mer det at "pinlighet" som fenomen er mer populært, tenker jeg. Og at folk kanskje ønsker å heve seg over det ved å hele tida påpeke det. Men joda, i og med at ordet er på moten, så brukes det jo også (som noen av eksemplene mine også antyder) litt vilkårlig også.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #37 Skrevet 16. februar 2013 Jeg er 52 år, og er også vant med fra ungdommen av (altså midten av 70-tallet), at "rote" betyr det meste av sex utenom samleie. For øvrig: Jeg blir nesten litt deprimert når jeg leser i dette underforumet. Det handler jo veldig mye om at folk blir sinte og forarget, og at de er nedrakkende og fordømmende når de kommer over nye uttrykksmåter. De fleste her er dessuten både språklig intolerante, og svært kunnskapsløse, samt at de har en særdeles snever og fastlåst oppfatning av hva godt norsk er. Jeg anbefaler at de som er genuint språkinteresserte, melder seg inn i gruppa "Språkspalta" på Facebook. Der kan man finne svært gode og interessante diskusjoner, i motsetning til her. For hva med å diskutere språk, folkens? Anonym poster: 3232f910dc1396f7f0e9f2a4cc09041e 2
Chloe- Skrevet 16. februar 2013 #38 Skrevet 16. februar 2013 Mener du da at selve maten var dårlig eller at det var dårlig stemning? For meg vil en klein middag bety at maten smakte vondt, var dårlig tilberedt, eller kanskje til og med at man fikk lite mat. Hvis noen har vært på ute på restaurant og sier etterpå at middagen var klein, vil jeg automatisk tenke at kokken har gjort en dårlig jobb. Her vil trolig ynge folk tolke ordet annerledes enn meg, og mene at middagen hadde pinlig og flau stemning. Jeg hadde trodd det var stemninga! Inntil i dag visste jeg faktisk ikke at ordet kunne brukes om mat i det hele tatt. Chloe: Middagen i går var så klein. Perel: Hva var det som smake dårlig? Chloe: Hva? Hvem sa noe om dårlig mat? Tapasen var helt nydelig den.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå