Gå til innhold

Tips til å bli en bedre nabo? :)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg flyttet nylig for meg selv til en leilighet i en blokk. Det er ikke spesielt lytt her eller noe slikt, men likevel er det uvant for meg å bo i blokk og jeg tenker hele tiden på ting jeg må passe på for å ikke plage naboene.

Jeg fester ikke og hører jeg på musikk så bruker jeg headset. Så den er grei.

- Kjøre vaskemaskin/oppvask på natten har jeg ikke gjort fordi jeg er redd det bråker i rørene, gjør det det?

- Dusje sent om kvelden/natta, samme grunn som over, bråker det mye i rørene? Veldig usikker der om jeg er hysterisk eller ikke ..

- Tørketrommel bråker og rister så det kjører jeg kun på dagtid.

- Støvsuge sent om kvelden/natten, må jeg støvsuge opp noe sent så tar jeg av skaftet på støvsugern og holder den lille tuten rett over gulvet så den ikke kommer borti gulvet og lager bråk.

- Setter ikke søpla ut i oppgangen, synes det er ekkelt, bærer den enten helt ut eller har den innenfor døra.

Er det noe mer jeg bør tenke på av hensyn til de andre i bygget som jeg har glemt? :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må være lov å leve selv om man bor i blokk, men det er viktig å ta hensyn. Jeg ka tipse deg til at hvis du treffer naboene på siden, under eller rett over deg, så er det alltid en vinner å si at de bare må ta kontakt hvis de blir plaget av støy fra din leilighet. Det skaper positive naboforhold, du forteller at du tenker over hva du holder på med (og hvis du er heldig vil det få dem til å tenke på det samme), samtidig vil de fleste da være litt mer tålmodig de gangene de faktisk blir litt støy fra leiligheten.

En annen ting er at hvis du skal holde fest, legge nytt gulv eller andre bråkete ting (utenom innflytting, som alle skjøner at lager litt lyd) så er det kjempelurt å si i fra eller legge en lapp i postkassen til naboene for å forklare. Dette hindrer som regel ufred.

Det å dusje/bruke badet må være lov å gjøre uten å bekymre seg for naboen, men det skal være stille mellom 23 og 7, så dropp støvsuging og vaskemaskiner. I reglementet her jeg bor står faktisk vaskemaskin/tørketrommel nevnt som eksempler på hva som ikke er lov i dette tidsrommet. Har du ikke fått en kopi av reglene for huset? Hvis du ikke har det så hadde jeg bedt om å få det!

Skrevet

Har vokst opp i blokk og bor fortsatt i blokk med min egen familie. Det er en livstil for meg ;) Skal fortelle deg hva som irriterer meg med naboene mine, så kan du se om dette er ting du kan unngå ;)

Kast ikke sigarettsneiper foran inngangsdøren eller ut av verandaen. Det finnes søplekasser over alt eller ta dem med inn.

Kast ikke søppelposer rett ut av vinduet, vi har søppeldunker av en grunn. Og når du først finner søppeldunken kan du åpne lokket og hive posene ned i dunken. Det er faktisk ikke lov å sette dem utenfor.

Høy musikk kl 3 om natten er fryktelig slitsomt, det samme er hylingen du foretar fordi du bare vil. Mulig du kaller det sang, men det gjør ikke vi andre. Vi andre synes det er greit å komme våkne på jobb dagen etter.

Det er lov å hilse tilbake når vi sier hei til deg. Du trenger ikke være redd for at vi skal be deg inn på kaffe eller snakke noe mer med deg. Men det er greit å hilse, og ikke så rent høflig.

Støvsugeren din og moppen din bråker ekstremt på parkettgulv, særlig når du aldri bruker den før kl 01.00 og i tillegg holder på en time.

Du har fått ben for å gå med, og du er fortsatt sprek. Du trenger derfor ikke kjøre inn på gangveien og kjefte på unger og andre som går i veien for deg. Og fartsgrensen på en gangvei er ikke 50 km/t. På samme måte er ikke gangveien en parkeringsplass for dine gjester. Det er nettopp en gangvei og her også en beredskapsvei. De flotte bilene forsvinner fort om brannvesenet kommer på utrykning. Og de sperrer for alle andre som må kjøre inn her av en grunn, f.eks. fordi de skal flytte inn eller er syke.

Tingene som står på min terrasse er ikke dine. Selv om jeg har grillen min og spaden utenfor så er det ikke lov til å benytte dem. Lekene som ungene min har satt utenfor er heller ikke til fri benyttelse bare fordi du går innenfor gjerdet mitt. Og du trenger ikke ringe på for å spørre om å få låne syklene våre, det får du ikke lov til selv om vi ikke bruker dem akkurat nå. Kjøp dine egne ting! Jeg går ikke inn på din veranda for å ta/låne dine ting.

Når du lufter hunden din så ta opp etter den. Det er ikke koselig å komme ut på terrassen og tråkke i hundemøkk. Men jeg vet hvem du er, så kanskje jeg skulle komme til deg og gjøre fra meg på din veranda? Er vel liten forskjell på hunde- og menneskemøkk?

Avisen med mitt navn på er min, ikke din.

Når det er sagt...

Ja det høres når noen dusjer eller trekker ned på do, men alle skjønner at det er greit å gjøre sånt sent på kvelden også innimellom.

Noen ganger så går vaskemaskiner tidlig og sent, bare det ikke blir en vane. Enkelte steder så kan det riste skikkelig av vaskemaskiner i leiligheten under.

Gi beskjed i oppgangen om du skal ha fest eller pusse opp. En liten notis ved postkassene holder :)

Hils på naboene og si fra til dem at de bare må si i fra hvis det er noe. Det er fint å kunne snakke sammen.

Hør litt etter hva du hører fra naboen, så får du en pekepinn på hva de eventuelt kan høre fra deg.

Sist men ikke minst, å leve i blokk er å høre naboen. Så en del tåler man :)

Anonym poster: 5be8a4adbcfa248bbaa954a40e6914f1

Skrevet

vedr. oppvaskmaskiner (og vaskemaskiner) så er det her i alle fall ,forbudt etter kl. 22.00

Samt de kyndige sier en ikke skal kjøre maskiner uten at en er tilstede og passer på.

resten høres litt i overkant forsiktig ut.

Du må gjerne bli min nabo!

• Liker 1
Skrevet

Haha, ja, jeg håper mine neste naboer har samme holdning som deg!

Jeg har forsåvidt en ting til som jeg kom på som jeg vet at ikke alle tenker på. Hvis du røyker og du har noen som bor i etasjen over deg, ikke "røyk ut vinduet" som noen gjør for å minske røyklukt i eget hjem. Da kan ikke naboen over deg ha vinduet oppe, for din røyk kommer rett inn der. Det er et rent mareritt på varmeste sommeren hvis du noen gang opplever det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...