amonyn Skrevet 14. februar 2013 #1 Skrevet 14. februar 2013 ..har man da krav på erstatning? Bestiller en del merkelige varer på nettet. Mye av det er sterilt og vil miste sin verdi om det åpnes. Annet kan ødelegges om det åpnes, ved at det kommer luft til, eller at det brytes opp i biter. Stort sett går det veldig greit, da jeg aldri bestiller ulovligheter (så vidt jeg vet). Men bestiller mye som kan få dem til å stusse og kanskje ville ta en prøve.
Gjest Skjæra Skrevet 15. februar 2013 #2 Skrevet 15. februar 2013 Tror tollen gjør som det passer dem når det kommer til åpning av varer. Du kan jo ringe dem å høre, for jeg tror man kan fortolle varen på forhånd, slik at den sklir rett igjennom.
amonyn Skrevet 15. februar 2013 Forfatter #3 Skrevet 15. februar 2013 Tror tollen gjør som det passer dem når det kommer til åpning av varer. Du kan jo ringe dem å høre, for jeg tror man kan fortolle varen på forhånd, slik at den sklir rett igjennom. Det nytter jo ikke om de synes det ser suspekt ut og vil ta en prøve. Dessuten bestiller jeg stort sett under 200 kr-grensen.
amonyn Skrevet 15. februar 2013 Forfatter #4 Skrevet 15. februar 2013 Hva om politiet er på razzia, da? Kan de rasere og styre som de vil? Ikke det at jeg forventer politi på døren
Gjest Skjæra Skrevet 15. februar 2013 #5 Skrevet 15. februar 2013 Ja hvis de har tilatelse til razzia, så kan de snu opp ned på hele huset hvis det er grunn til det. Da er de jo på leit etter noe som ofte kan være godt skjult. Ikke at jeg har noe med det, men kan ikke skjønne hva du skal ha bestilt hjem som ikke tåler å bli åpnet.
Armitage Skrevet 15. februar 2013 #6 Skrevet 15. februar 2013 Eneste jeg har hørt om som kan bli destruert i tollen er neglelakk og hårspray. Men bare om man bestiller fra de lendene som har innført strengt forbud mot brennbar væske i flypost. Vet at USA og Storbritannia har det i hvertfall.
amonyn Skrevet 15. februar 2013 Forfatter #7 Skrevet 15. februar 2013 Ja hvis de har tilatelse til razzia, så kan de snu opp ned på hele huset hvis det er grunn til det. Da er de jo på leit etter noe som ofte kan være godt skjult. Ikke at jeg har noe med det, men kan ikke skjønne hva du skal ha bestilt hjem som ikke tåler å bli åpnet. Så de kan rive opp gulv og vegger og bare stikke om de ikke finner noe? Så sitter man igjen med en herpet leilighet? Det er jo helt på trynet. Som jeg skriver i HI: i hovedsak sterile varer. Sopp- og bakteriekulturer kan også øsdelegges ved åpning.
amonyn Skrevet 15. februar 2013 Forfatter #8 Skrevet 15. februar 2013 Eneste jeg har hørt om som kan bli destruert i tollen er neglelakk og hårspray. Men bare om man bestiller fra de lendene som har innført strengt forbud mot brennbar væske i flypost. Vet at USA og Storbritannia har det i hvertfall. Snakker ikke om destruksjon. Det er noe helt annet. Det er snakk om å f.eks. åpne sterile varer, plukke fra hverandre elektronikk eller legge levende varer/matvarer på lager til det dør/råtner.
Gjest Skjæra Skrevet 15. februar 2013 #9 Skrevet 15. februar 2013 Så de kan rive opp gulv og vegger og bare stikke om de ikke finner noe? Så sitter man igjen med en herpet leilighet? Det er jo helt på trynet. Som jeg skriver i HI: i hovedsak sterile varer. Sopp- og bakteriekulturer kan også øsdelegges ved åpning. Tror ikke de har for vane å rive opp gulvplanker, så det er nok ikke noe å uroe seg for.
Gjest Skjæra Skrevet 15. februar 2013 #10 Skrevet 15. februar 2013 (endret) Eneste jeg har hørt om som kan bli destruert i tollen er neglelakk og hårspray. Men bare om man bestiller fra de lendene som har innført strengt forbud mot brennbar væske i flypost. Vet at USA og Storbritannia har det i hvertfall. Medisiner og matvarer kan også bli destruert i tollen, så det er mer en neglelakk og hårspray. Enten blir det sendt tilbake til avsender, eller så blir det destruert. Endret 15. februar 2013 av Skjæra
amonyn Skrevet 15. februar 2013 Forfatter #11 Skrevet 15. februar 2013 (endret) Tror ikke de har for vane å rive opp gulvplanker, så det er nok ikke noe å uroe seg for. Jeg uroer meg for det meste, som du kanskje skjønner Har aldri vært i klammeri med politiet, allikevel er jeg litt urolig for at de skal komme og ødelegge tingene mine. Eller at de kanskje finner noe, hvis de kommer. Har jo bodd folk her før meg. Eller at de tar med seg laboratorieutstyret mitt og jeg ikke får det tilbake/noe av det er ulovlig. Edit: Har kanskje noe med at jeg har en del merkelige fritidssysler. Kjemi, mikrobiologi, disseksjon, soppdyrkning m.m. Tror damen nede på apoteket her tror at jeg er kriminell. Endret 15. februar 2013 av amonyn
Gjest Skjæra Skrevet 15. februar 2013 #12 Skrevet 15. februar 2013 Jeg uroer meg for det meste, som du kanskje skjønner Har aldri vært i klammeri med politiet, allikevel er jeg litt urolig for at de skal komme og ødelegge tingene mine. Eller at de kanskje finner noe, hvis de kommer. Har jo bodd folk her før meg. Eller at de tar med seg laboratorieutstyret mitt og jeg ikke får det tilbake/noe av det er ulovlig. De ødelegger ikke ting bare for å gjøre det, men usikker på hvilke regler de må forholde seg til. Angående laboratorieutstyret så tror jeg de kan ta alt, hvis noe er ulovlig. Men så lenge du ikke bestiller hjem noe ulovlig, så er sjangsen for at de banker på veldig liten.
amonyn Skrevet 15. februar 2013 Forfatter #13 Skrevet 15. februar 2013 De ødelegger ikke ting bare for å gjøre det, men usikker på hvilke regler de må forholde seg til. Angående laboratorieutstyret så tror jeg de kan ta alt, hvis noe er ulovlig. Men så lenge du ikke bestiller hjem noe ulovlig, så er sjangsen for at de banker på veldig liten. Klart. Prøver jo å unngå det, så godt jeg kan. Men det er ikke alltid like lett å sette seg inn i reglene. For eksempel står det ingenting som import av levende kulturer på matilsynets sider. Sendte mail til tollen og de visste heller ikke. Ser jo at det er lite sannsynlig å få besøk på grunn av noen kilo natriumacetat, diverse andre ufarlige kjemikalier, labutstyr og noen levende kulturer av helt lovlige arter (sopp/mugg/bakterier). Lærerne mine ville lett sett hva det er jeg driver med. Er bare usikker på hva politiet hadde trodd. Har også hørt mange historier om at de kan bli veldig sinte om de ikke finner det de er "ute etter". Alt jeg har bestilt hittl har kommet gjennom tollen uten problemer (inlkudert et stoff som er klassifisert som legemiddel).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå