AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #1 Skrevet 14. februar 2013 Finnes det en slags kalkultaor på nett hvor man kan legge inn hva man spiser og så finne ut hvor mange gram protein, fett og karbohydrater man dermed spiser? Anonym poster: 09f92cae53807e012ee347d4de551ab4
WBNina Skrevet 14. februar 2013 #2 Skrevet 14. februar 2013 Jeg synes my fitnesspal ( http://www.myfitnesspal.com/ ) er bra til slikt . Der kan du lage deg en profil, og logge kosthold og trening. Bra database med matvarer, og enkelt å legge til nye matvarer dersom det er noe du ikke finner.
Gjest Thymus Skrevet 14. februar 2013 #3 Skrevet 14. februar 2013 En annet godt program er Mat på Data, kan lastes ned gratis på matportalen.no (: Den har en god database og regner ut alt du vil (: omtrent.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #4 Skrevet 14. februar 2013 Jeg synes my fitnesspal ( http://www.myfitnesspal.com/ ) er bra til slikt . Der kan du lage deg en profil, og logge kosthold og trening. Bra database med matvarer, og enkelt å legge til nye matvarer dersom det er noe du ikke finner. Ah, jeg har jo faktisk den appen. Men trodde den bare regna ut kalorier. Er litt interessert i å finne ut hvor mange gram protein og hvor mange gram karbohydrater jeg får i meg Anonym poster: 09f92cae53807e012ee347d4de551ab4
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #5 Skrevet 14. februar 2013 Hmmm. Jeg spiser i følge den alt for mye proteiner og alt for lite karbohydrater. Og alt for mye c-vitamin. Og litt lite jern og vitamin A. Haha. Hvordan bør man egentlig forholde seg til de tallene? Anonym poster: 09f92cae53807e012ee347d4de551ab4
Larsern Skrevet 14. februar 2013 #6 Skrevet 14. februar 2013 Ah, jeg har jo faktisk den appen. Men trodde den bare regna ut kalorier. Er litt interessert i å finne ut hvor mange gram protein og hvor mange gram karbohydrater jeg får i meg Anonym poster: 09f92cae53807e012ee347d4de551ab4 Ikke ment som personlig kritikk, men jeg skjønner virkelig ikke dette fokuset på å telle kalorier. For det første så er det veldig unøyaktig med mindre man er veldig strikt og har førsteklasses råvarer, for det andre så er det irrelevant med mindre man deffer og skal stille på scenen i fitness/bb og skal oppnå perfekt fettprosent for et veldig begrenset tilsrom. For de som ikke skal det så er det mer enn godt nok å droppe ferdigmat og gå over til "sunt" og balansert kosthold og heller rette fokuset mot treninga. Ettersom du spør om dette på kg så antar jeg at du verken driver med fitness eller kroppsbygging, og derfor burde du heller ikke fokusere så veldig mye på dette.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #7 Skrevet 14. februar 2013 Ikke ment som personlig kritikk, men jeg skjønner virkelig ikke dette fokuset på å telle kalorier. For det første så er det veldig unøyaktig med mindre man er veldig strikt og har førsteklasses råvarer, for det andre så er det irrelevant med mindre man deffer og skal stille på scenen i fitness/bb og skal oppnå perfekt fettprosent for et veldig begrenset tilsrom. For de som ikke skal det så er det mer enn godt nok å droppe ferdigmat og gå over til "sunt" og balansert kosthold og heller rette fokuset mot treninga. Ettersom du spør om dette på kg så antar jeg at du verken driver med fitness eller kroppsbygging, og derfor burde du heller ikke fokusere så veldig mye på dette. Jeg var bare nysgjerrig på forholdet mellom proteiner og karbohydrater i den kosten jeg har. Skader da vel ikke å skaffe seg litt kunnskap og bevissthet. Og når det gjelder kaloritelling så er det å holde en viss oversikt over det min eneste mulighet til å sørge for at jeg ikke spiser for mye hver dag og går opp ivekt istedet for å gå ned i vekt Trener i tillegg ja! Anonym poster: 09f92cae53807e012ee347d4de551ab4 2
Larsern Skrevet 14. februar 2013 #8 Skrevet 14. februar 2013 Jeg var bare nysgjerrig på forholdet mellom proteiner og karbohydrater i den kosten jeg har. Skader da vel ikke å skaffe seg litt kunnskap og bevissthet. Og når det gjelder kaloritelling så er det å holde en viss oversikt over det min eneste mulighet til å sørge for at jeg ikke spiser for mye hver dag og går opp ivekt istedet for å gå ned i vekt Trener i tillegg ja! Anonym poster: 09f92cae53807e012ee347d4de551ab4 Men det er dette som er problemet med kaloritelling, det er fryktelig unøyaktig. Vanninnhold, kvalitet, lagringsforhold (for vitaminer) spiller en veldig stor rolle for hvor mye næring det er i matvarer. Jeg kan bare ikke tro at dette er den eneste muligheten du har for å ikke gå opp i vekt.
NinaKatrina Skrevet 14. februar 2013 #9 Skrevet 14. februar 2013 Sånne kalkulatorer blir unøyaktige uansett. Forholdet mellom fett og protein i f.eks et kjøttstykke kan variere veldig mye (tenk bare på forskjellene man finner for f.eks fet ribbe ift en mager en)
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #10 Skrevet 14. februar 2013 Men det er dette som er problemet med kaloritelling, det er fryktelig unøyaktig. Vanninnhold, kvalitet, lagringsforhold (for vitaminer) spiller en veldig stor rolle for hvor mye næring det er i matvarer. Jeg kan bare ikke tro at dette er den eneste muligheten du har for å ikke gå opp i vekt. Hvordan kan det være så unøyaktig? Alle matvarer har jo oppgitt antall kalorier per hundre gram, da er det ikke så vanskleig å regne ut. Det er uansett mer nøyaktig enn å ikke ha den villeste anelse iallefall! Og dette henger jo litt sammen med det med at det lønner seg å velge f.eks mat med mer proteiner enn bare "tomme" karbohydrater osv.. da får man mer næring på færre kalorier. Anonym poster: 09f92cae53807e012ee347d4de551ab4 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #11 Skrevet 14. februar 2013 http://www.melk.no/frokostkalkulator/ Anonym poster: 1bf50d7a1527e2c622bad1c43a2dcfcd
Larsern Skrevet 14. februar 2013 #12 Skrevet 14. februar 2013 Hvordan kan det være så unøyaktig? Alle matvarer har jo oppgitt antall kalorier per hundre gram, da er det ikke så vanskleig å regne ut. Det er uansett mer nøyaktig enn å ikke ha den villeste anelse iallefall! Og dette henger jo litt sammen med det med at det lønner seg å velge f.eks mat med mer proteiner enn bare "tomme" karbohydrater osv.. da får man mer næring på færre kalorier. Anonym poster: 09f92cae53807e012ee347d4de551ab4 Fordi å telle kalorier, altså om man f.eks får i seg 1600kcal i stedet for 1900kcal i den tro at det er det som avgjør om man legger på seg eller ikke, er helt feil fokus. Kalorimengden i matvarer varierer mye i forhold til det som varedeklarasjonen angir, (unntaket er for tørrvarer, men selv der spriker det). I tillegg har de aller fleste den fjerneste anelse om hvor mye kcal de faktisk trenger for å enten legge på seg eller ta av, så de har ingen referanse å forholde seg til, annet enn hva en online-kalkulator forteller dem og den er også veldig unøyaktig. Å telle kalorier og forbrenningsevne er noe selv godt erfarne fitness- og kroppsbyggerutøvere sliter med og trenger nøyaktige målinger og veldig planlagt diett. Det er helt feil fokus og det vil ikke hjelpe med å gå ned i vekt og holde seg der. Forholdet mellom næringsgruppene i dietten kan man lese seg opp på, men selv der er det ingen endelig fasit annet enn at protein er bra, så krangler man om forholdet/mengden fett og karb. 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #13 Skrevet 14. februar 2013 Fordi å telle kalorier, altså om man f.eks får i seg 1600kcal i stedet for 1900kcal i den tro at det er det som avgjør om man legger på seg eller ikke, er helt feil fokus. Kalorimengden i matvarer varierer mye i forhold til det som varedeklarasjonen angir, (unntaket er for tørrvarer, men selv der spriker det). I tillegg har de aller fleste den fjerneste anelse om hvor mye kcal de faktisk trenger for å enten legge på seg eller ta av, så de har ingen referanse å forholde seg til, annet enn hva en online-kalkulator forteller dem og den er også veldig unøyaktig. Å telle kalorier og forbrenningsevne er noe selv godt erfarne fitness- og kroppsbyggerutøvere sliter med og trenger nøyaktige målinger og veldig planlagt diett. Det er helt feil fokus og det vil ikke hjelpe med å gå ned i vekt og holde seg der. Forholdet mellom næringsgruppene i dietten kan man lese seg opp på, men selv der er det ingen endelig fasit annet enn at protein er bra, så krangler man om forholdet/mengden fett og karb. Poenget mitt er at å registrere det man spiser og forsøke å forholde seg til å spise f.eks ca 1800kcal om dagen er ikke at "oi shit, jeg legger på meg hvis jeg spiser 1900". Poenget er at mange mange som veier for mye har utrolig lite kunnskap om kaloriinnhold og næringsinnhold i mat (og drikke). Ved å registrere det kan man få seg både en og to og seks aha-opplevelser. Det å spise sunt er jo også ganske relativt, mye som har høyt kaloriinnhold er jo per definisjon sunt. Og det er jo unektelig sånn at kalorier inn og ut faktisk har noe å si. Og tilbake til det å registrere - det er så lett å tenke at "denne matbiten har ikke så mye å si for totalen", jeg bare spiser den. og litt sånn og litt her og litt der, og vips så har man fått i seg alt for mye. Anonym poster: 09f92cae53807e012ee347d4de551ab4
Larsern Skrevet 14. februar 2013 #14 Skrevet 14. februar 2013 Poenget mitt er at å registrere det man spiser og forsøke å forholde seg til å spise f.eks ca 1800kcal om dagen er ikke at "oi shit, jeg legger på meg hvis jeg spiser 1900". Poenget er at mange mange som veier for mye har utrolig lite kunnskap om kaloriinnhold og næringsinnhold i mat (og drikke). Ved å registrere det kan man få seg både en og to og seks aha-opplevelser. Det å spise sunt er jo også ganske relativt, mye som har høyt kaloriinnhold er jo per definisjon sunt. Og det er jo unektelig sånn at kalorier inn og ut faktisk har noe å si. Og tilbake til det å registrere - det er så lett å tenke at "denne matbiten har ikke så mye å si for totalen", jeg bare spiser den. og litt sånn og litt her og litt der, og vips så har man fått i seg alt for mye. Anonym poster: 09f92cae53807e012ee347d4de551ab4 Det er så enkelt som å kutte kaker, snop, brus og alkohol til et minimum, men tillate seg å skeie ut en dag i uka. Da vil jeg nesten påstå at riktig næringsinntak kommer av seg selv. Personlig så er det kun 'profesjonelle' av de jeg kjenner som faktisk har nytte av å telle kalorier for å få ønsket fremgang med trening og fettprosent. Igjen, som du nevner med godbiter og hvordan man kan kalkulere disse inn i kostholdet for å ikke overskride kaloribudsjettet så er det spesielt slike matvarer det er vanskelig å beregne kaloriinnholdet i. Det beste rådet som eksisterer er å spise balansert (forhold mellom proteiner/karbs/fett) og spise passelig. Hvis man er i fysisk aktivitet så bestemmer magen og apetitten mengden mat. Tro meg, det er ikke komplisert.
momo Skrevet 14. februar 2013 #15 Skrevet 14. februar 2013 Jeg lærte utrolig mye av å telle kalorier første gangen jeg skulle gå ned i vekt for mange år siden. For jeg trodde jeg spiste helt vanlig sunt. Men ved å telle kalorier så jeg jo at det var mange matvarer det var lurt å bytte ut. For de innholdt for mye kalorier i forhold til hva de metter. Så jeg lærte veldig mye. Fant jo da ut hvordan jeg kunne spise meg god og mett på lite kalorier.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #16 Skrevet 14. februar 2013 Jeg lærte utrolig mye av å telle kalorier første gangen jeg skulle gå ned i vekt for mange år siden. For jeg trodde jeg spiste helt vanlig sunt. Men ved å telle kalorier så jeg jo at det var mange matvarer det var lurt å bytte ut. For de innholdt for mye kalorier i forhold til hva de metter. Så jeg lærte veldig mye. Fant jo da ut hvordan jeg kunne spise meg god og mett på lite kalorier. Sorry for å si det men da var du egentlig et kostbrødhue. Å få et sjokk av at man spiser AAAAALLLt for mange kalorier vitner om at man er helt fjern av hva som er grunnleggende god næring og hva som ikke er det. Det er faktisk som larsen sier. Det å telle kalorier er helt unødvendig med mindre man skal oppnå et meget konkret mål. Det er også varierende hvor mange kalorier kroppen din tar de forskjellige dagene. Anonym poster: 91fb6b1188359c92d28f1a594501a2cf
momo Skrevet 14. februar 2013 #17 Skrevet 14. februar 2013 Sorry for å si det men da var du egentlig et kostbrødhue. Å få et sjokk av at man spiser AAAAALLLt for mange kalorier vitner om at man er helt fjern av hva som er grunnleggende god næring og hva som ikke er det. Det er faktisk som larsen sier. Det å telle kalorier er helt unødvendig med mindre man skal oppnå et meget konkret mål. Det er også varierende hvor mange kalorier kroppen din tar de forskjellige dagene. Anonym poster: 91fb6b1188359c92d28f1a594501a2cf Jeg spiste ikke alt for mye. Spiste faktisk helt greit, men det kunne være bedre. Men fant ut at det var en del ting som kunne være lurt å bytte ut med andre produkter. Fant ut av et kosthold hvor jeg kunne lage meg, digre måltider med veldig lite kalorier. Kan og legge til at det her er snakk om for over 10 år siden. 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #18 Skrevet 14. februar 2013 Det er så enkelt som å kutte kaker, snop, brus og alkohol til et minimum, men tillate seg å skeie ut en dag i uka. Da vil jeg nesten påstå at riktig næringsinntak kommer av seg selv. Personlig så er det kun 'profesjonelle' av de jeg kjenner som faktisk har nytte av å telle kalorier for å få ønsket fremgang med trening og fettprosent. Igjen, som du nevner med godbiter og hvordan man kan kalkulere disse inn i kostholdet for å ikke overskride kaloribudsjettet så er det spesielt slike matvarer det er vanskelig å beregne kaloriinnholdet i. Det beste rådet som eksisterer er å spise balansert (forhold mellom proteiner/karbs/fett) og spise passelig. Hvis man er i fysisk aktivitet så bestemmer magen og apetitten mengden mat. Tro meg, det er ikke komplisert. Nei det er faktisk ekstremt lett å få i seg for mye KALORIER uten å bli for mett. Tenker da spesielt på at det f.eks er fort gjort å drikke en halv liter juice om dagen, drikke en kaffe med div oppi, slenge på noen ekstra osteskiver OSV. Når man har mye nok av alle de små tingene der så fyller det fort mange kalorier uten at man nødvendigvis har spist så innmari mye mer. Anonym poster: 09f92cae53807e012ee347d4de551ab4 2
WBNina Skrevet 14. februar 2013 #19 Skrevet 14. februar 2013 Ah, jeg har jo faktisk den appen. Men trodde den bare regna ut kalorier. Er litt interessert i å finne ut hvor mange gram protein og hvor mange gram karbohydrater jeg får i meg Anonym poster: 09f92cae53807e012ee347d4de551ab4 Ja, appen er fin å bruke . Jeg bruker den til å ta litt 'stikkprøver' av kostholdet mitt innimellom for å sjekke at det har en fin fordeling mellom de ulike næringsstoffene, og siden jeg trener mest styrke, bruke jeg den til å avsjekke om jeg får i meg nok proteiner .
WBNina Skrevet 14. februar 2013 #20 Skrevet 14. februar 2013 Nei det er faktisk ekstremt lett å få i seg for mye KALORIER uten å bli for mett. Tenker da spesielt på at det f.eks er fort gjort å drikke en halv liter juice om dagen, drikke en kaffe med div oppi, slenge på noen ekstra osteskiver OSV. Når man har mye nok av alle de små tingene der så fyller det fort mange kalorier uten at man nødvendigvis har spist så innmari mye mer. Anonym poster: 09f92cae53807e012ee347d4de551ab4 Hør, hør! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå