Gå til innhold

"Hvorfor vil du jobbe i bank?"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal på jobbintervju på fredag, og er veldig spent. Regner med jeg blir spurt om hvorfor jeg vil jobbe i bank, og da vet jeg ikke helt hva jeg skal si. Jobben er slik typisk "jobbe-seg-oppover" slik at de får se hva jeg eventuelt er flink i, med resepsjon, sentralbord, flytting av papirer og muligens litt kontrollarbeid når det gjelder lånesøknader og lignende.

Jeg er en skikkelig kontrollfreak når det gjelder papirer og datafiler. Jeg er supernøyaktig, elsker å organisere og alle datafilene jeg har lagret er lagret etter et bestemt format i navnet slik at jeg lett finner det igjen. Da jeg var lita brukte jeg og venninnene å leke bank og kontor. Men synes ikke jeg kan si dette, for det høres jo helt fjernt ut. Høres jo helt utrolig prippen ut, uten at jeg er det (dere skulle ha sett hvordan alt utenom permer og data ser ut hjemme hos meg...).

Hvilke spørsmål bør jeg forberede meg på? Og hva kan jeg spørre dem om? Er det noe spesielt jeg bør trekke frem? Ååå, er så nervøs :/

Anonym poster: 3f702e8a9cc4a53beb52bef94e712ae0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir også glad om noen skriver om hvordan det er å jobbe i bank :)

Anonym poster: d334b3e99a876fef3e93331e7507002d

Skrevet

Du er organisatorisk, og gjør en grundig og nøyaktig jobb. Selvsagt skal du fortelle deg, eller bruke det som svar på spørsmål, det er tross alt relevant for både stillingen og arbeid i bank generelt! Å virke "prippen" i en slik stilling er da langt bedre enn å virke som en sløv, slurvete festløve, og får du stillingen får du jo vist at til tross for at du er presis og liker å organisere, så har du flere sider og er omgjengelig osv.

Anonym poster: 4319c9cfa4fb4298faf7f98c10b2e92d

Skrevet

Skal du jobbe med kunder eller kun kontor-relatert? Jeg jobber i bank og det er psykisk slitsomt å bli skjelt ut og kalt stygge ting daglig. Dessuten er det et enormt salgspress i denne bransjen. Alt du gjør måles i penger. Men kanskje du vil trives bedre enn det jeg gjør :) Hvis de som intervjuer deg spør hvorfor du vil jobbe i bank kan du f.eks svare noe sånt som at du liker denne typen arbeid med struktur og orden, og at du vil oppnå.... (sett inn det som passer. F.eks utvikle deg videre, lære mer om bedriftsmarkedet/forsikring etc).

Hilsen Alanah

Anonym poster: 21a9072fa7d40832250503d1032078cf

Skrevet

Jo, det er ikke noe problem å si at jeg liker å organisere og ha orden på ting. Men synes det virker veldig sært om jeg må fortelle sannheten når jeg skal utdype :fnise:

Alanah: takk for svar! Ja det er slitsomt med sure kunder, men det er noe jeg er vant med (dessverre) ;)

Det er nok stort sett kontor-relatert med noen oppringinger og litt inngående samtaler. Resepsjon en gang i blant, men ikke veldig mye slik jeg har forstått det. Så kundekontakten er hovedsaklig på tlf. Har veldig lyst til å si at jeg har lyst til å utvikle meg, men vet ikke hva jeg skal si om de spør "på hvilken måte". Klarer liksom ikke helt å forklare det.

Du trenger ikke svare, men jeg har et par spm til deg. Hvilken bank jobber du i, og hva er arbeidsoppgavene dine? Er det vanskelig, tok det lang tid med opplæring? Kanskje jeg søker på omtrent samme jobb som du har :)

Skrevet

Flere grunner til å jobbe i bank.

Man er interessert i økonomi

Man ønsker å hjelpe andre mennesker

Man liker kundebehandling

Man ønsker å stige i gradene i banken - ønske om å jobbe med forsikring, lån, pensjon osv?

Man liker å jobbe med data og tall

Skrevet

Jo, det er ikke noe problem å si at jeg liker å organisere og ha orden på ting. Men synes det virker veldig sært om jeg må fortelle sannheten når jeg skal utdype :fnise:

Alanah: takk for svar! Ja det er slitsomt med sure kunder, men det er noe jeg er vant med (dessverre) ;)

Det er nok stort sett kontor-relatert med noen oppringinger og litt inngående samtaler. Resepsjon en gang i blant, men ikke veldig mye slik jeg har forstått det. Så kundekontakten er hovedsaklig på tlf. Har veldig lyst til å si at jeg har lyst til å utvikle meg, men vet ikke hva jeg skal si om de spør "på hvilken måte". Klarer liksom ikke helt å forklare det.

Du trenger ikke svare, men jeg har et par spm til deg. Hvilken bank jobber du i, og hva er arbeidsoppgavene dine? Er det vanskelig, tok det lang tid med opplæring? Kanskje jeg søker på omtrent samme jobb som du har :)

Er det en stor bank du skal intervjues av? Høres ut som stillingen er bedre enn den jeg har. Er rådgiver i en av de store bankene, det vil si jeg behandler lånesøknader til bolig etc. Greit, lønna er ok men jeg tror ikke jeg orker stort mer. Hadde opplæring i ca 6 uker. Jobbet litt i kasse og sånt før jeg begynte for fullt. Jeg er rådgiver for de som er med i slike fordelsprogram, og det er et evig mas.. "fiks ditt, fiks datt".

Men, stillingen du har søkt på virker helt annerledes enn min stilling. Håper det går fint på intervjuet, bare fokuser på dine sterke sider, at du er nøye og lærevillig. Det liker de som intervjuer å høre :)

Anonym poster: 21a9072fa7d40832250503d1032078cf

Skrevet

Fikk så mange dumme spørsmål, og fikk ikke vist meg frem på den måten jeg ønsket. Ble ikke spurt om hva jeg kan bidra med, hva jeg er flink til osv. Hvis jeg faktisk fikk begynne å fortelle noe som er relevant med jobben ble jeg avbrutt og spurt om noe annet. De ville bare vite hvordan jeg var som privatperson virket det som.

Er også litt irritert på bemanningsbyrået stillingen går gjennom. De har nemlig ikke opplyst om vesentlige ting ved stillingen som de burde ha sagt til meg. Blant annet tiltredelsesdato, oppsigelsestid og varighet på oppdraget. Jeg virket sikkert supersmart på intervjuet da jeg hadde helt andre opplysninger om stillingen enn hva jeg satt med.

Så må si jeg er veldig skuffa akkurat nå. Det er et under om jeg får jobben :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...