Gå til innhold

Straffe folk for ytringer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva synes du om å straffe folk som kommer med provoserende og politisk ukorekte ytringer som ikke ikke direkte skader noen fysisk, men som ikke er akseptert av folk flest eller som kan såre?

Eksempler kan være rasistiske ytringer, pedofile ytringer og liberale holdninger om det, ytre at man ikke liker homofile, ytre at damer er satans verk som hører hjemme å kjøkkenet eller lignende. Det er foresten eksemplerog ikke noe jeg personlig mener.

Er det noe du støtter å straffe eller er du i mot å straffe slike ytringer?

Og hvis du synes man skal straffes, hva slags straff? Si gjerne hvorfor du mener det ene eller det andre.

Anonym poster: e248c8dd6d0d7674359a0435cd65eac5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Jeg mener at bare direkte trusler om voldsbruk skal være straffbare, men dette betyr dog på ingen måte at f.eks en rasist vil få ytre seg uhemmet ettersom at folk med slike holdninger vil utsettes for boikott. Ytringsfrihet handler om retten til å ytre seg, det innebærer på ingen måte ikke at folk skal måtte gidde å høre på deg.

Man må jo også ha noen som skal sitte å vurdere hva som er greit eller ikke å ytre seg om, det er komplett umulig å få tak i et fullstendig ideologisk, religiøst osv nøytralt utvalg av folk som skal kunne sile ut straffbare ytringer, og da er det fort gjort at disse ubevisst eller bevisst særbehandler folk med f.eks enkelte typer ytringer.

Videre så vil folk med ekstreme ytringer i mye mindre grad føle seg hørt, og vil jeg da vel tro at de i mye større grad vil være tilbøyelig til å f.eks ta i bruk vold for å få fram sine meninger.

Skrevet

Trussel om straff og trusler er vel det samme? hva med å true noen med straff da?

Skrevet

... :roll: Vi har ikke lovbestemt ytringsfrihet for å kunne snakke om været.

Anonym poster: 3a494b9382e05a4c01dd10cda0be9054

Skrevet (endret)

Ingen ytringer om politikk, religion , været , kvinner, menn, barn, planter og biler bør være straffbare.

Sikkert mange andre og ......

Endret av sebastianen
Skrevet

Jeg synes det er positivt med ytterliggående meninger, man finner dem på alle arenaer og polarisert på begge sider, demokratier er ikke vellfungerende uten - og i et demokrati vil ei heller de ytterliggående røstene heller aldri få gjennomslag da ikke mange står bak ønskene. Dog er disse med på å gjøre demokratiene mer dynamiske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...