Gå til innhold

Trekke seg som Plan-fadder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Huff, får vond smak i munnen av hele denne tråden og helt forferdelig dårlig samvittighet.

Saken er den at samboer og jeg har vært planfadder en god stund - 250kr/mnd. Nå venter vi vårt første barn når som helst. Jeg studerer og derfor er ikke økonomien fantastisk. Vi har penger til middag, vi har penger til utstyr til hunden, vi har tatt oss råd til et videokamera nå som babyen kommer snart. Vi lider altså ingen stor nød, men med unntak av 300 kr til sparekonto hver måned er det ikke stort mer vi sparer for tiden med alle babyutstyrsutgiftene. Tidligere har vi gjerne spart 1000-1500 i mnd.

Så vi lider altså ingen nød, på noen måte. Men jeg kjenner jeg synes det er vanskelig å prioritere 250 kroner til Plan nå som babyen kommer. Vi kunne godt tenke oss å sette mer av på sparekonto og skal selvsagt kutte inn litt her og der, men samtidig vil utgiftene selvsagt øke nå. I tillegg vil vi jo gjerne kunne spare de 250 kr til oss selv som en økonomisk trygghet (nei, nå tenker jeg ikke til tv, pc, o.l., jeg tenker på uforutsette utgifter som bil, rørlegger, o.l.).

Samtidig føler jeg meg jo som en dritt som vil stoppe medlemsskapet. Men pengene går jo i en stor pott, det er ikke ett barn som plutselig ikke får de pengene..

Hva mener dere, er det helt forkastelig?

Anonym poster: e380d22044a3c717e2f335e23f40b3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan legge til at når økonomien blir litt bedre og litt mer stabil (noe som er viktigst) så vil vi gjerne være faddere igjen.

Anonym poster: 3ea3543d72307845f795f27d997fb1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mener ikke det er forkastelig.

Dere er i en kortvarig økonomisk trangere situasjon, og dere kan fint starte opp medlemskapet igjen i denne eller andre organisasjoner når du er kommet ut i jobb etter studier og har noe romsligere økonomi.

Jeg har sagt opp, byttet og avsluttet(og startet opp igjen) ulike givertjenester, og har pauser i kortere og lengre perioder i frivillige aktiviteter på fritiden - har ikke dårlig samvittighet for det.

For meg er det mer en langsiktig greie, og jeg lar det ikke på gå på bekostning av sentrale ting i mitt liv, selv om jeg vet at pengene går til livsnødvendige formål.

Det viktige er jo at man gir når man kan i det lange løp :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også valgt å sette Plan medlemskapet mitt på pause (ikke avsluttet det altså) :) Har vært i en situasjon hvor jeg har hatt lite inntekt og hvor hver krone teller, og da har jeg måttet nedprioritere alt av utgifter som ikke er mat, husleie osv. Spør du Plan og forklarer situasjonen tror jeg ikke det er noe problem å sette medlemskapet på pause noen måneder, og når pausen er over kan du evnt se om du kan ta deg råd til å fortsette eller avslute :)

Anonym poster: 00d2306caf897f9dc8bad5b9e015c15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går helt greit å slutte å gi til organisasjoner for en periode pga litt trangere økonomi. Det er ikke noe å ha dårlig samvittighet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...