Gå til innhold

Vil lære meg italiensk - ønsker tips


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å begynne på italienskkurs. Vil gjerne ha tips og råd til hva jeg bør gjøre på egenhånd for å lære mest mulig. Hvor mye bør jeg lese? Er det bestemte teknikker som gjør det lettere å lære språk? Noen som har innspill?

Anonym poster: 055c35e5bc5abd3732693e95f2c1cc67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et av mine beste tips er å ikke ha som mål å lære hvert eneste ord i språket. Fokuser på de ordene og begrepene du sannsynligvis kommer til å få bruk for. F.eks får du neppe like mye bruk for ordet "løvetemmer" som ordet "jakke."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må settes opp enkelt, med hjelp av temaer.

tema 1: presentasjon

lære å si hva du heter, lære hilsninger,lære å spørre om andres navn

feks Mi llamo Alina(jeg heter Alina)

Piacere(hyggelig)

Buena sera(god kveld)

så kan du prøve å sette det sammen, feks "goddag, jeg heter...hva heter du?Min søster heter.... og min mor heter...."ganske enkle setninger.

Så kan neste tema være feks familie: lære hva er mor?far?søster?bror?osv

så feks lære å spørre om veien og enkle ord som: bussen,tog,hvilken plattform?nord,sør,øst,vest,unnskyld kan du fortelle meg hvor er...?fly,flyplass,billetter

så temaer som "på restauranten" "på skolen", da finner du først ord som du forbinder med feks restaurant som meny,gaffel,middag,dessert,sitteplass,stol,bord,ved vindu,kelner,glass,tallerken,suppe,mat,drikke osv og prøver å lage setninger som "jeg vil sitte ved vindu på en ikke røyk avdeling.Jeg ønsker å se menyen.....Jeg vil gjerne bestille en kopp kaffe og min søster vil ha te.Min mor vil ha bare et glass vann med kullsyre.

Prøv å bruk ord du kan da fra tidligere temaer, og etterhvert kan du lage samtaler feks en samtale mellom en som leter etter bussen og en behjelpelig ansatt på terminalen.

lær også verb, og å bøye verbene "jeg går,du går,han/hun/det går osv"..da kan man lage mer innvikla setninger.Gjenta verbene du har lært ettersom du fortsetter å lære og prøv å skap samtaler med bruk av verb og temaer.

Så må du ha adjektiv slik at du kan si feks Jeg og min bror(tema:familie)bor i et stort(adjektiv)hus. Vi skal gå(verb)til stasjonen for å finne en buss så vi kan dra på restauranten(temaer igjen) osv....

temaer går ut på at du tenker ordet HJEM, hva tenker du da?Jo feks: hus,hytte,leilighet,stol,bord,sofa,vinduer,do,dusj,badekar,seng,sengetøy,kjøkken,kjøleskap osv

eller tema: KONTOR= sjef,ansatt,jobb,lønn,penn,blyant,skrivepult,ferie,feriedager,binders,lim osv

også burde man lære klokka,farver,ukedager,måneder,spørreord,navn på land i verden osv

temaer kan være:

Hilsninger/Presentasjon(hei,goddag,god kveld,hyggelig++)

Hus og Hjem(hage,leilighet,kjøkken,spisebord++)

På stasjonen(tog,billett,tur/retur,buss,holdeplass++)

På matbutikken(hylle,banan,jordbær,kjøtt,kasse++)

På restauranten(kniv,skje,retter,dessert,kelner++)

Naturen(fjell,blomster,trær,gress,rådyr,rev,hare++)

Havet(fisk,vann,båt,sand,skjell++)

Himmelen(skyer,stjerner,vått,regn,vær,planet)

Poenget er å skrive opp alle ord du forbinder med de forskjellige temaene på Norsk, så finne ordene i italiensk ordbok og oversette. Så kan du lære verbbøyninger,adjektiv osv. Så "bygger du setninger".Du vil gå fra: Jeg bor i et hus, til: Jeg bor i et stort rødt hus ved havet. Der kan jeg se båter hver dag, og hver Mandag ser jeg cruiseskipet som legger fra havn. Klokka ti går den, og den kommer tilbake hver søndag kl halv sju. Jeg bor med min mor og søster. Min søster heter .... og jobber som servitør på restaurant, der serveres de....." osv. Enkle setninger ja, men det skal det være.

Du kan liksom ikke begynne med å lære deg: "Finansminster i Sveits la igår frem ligningsregnskapet for 3 kvartal"...:)

Endret av Fortuna Xania
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venn av meg har begynt en italiensk nettspråkskole som foreløpig ønsker testere som kan prøve programmet gratis. Du kan sjekke det ut på http://jambotalk.com/

Anonym poster: 1ebecc47d28423f694be114a56848297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...