Gå til innhold

Kleint med kleint?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor bruker alle dette ordet nå for tiden (uten om jeg virker det som)? Har aldri hørt det ordet før kanskje 2011 eller noe. Synes selv det er et litt rart ord, men sikkert bare fordi jeg ikke er vandt med det.

Anonym poster: 6183e3ea9cd46b23a6733522975bfa10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kleint er det kleineste ordet jeg vet om. Det eksploderte etter at hun trekantjenta brukte det på tv, siden har vi ikke blitt kvitt det.

Anonym poster: 75e57a88fbdfb01a93b690ddeadd4abc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er vant med å bruke ordet klein om å være syk. Det brukes særlig om å føle seg uvel, men uten å være alvorlig syk. For eksempel: "jeg føler meg litt klein i dag så jeg orker ikke å dra på jobben".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kleint er et kjekt og dekkende ord som jeg har brukt i mange år (siden starten av 90-tallet, minst), så da gir jeg en god dag i at det plutselig er "kleint" å bruke det nå.

Endret av Antlers
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg ordet kleint relativt ofte. En kusine av moren min som bor i Telemark et sted, bruker ordet kleint for å beskrive noe som er dårlig, eller at hun er dårlig. "Uff, jeg føler meg så klein idag". Jeg tror jeg har hørt det ordet hele livet, det er vel nå senere at det har blitt mer et "moteord"? O.o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kleint er et kjekt og dekkende ord som jeg har brukt i mange år (siden starten av 90-tallet, minst), så da gir jeg en god dag i at det plutselig er "kleint" å bruke det nå.

Enig! Skjønner heller ikke denne motstanden mot såkalte "moteord". Tror dere at språket er konstant? Det utvikler seg jo hele tiden, det ligger jo i dets natur. Nye ord og uttrykk oppstår eller adopteres. Alle ord vi bruker har blitt innført i dagligtalen på et eller annet tidspunkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg er vant med å bruke ordet klein om å være syk. Det brukes særlig om å føle seg uvel, men uten å være alvorlig syk. For eksempel: "jeg føler meg litt klein i dag så jeg orker ikke å dra på jobben".

Nettopp, det er den opprinnelige betydningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Toppris

Jeg er vant med å bruke ordet klein om å være syk. Det brukes særlig om å føle seg uvel, men uten å være alvorlig syk. For eksempel: "jeg føler meg litt klein i dag så jeg orker ikke å dra på jobben".

Samme her. klein betyr syk! Er mange som ikke egentlig vet hva ordet betyr. Her i byen går ordet "kleint" som flaut/pinlig etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemora mi bruker ordet klein og har brukt det så lenge jeg kan huske. Over 20 år, altså. Det er mulig det er et moteord i media/på østlandet, men det er eller har i det minste vært vanlig på vestlandet i lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og derfor jeg syns det er teit å bruke det om pinlig når det betyr å være syk/uggen.

Hvorfor det? Jeg tror ikke det er mange blant den oppvoksende generasjonen som bruker ordet klein om sykdom. Jeg er i tyveårene og forbinder det kun med min trønderske oldemor. Man har altså tatt et ord som ikke lenger er særlig utbredt i dagligtale og skiftet ut betydningen med noe man føler man behøver et ord for. Dette er jo bare normal språkutvikling i praksis.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Borghild

Hvorfor det? Jeg tror ikke det er mange blant den oppvoksende generasjonen som bruker ordet klein om sykdom. Jeg er i tyveårene og forbinder det kun med min trønderske oldemor. Man har altså tatt et ord som ikke lenger er særlig utbredt i dagligtale og skiftet ut betydningen med noe man føler man behøver et ord for. Dette er jo bare normal språkutvikling i praksis.

Altså, jeg bruker ikke klein om syk heller siden jeg syns hele ordet er stygt. Særlig med tykk l blir det enda verre. Vet at språket utvikler seg, men jeg syns det er teit å ta et gammelt ord og bytte betydning på det. Hva blir det neste? At en slabbedask skal bety en elegant, dannet person?

Men på den annen side, ungdom under 20 idag kan jo ikke snakke, så om 50 år heter det vel skjøtt, skjelke, skjirke, skjole, skjino osv.

Endret av Borghild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klein betyr jo originalt liten, eller skrøpelig. Ser ikke noe problem med å bruke ordet i en ny sammenheng som overhodet ikke er veldig langt fra originalbetydningen. Det er jo heller ikke veldig langt fra å føle seg syk (føle seg klein) og den nyere betydningen som er å føle seg pinlig berørt, flau osv. Begge er ugne følelser.

Hva med ord som rote? Er det og galt i de forskjellige meningene med ordet?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Klein betyr jo originalt liten, eller skrøpelig. Ser ikke noe problem med å bruke ordet i en ny sammenheng som overhodet ikke er veldig langt fra originalbetydningen. Det er jo heller ikke veldig langt fra å føle seg syk (føle seg klein) og den nyere betydningen som er å føle seg pinlig berørt, flau osv. Begge er ugne følelser.

Hva med ord som rote? Er det og galt i de forskjellige meningene med ordet?

Å rote har jo også fått en ny betydning. For meg betyr det å ha det uryddig, slenge ting ifra seg der det faller seg osv.

Den nye betydningen er den samme som vi, da jeg var ung, kalte å kline. Eller jeg helt på jordet?

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...