mckinley Skrevet 13. februar 2013 #1 Skrevet 13. februar 2013 (endret) slett? Endret 23. november 2013 av mckinley
Strixvaria Skrevet 13. februar 2013 #2 Skrevet 13. februar 2013 Jeg sliter veldig med å sove med andre i senga/soverommet, men det er mer på generelt grunnlag. I ditt tilfelle kan det være noe med hele soverommet; store forskjeller på sengene f.eks., kan gjøre det vanskelig å sove, og det kan gjøre at søvnen din blir ustabil, og igjen blir du stressa fordi du ikke får sove, og så baller det på seg. Husker jeg sov hos en fyr en tid tilbake, og han hadde så myk seng at det var nesten så man drukna i den. Jeg er vant med harde, ganske tykke madrasser, for det liker jeg best, og følgelig ble overgangen veldig stor. Sove der en helg - null problem (litt dårlig søvn, men helt overlevbart), sove der en uke - helt jævlig. Tror jeg sov dårligere for hver natt til og med (også fordi jeg ble stressa fordi jeg ikke fikk sove).. Dersom det er psykisk, og du er sikker på at du har sett på alle mulige fysiske årsaker, så vet jeg ikke helt hva du kan gjøre. Det er heller ikke alle som klarer å sove sammen med andre - jeg vet om flere par som har hvert sitt soverom, og det er rett og slett fordi de ikke klarer å sove ordentlig når det er andre i rommet/senga, og da er det den beste løsningen for dem. For andre igjen kan det å 'sove hos kjæresten' i seg selv skape underliggende stress, som fører til at de ikke får sove. Det kan også ha noe med at man er bevisst (eller underbevisst) på at 'nå er man hos kjæresten', og selv om man har et forhold, kjenner hverandre godt, er trygge på hverandre og alt det der, så er det likevel vissheten om at partneren er der, hele tiden, også når du skal sove, som for enkelte kan føre til at de sliter med å slappe helt av, og følgelig heller ikke klarer å sove tilfredsstillende (eller sove i det hele tatt). Jeg har ikke så mange konkrete råd å gi, men jeg tror at bevisstgjøring på hva som gjør at problemet oppstår er et godt skritt i riktig retning. Du har helt sikkert mange idéer selv om hva som kan skape stress hos deg, for eksempel, og også om ting du, og evt. partneren, kan gjøre for at du skal klare å slappe av og få sove. Husk også på at det fysiske og psykiske henger sammen. Det å være sliten i både kropp og sinn er for mange helt nødvendig for at de skal få sove, så dersom du finner ut at periodene du sliter med å sove også er perioder med lite fysisk aktivitet eller dagslys, for eksempel, kan dét være et lurt sted å begynne. (:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå