Gå til innhold

Delt omsorg, og sykt barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det er vanlig at faren som har vanlig samvær, har "sykt barn" dager på jobben?

Sønnen min skulle være hos pappaen i natt. Så hadde han fått feber i går, og far mente at jeg skulle være klar til å ta han imot veldig tidlig. Jeg informerte om at jeg ikke var hjemme før kl 0830, men at jeg kunne ta han da. Det endte med at han leverte småen barnehagen med høy feber kl 0730! Han kunne altså ikke vente en time til jeg rakk å komme meg hjem. Han mener at det er mitt ansvar å ta småen når han er syk, selvom det er far som har samvær.

Hvem sitt ansvar er det egentlig å ta barnet?

Anonym poster: 204e0d72fc9c85a4180940ec68a00d9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har hovedomsorgen har du ansvaret.

Når det er sagt så er det selvsagt ikke greit å levere et sykt barn i barnehagen. Han burde tenkt mer på barnet. Et sykt barn har det best hjemme sammen med foreldrene. Det er heller ikke greit for barnehageansatte å få ansvar for et sykt barn i tillegg til alle de andre barna de har ansvar for.

Hvis du visste at han hadde tenkt å levere barnet i barnehagen burde du prøvd å komme hjem tidligere.

Jeg regner med at dere begge har ansvarsfulle jobber som det er vanskelig å ta seg fri fra, og jeg vet at det ikke er lett å dra hjem tidligere fra nattevakt, men et sykt barn bør prioriteres.

Skrevet

Du skriver delt omsorg, har dere 50/50? I så fall har dere ti sykt-barn-dager hver og han burde blitt hjemme med barnet. Dersom du har hovedomsorgen, har han helt rett, da er det ditt ansvar alene.

Skrevet

Den som har hovedomsorgen har alle sykedagen, 20 stk, da er det du som skal være hjemme med barnet. Dette gjelder frem til 49/51 deling, for å være skikkelig pirkete. Ved 50/50 har dere 10 hver.

• Liker 1
Skrevet

Den som har hovedomsorgen har alle sykedagen, 20 stk, da er det du som skal være hjemme med barnet. Dette gjelder frem til 49/51 deling, for å være skikkelig pirkete. Ved 50/50 har dere 10 hver.

Den som har hovedomsorgen har 20 dager ja, men de dagene kan man dele. Jeg overførte 5 dager til faren, etter avtale med NAV, slik at han også kunne være hjemme med barnet når hun var syk.

Skrevet

Det stemmer, men om det hadde vært tilfellet hadde jo TS og faren visst det.

Skrevet

Men selv om mor har ansvaret for barnet da det er sykt, så leverer man vel ikke barnet sykt i barnehagen. Det er jo så uansvarlig så jeg har ikke ord!!

Det var snakk om en time bare! Synes han ikke en gang så synd på barnet som er sykt at han kunne vente en time, men måtte lever han i barnehage?! Jeg forstår ikke sånne foreldre jeg altså..

Skrevet

den som har barnet har vel ansvaret om ikke annet avtales. Om jeg har et sykt barn på byttedagen, er jeg hjemme til faren kan hente og omvendt. Dersom det er hans dag og skal f.eks på et viktig møte kan han levere hos meg dersom det passer seg slik. Ville aldri levert et barn med feber i barnehagen uansett hvem sitt ansvar det var den dagen. Skikkelig kødd det der.

• Liker 2
Skrevet

Men selv om mor har ansvaret for barnet da det er sykt, så leverer man vel ikke barnet sykt i barnehagen. Det er jo så uansvarlig så jeg har ikke ord!!

Det var snakk om en time bare! Synes han ikke en gang så synd på barnet som er sykt at han kunne vente en time, men måtte lever han i barnehage?! Jeg forstår ikke sånne foreldre jeg altså..

Noen har faktisk så rigide arbeidstider at de ikke kan vente "en liten time". Om mor har alle "sykt barn"-dagene, så burde hun av sluttet det hun drev med en time tidligere grunnet sykt barn, slik at hun var hjemme til barnet måtte leveres.

Anonym poster: 6a01963567b3dd99d6365759c461f1ee

Skrevet (endret)

Noen har faktisk så rigide arbeidstider at de ikke kan vente "en liten time". Om mor har alle "sykt barn"-dagene, så burde hun av sluttet det hun drev med en time tidligere grunnet sykt barn, slik at hun var hjemme til barnet måtte leveres.

Anonym poster: 6a01963567b3dd99d6365759c461f1ee

Hvis du har sånne arbeidstider og har er barns, så har du set stort problem. For det betyr at mor ikke kan forlate byen da far har samvær, i tilfelle barnet er sykt og ikke kan dra i barnehagen. Og det høres usannsynlig ut.

Endret av RockOn
Skrevet

Hvis du har sånne arbeidstider og har er barns, så har du set stort problem. For det betyr at mor ikke kan forlate byen da far har samvær, i tilfelle barnet er sykt og ikke kan dra i barnehagen. Og det høres usannsynlig ut.

Dersom mor har hovedomsorgen og far vanlig samvær, så kan det hende det er slik. Dersom det ikke er avtalt overføring av "sykt barn"-dager til far, har ikke far krav på fri dersom barnet er sykt, og ansvaret ligger på mor alene.

Skrevet

Uansett hva grunnen er, så er det ikke riktig å levere et sykt barn i barnehage - punktum. Der gjorde far feil.

Men dersom far har vanlig samvær, og ikke har fått overført noen sykedager, så er alt ansvar mors. Da er det hun som må dra tidligere fra jobb og bli hjemme med sykt barn. Så her gjorde mor også feil, hun skulle dratt fra jobb tidligere og tatt over barnet.

Anonym poster: 0281689201dc881fbbd6ddeeb480bb19

Skrevet

Nei, det er ikke usannsynlig. det er slik det er. Så lenge far ikke har rett på sykt barn-dager, så er alt ansvar mors. Enkelt og greit.

Skrevet

TS her.

Kan jeg overføre noen sykedaget til far via NAV, var det sånn og forstår?

Hvordan gjør jeg det evt? Lang prosess?

Anonym poster: 204e0d72fc9c85a4180940ec68a00d9e

Skrevet

Dagene tilfaller ikke den med mest samvær automatisk, hver av foreldrene har 10 dager inntil det søkes om at den ene skal overta noen/alle dagene fra den andre. Antall dager som kan overtas avhenger av omsorgsfordelingen. Arbeidsgiver til den som får flere dager skal ha dette skriftlig fra folketrygden.

Skrevet

Dersom mor har hovedomsorgen og far vanlig samvær, så kan det hende det er slik. Dersom det ikke er avtalt overføring av "sykt barn"-dager til far, har ikke far krav på fri dersom barnet er sykt, og ansvaret ligger på mor alene.

Da bør ikke far ha samvær de dagene barnet skal i barnehagen. Alle vet at barnet kan bli sykt.

Skrevet

Nei, det er ikke usannsynlig. det er slik det er. Så lenge far ikke har rett på sykt barn-dager, så er alt ansvar mors. Enkelt og greit.

En arbeidsgiver vil ikke kreve at du leverer et sykt barn i barnehagen hvis det dreier seg om en time forsinkelse. Ærlig talt. Og HVIS det er sånn at far ikke kan komme en time for sent på jobb så bør han ikke ha barn på de dagene han skal på jobb!

Skrevet

Dagene tilfaller ikke den med mest samvær automatisk, hver av foreldrene har 10 dager inntil det søkes om at den ene skal overta noen/alle dagene fra den andre. Antall dager som kan overtas avhenger av omsorgsfordelingen. Arbeidsgiver til den som får flere dager skal ha dette skriftlig fra folketrygden.

En som er registrert som enslig forsørger har automatisk alle sykt barn-dagene jo. Som gift/samboende har man 10 dager hver.

Da bør ikke far ha samvær de dagene barnet skal i barnehagen. Alle vet at barnet kan bli sykt.

Eller så kan man skrive til NAV og få overført noen av dagene til far, ut fra hvordan samværet er. Har ikke den ene forelderen rett på sykt barn-dager, må jo nødvendigvis den andre ta disse.

Skrevet

Dette er helt feil... Den med hovedomsorgen får alle dagene. En kan overføre dager til far så lenge en ikke har barn med andre, da deler en jo dager med den andre en bor med. Da har en ikke mulighet til å overføre dager til den som har samvær.

Skrevet

Dette er helt feil... Den med hovedomsorgen får alle dagene. En kan overføre dager til far så lenge en ikke har barn med andre, da deler en jo dager med den andre en bor med. Da har en ikke mulighet til å overføre dager til den som har samvær.

http://www.nav.no/Helse/Sykt+barn+eller+familie/Omsorgspenger

Les på nav, der står det at omsorgsavtale må leveres nav dersom den ene skal få flere dager enn den andre. Nav lager så et skriv til arbeidsgiver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...