Gå til innhold

Delt omsorg, og sykt barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

http://www.nav.no/He...e/Omsorgspenger

Les på nav, der står det at omsorgsavtale må leveres nav dersom den ene skal få flere dager enn den andre. Nav lager så et skriv til arbeidsgiver.

Det står:

Hva kan du få?

Du kan få omsorgspenger i

• 10 dager per kalenderår
  • 15 dager per kalenderår hvis du har omsorg for mer enn to barn
  • 20 dager per kalenderår hvis du er alene om omsorgen
  • 30 dager per kalenderår hvis du er alene om omsorgen for mer enn to barn
  • Hvis du har kronisk sykt eller funksjonshemmet barn og dette fører til en markert høyere risiko for fravær, kan du i tillegg få ti stønadsdager for hvert kronisk sykt eller funksjonshemmet barn. Når du er alene om omsorgen, dobles antall stønadsdager.

Hvis foreldrene ikke bor sammen, kan dagene med omsorgspenger fordeles forholdsmessig på hver av foreldrene på grunnlag av samværsavtalen mellom foreldrene. Foreldrene må avgi en skriftlig erklæring til NAV om omsorgsfordelingen i henhold til samværsavtalen. NAV utsteder en erklæring til arbeidsgiver om fordeling av retten til omsorgspenger.

Altså, er du enslig forsørger (det er du når du har mer enn 50%) så har du 20 dager automatisk. Og hvis foreldrene ikke bor sammen KAN dagene deles.

Anonym poster: 0281689201dc881fbbd6ddeeb480bb19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men herlighet, dette er snakk om en far som må komme forsinket på jobb, fordi han hadde et sykt barn. Men faren valgte å levere et sykt barn i barnehagen isteden for å komme en time senere på jobb.

Mens alle dere finner fram regler fra NAV, så sitter jeg og lurer på hvordan denne faren er. Kan ikke ha mye omsorg for sin sønn. Jeg er glad jeg ikke har en sånn far.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...