Gå til innhold

Cupcakesene ramler sammen? :-(

Fremhevede innlegg

Skrevet

Prøvde å lage vaniljemuffins etter en oppskrift jeg fant på passion4baking, fulgte oppskriften til punkt og prikke. Røra ble fantastisk luftig og fin, det luktet himmelsk i rommet og inni ovnen hevet de fint - de så helt perfekte ut da de kom ut. I ca tredve sekunder :grine:

Det skjer hver gang. Jeg vet ikke helt hva det skyldes - for mye av noe, for lite av noe? For varmt i ovnen, for lite varmt? Feil type former?

Hjelp :sjenert: hadde tenkt å bake noen søte til valentinsdagen :sukk:

Anonym poster: 28b01e35173530cd8c6989170312246a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Problemstillingen blir snart utdatert. Snart er cupcakes ut, akkurat som Facebook :fnise:

Skrevet

Ja, og da slutter de straks å smake godt også, når de ikke er trendy lenger...?

:roll:

• Liker 1
Skrevet

Det kan være for mye bakepulver/natron, for høy varme, tukling med tempraturen, ikke forvarmet ovnen nok, åpnet døren ofte, for lite stekt, for mye aktivitet og vibrasjoner rundt ovnen..

Prøv å varme ovnen opp i 10min med den aktuelle tempraturen, la røra stå et par minutter så bakepulveret får frest fra seg litt og kakk bakebrettet i bordet så luftbobler får finne veien ut. Avkjøle alltid et par minutter i formen før du tar dem over på rist.

Det positive med fordypning er at du kan ha mer frosting på da. ;) Eller ha fyll inni.

Anonym poster: da2f81fe455e13ff898aeda64a046197

• Liker 1
Skrevet

Sannsynligvis er det ikke ordentlig stekt i midten. Jeg har samme problem med den oppskriften. Og når jeg tar de ut så er de superfine, også detter de sammen og blir liksom buet nedover.

Hvis du da deler en i to, så tipper jeg du vil se det samme som meg, at de ikke ser ferdig stekt ut;-)

Skrevet

Ja, det er det jeg tenker på - det gjør ikke noe om de blir flate, det er godt med ekstra fyll, hehe - men de er liksom ikke helt gjennomstekt, og det smaker mer mel enn det skal, på en måte. Da er det nesten bedre at de er overstekt, ellers blir de så kompakte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...