Gå til innhold

Tett nese pga støvallergi

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg blir snart sprø av å være så tett i nesa. :sukk: Jeg får ta historien fra begynnelsen: Jeg hadde en helt normalt fungerende nese i over tjue år (så jeg tviler på problemet er polypper, skjeve nesevegger o.l.), og så etter en lang periode med ekstremt stress utviklet jeg en haug allergier, lavt stoffskifte og fikk skikkelig dårlig immunforsvar. Den ene forkjølelsen avløste den andre. Spol fram noen år, og immunforsvaret er hakket bedre, men jeg sliter fortsatt med allergier. Det verste er det jeg mistenker er støvallergi/middallergi, siden jeg nesten aldri er tett ute. Inne blir jeg fort tett, spesielt hvis det ikke er helt rent der jeg er. Verst er det når jeg skal sove. Jeg vet ikke helt om det er det at jeg ligger eller det at det er mest støv og annet jeg ikke vil tenke på i senga/på soverommet, men nesa blir så tett om natta. Jeg har prøvd allergitabletter (certrizin, loratadin), kortisonsprayer (nasonex, avamys, rhinocort), saltvannssprayer og neseskyllehorn, fenumax, mentolatumsalve, bytte rom å sove på, sove med hodet høyt... Det eneste som hjelper nok er rinexintabletter eller otrivinspray. Men det er jo ikke bra å gå på i lengden.

Jeg var hos ØNH-lege, som ikke kunne se noe galt med nesa, annet enn at den var tett. Det var der jeg fikk den første kortisonsprayen jeg har prøvd. Jeg syns de virker litt, men så begynner jeg å blø neseblod av dem, og da blir jeg jo tettere enn jeg var pga blodet... I tillegg er det ganske skummelt å blø neseblod hele tida :sjokkbla: Nå er jeg på tredje type kortisonspray, rhinocort, men man skal jo bruke dem et par måneder eller noe sånt for å få full effekt av dem. Jeg må slutte å bruke dem etter et par uker pga neseblod.

Etter alt dette nesestyret har jeg begynt å grue meg til å legge meg, fordi jeg vet det blir så vanskelig å puste, og jeg sliter med å sove pga det. Jeg har prøvd å ikke bruke noe i det hele tatt, for kanskje nesa har blitt overbelastet eller noe av alle sprayene. Men da er jeg jo helt tett, og får panikk fordi jeg ikke får puste. Jeg har lest om folk som er avhengige av otrivin og at det tar en stund for nesa å avvenne seg, så man må holde ut en stund uten otrivin, og så vil nesa bli normal igjen. Jeg har klart å avvenne meg helt fra otrivin og andre nesesprayer, og da har jeg holdt ut noen uker, men ikke merket noen forskjell, så da har jeg begynt å bruke det igjen, for da får jeg hvert fall sove. Nå bruker jeg barneotrivin, og bare når jeg skal sove, og oftest bare i ene neseboret. Så jeg vet ikke, kanskje det ikke er noe å bekymre seg for, for de "tyngre" otrivinmisbrukerne bruker jo en flaske i uka og sånt. Jeg har en spray veldig lenge. Men det bekymrer meg at jeg ikke finner noen annen løsning.

Jeg tenkte å gå til legen en gang til, men hun er av typen som alltid har dårlig tid, og jeg får følelsen av å ta opp tiden hennes når jeg er der, så jeg kvier meg. Jeg antar hun bare vil si at jeg må slutte å bruke otrivin og lide meg gjennom avvenningsfasen. Men problemet mitt er jo at det ikke hjelper, støvallergien gjør at jeg uansett blir tett.

Er det noen som har slitt med det samme, som har funnet noe som virker? Kanskje en type antihistaminer som virker bedre på støvallergi, eller noen medisiner jeg ikke har hørt om, som jeg kunne prøvd? Eller burde jeg bare trosse redselen for neseblod og fortsette med kortisonspray, selv om det virker som nesa ikke vil ha det? Eller burde jeg bare blåse i hele greia, holde meg til barneotrivin en gang i døgnet og slå meg til ro med at sånn er det? :vetikke:

Jo, og et spørsmål til: Er det mulig at en type antihistaminer virker bra på en allergi, og ikke i det hele tatt på en annen? Loratadin virker nemlig bra på pollenallergien, men jeg merker ingenting når jeg tar den for støvallergi.

Hadde blitt veldig glad for noen tips, eller i det minste svar fra noen som sliter med det samme, så føler jeg meg ikke så ensom med dette problemet :fnise:

Endret av Dragonfly84
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke mye hjelp, men jeg måtte etterhvert kutte ut nesespray. Fikk tips om å sove ute (sovepose og telt) på vinteren i avvenningsperioden. Det ble sldri noe av. Men jeg vasker soverommet to ganger i uken, lufter mye og puster med munnen. Må bare leve med det. Lykke til!

Anonym poster: 49c774a9a900050cbb1fbfee636fd9f4

Skrevet

Jepp.. jeg har vert igjennom lignende.

Prøvde det aller meste av sprayer, allergi medisiner og astma medisiner. Ørten besøk hos ØNH og lege. De fant ingenting.

Eneste er allergi-testen som viste støv og middallergi.

Har prøvd å rundvaske huset, vaske ALLE klær, holde støvfritt og vaske sengetøy (+ å lufte dyne og pute) flere ganger i uka og holde huset støvfritt en lengre periode.

Var litt av et styr og MYE jobb. Men "fortjenesten" var minimal.

Ble fullstendig avhengig av Otrivin og Zymelin. Brukte minst 3 flasker i uka fast. (rimelig flaut å handle så ofte og mye på apoteket, selv om jeg hadde 3 forskjellige apotek å handle i)

Fikk og tips om saltvann, prøvde omtrent alle merker jeg fant + å blande selv. Lite eller ingen virking.

Men... så var det en dame på apoteket som anbefalte et nytt merke som heter Miwana Naturell. (Er en en del år siden dette)

Det skulle vist være bra. Fant ut at jeg måtte jo prøve det også.

Kjørte på som jeg hadde gjort med de andre merkene.

3 uker "tvang" kun med Miwana Naturell ingenting annet.

Måtte nærmest sitte i sengen i starten, en går jo tett likevel i starten. Er bare slik en må gjøre, ellers er det 0 virking.

Sov ikke veldig mye de første uken kan jeg nok trygt si...

Men til forandring fra ALT annet jeg har forsøkt, ble jeg faktisk bedre etterhvert. Gikk med en del flasker i starten og de første ukene. Men disse skader jo ikke å bruke.

Etter 3 uker merket jeg stor forskjell. Ikke ikke blidt 100%, men er såpass at jeg ikke trenger dryppe meg hver kveld og iløpet av natten lengre.

Nå har jeg 1 flaske i 3 mnd. (holdbar 3 mnd) og da har jeg som oftest noe igjen.

Nå er det jo mange flere typer Miwana på markedet. Har hent seg at mannen min har kjøpt feil så jeg har prøvd en del av de. Det merkelige er at INGEN av de andre merkene virker på samme måte som Miwana Naturell.

Men en ting jeg bare MÅ være nøye på har jeg merket. Er at jeg ikke kan bruke Otrivin eller Zymelin selv når jeg er forkjøla lengre. Tar ikke veldig mange dagene før nesen er tett døgnet rundt igjen uansett hvor mye jeg drypper.

En må bare holde ut 2-3 uker. Er tøft, men fortjenesten en får senere er verd det :-)

Skrevet
Jo, og et spørsmål til: Er det mulig at en type antihistaminer virker bra på en allergi, og ikke i det hele tatt på en annen? Loratadin virker nemlig bra på pollenallergien, men jeg merker ingenting når jeg tar den for støvallergi.

Jeg skiftet fra Cetirizin til Loratadin fordi Cetirizin ikke virket og ga meg munntørrhet. Men på Loratadin var jeg potte tett i nesen... Skiftet så over til Aerius, og er sånn passe "åpen" i nesen nå. Er også støvmiddallergiker. Det er sikkert ikke noe problem å få resept på en annen type allergimedisiner, som feks Aerius, TS. Ville prøvd det i hvertfall, det skader vel ikke!

Anonym poster: e6e24dd92466c121d924dd9fc62fcf11

Skrevet

Takk for svar! :) Er en trøst å vite andre har kommet seg ut av dette. Skal prøve aerius og se om det blir noen forskjell! Må jo finne en måte å puste med nesa på, det er ikke bra å bare puste med munnen om natta heller, da blir man jo veldig tørr i munnen og ikke får man filtrert lufta med nesa heller, man drar bare alt støvet og partikler ned i lungene... Det gir meg håp at det kan være så stor forskjell på antihistaminer, hvert fall.

Skrevet

Ikke ha TV eller PC på soverommet ihvertfall, hvis du har det. Det genererer så mye tørr luft som er irriterende for nese og hals. Vi har eget TV-rom, og hvis jeg brygger på en forkjølelse kan jeg ikke være der inne for da blir jeg bare verre med en gang.

Anonym poster: e916d0190aec0cb4017854f09a971c8e

Skrevet

Har du tatt allergi test ? Hvis nei, kom deg til spesialist innenfor astma og allergi.OM du får en diagnose,har du rett til litt hjelp med medisner samt andre hjelpemidler

Jeg tenker : Kenacort T sprøyte. Middtrekk til madrassen og puta. Luftrenser med hepafilter som er godkjent.

Når du tørker støv,bruk maske . 3M kan jeg anbefale ,disse har jeg brukt selv.

Av nesespray synes jeg avamyz eller flutide fungerte sån ok. Nå har jeg endelig kommet meg vekk fra nesesprayene,men bruker Nazamer om jeg blir tett

Den renser ,fukter og smører nesen.Og innholder saltvann bare.

Var avhengig av nesespray selv i flere år,pga at jeg måtte ta astmamedisner.Kunne bare bruke munnstykke på forstøverapparatet,og da måtte nesa være åpen

• Liker 1
Skrevet

Oi, det fins mer å gjøre! :sjokkert::danse: Tusen takk for tips, Kårky! Jeg skal jammen be om henvisning til en spesialist. Det er mye astma i familien også, og jeg mistenker at jeg kanskje har et mildt tilfelle av det i tillegg. Men jeg har ikke tenkt på at det kan ha noe med nesetettheten å gjøre :sjenert:

AB: Vi har veldig lite ting på soverommet, ingen tepper, bokhyller, tv, pc osv der inne. Men jeg tror definitivt jeg også reagerer på dårlig luftkvalitet, for jeg blir veldig tett på jobben (åpent kontorlandskap med mange pcer).

• 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Drar opp denne tråden håper at det er greit :)

Er det noen her som har tips til ting som man kan gjøre for å forhindre støvallergi og middallergi?

Er det for eksempel enkelte matvarer som hjelper?

Det som jeg kommer på og som fungerer for meg:

Saltvannsspray

Neseskyllekanne (1 saltvannskje for 3 dl lunka vann).

Mat:

Paprika (antioksidanter)

Kylling

Bananer (bromelain)

Middfjerneren fra enklere liv

Utlufting

Legge plagg i fryseren.

Middtrekk (pute, dyne, seng)

Det å spise røde druer skal også visstnok hjelpe på grunn av antioksidantene.

Anonymous poster hash: 1aa42...d88
  • 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Noen flere forslag?:)

Anonymous poster hash: 1aa42...d88
AnonymBruker
Skrevet

Støvsuge?

Anonymous poster hash: 563a7...ec4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...