Gå til innhold

Rasen Pomeranian

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nettopp derfor jeg er litt ute etter info og få høre erfaringen til folk,greit og gjøre det i forkant,litt sent i etterkant :)

Vel, men jeg er da egentlig ikke interessert i å "prakke på deg" noen såkalte yndlingsraser, da vil jeg heller si at du bør velge rase etter hva du skal bruke den til.

Skrevet

Gi blanke i de her rasene som blir en baby. Det er så mange raser der ute som er litt større (7-20kg) og som man kan ha et vanlig liv med.

Jeg har en pomeranian, og for å si det sånn, det er en HUND. Om hunden blir liten og hjelpeløs er det EIERENS skyld. Vår pomme elsker å gå lange turer på fjellet, leke med våre to store hunder, og alt annet som en vanlig hund kan. Det er som sagt hva du som eier gjør den til. :opplyser:

Til trådstarter vil jeg bare si at pomeranian er en nydelig rase med mye personlighet. Den knytter seg veldig lett til familien, er veldig lett lært og trenger mye psykisk og fysisk stimuli.Selv om dette er en hund som klarer seg fint med korte små turer så gjør det absolutt ingenting å vende den til å være med på lengre turer, dette har den bare godt av!

Du må også tenke deg hvilket bruksområde du skal ha til din hund. Skal den være med på utstillinger? Skal den bare være en familiehund?

Kan også legge til at du må være veldig nøye når du velger ut oppdretter, kjenner veldig mange som har motatt ''falske'' pommer. Derfor ville jeg råde deg til å unngå å kjøpe hund på finn og slike sider, men, heller dra hjem til en oppdretter og se!

Lykke til :blomst:

Skrevet

Jeg har en pomeranian, og for å si det sånn, det er en HUND. Om hunden blir liten og hjelpeløs er det EIERENS skyld. Vår pomme elsker å gå lange turer på fjellet, leke med våre to store hunder, og alt annet som en vanlig hund kan. Det er som sagt hva du som eier gjør den til. :opplyser:

Til trådstarter vil jeg bare si at pomeranian er en nydelig rase med mye personlighet. Den knytter seg veldig lett til familien, er veldig lett lært og trenger mye psykisk og fysisk stimuli.Selv om dette er en hund som klarer seg fint med korte små turer så gjør det absolutt ingenting å vende den til å være med på lengre turer, dette har den bare godt av!

Du må også tenke deg hvilket bruksområde du skal ha til din hund. Skal den være med på utstillinger? Skal den bare være en familiehund?

Kan også legge til at du må være veldig nøye når du velger ut oppdretter, kjenner veldig mange som har motatt ''falske'' pommer. Derfor ville jeg råde deg til å unngå å kjøpe hund på finn og slike sider, men, heller dra hjem til en oppdretter og se!

Lykke til :blomst:

Takk for svaret :)

Har samme syn som deg på saken,er vi som eiere som former hunden :)

Skrevet

Men vær også klar om du skal ha en pomerianer eller en kleinspitz!

Her i Norge får man heller for høye/tunge pomerianere, mens i andre land blir de omregistrert til kleinspitzer. Så greit å vite hvem av de man virkelig har falt for, for mange av pomerianerne man møter overalt er faktisk kleinspitzer.

Skrevet

Men vær også klar om du skal ha en pomerianer eller en kleinspitz!

Her i Norge får man heller for høye/tunge pomerianere, mens i andre land blir de omregistrert til kleinspitzer. Så greit å vite hvem av de man virkelig har falt for, for mange av pomerianerne man møter overalt er faktisk kleinspitzer.

Ja,er nok ikke bare bare når man skal ut og kjøpe minjatyrer,ser på finn at det er mye rart. Er av den oppfattningen at det og treffe mor og far er viktig,bruke lang tid og gjerne ha muligheten til og se tilbake på tidligere kull :)

• 2 måneder senere...
Gjest Ms.GuineaPig
Skrevet

Min lille pomme på 6 måneder har aldri vært i vesker, og hun blir ikke dullet med (slik mange har en tendens til å gjøre når det dreier seg om søte og små hunder). Vi går turer på en times tid uten problemer, men det kan også være nok med kvarters-tisseturer hvis hun får leke inne før/etter. Hun får gå uten bånd i bakgården, men aldri "offentlig" på grunn av at jeg er redd for at større hunder skal komme og jafse henne i seg; dette er noe man dessverre titt og ofte leser om. Hun har også en tendens til å bli tråkket på eller tisset på av større hunder, haha.

Hun bjeffer aldri innendørs - heller ikke når det ringer på døra/kommer folk. Dette er egentlig noe hun aldri har gjort, jeg vet at dette egentlig er vanlig for rasen (de er jo spisshunder). Utendørs derimot - ser hun hunder på andre siden av gaten så bjeffer hun og vil bort og hilse. Hun er VELDIG sosial og logrer og vil hilse på alt og alle. Alle vi møter faller helt pladask for henne og sier at jeg er heldig som har en så livlig og sosial hund.

Når det gjelder dressur så er hun en fryd! Hun lærer fort og elsker utfordringer. Pelsstell er overhodet ikke så mye som man skulle tro. Hun børstes ca en gang i uken. Siden pommer har underull så kan det fort "toves"; dette er mye jobb og ubehagelig for begge å få ut, så man må sørge for å bruke riktige børster og børste GODT jevnlig for å unngå dette. Som valp har hun aldri bitt på ting som ikke har vært hennes leker - utrolig nok!

Hun er en kjempetøff liten frøken som har personligheten til alt annet enn den søte bamsen hun egentlig er. Mange tror dessverre at pommer og andre små raser er som å ha et marsvin i vesken som det ikke er jobb med, og det er kjempesynd! De har ikke rykte på seg for å være "gneldrebikkjer" for ingenting. Man må behandle de som HUNDER ellers tvinner de deg rundt lillefingeren og da er det gjort. Jeg har ikke tall på hvor mange småhunder vi har møtt som har en del adferdsvansker fordi eier ikke gjør jobben som hundehold fører med seg, og dressur er en stor del av det. Når hunden f.eks. hopper oppetter leggen eller napper i buksen så er det bare "hihihi sååå søøøøt du eeeeer" :murvegg: Pommer er jo kjent for å "manipulere" eiere til å få styre showet på egenhånd ..

Jeg betalte 30 000 for henne. Hun har en bra stamtavle og vi har begynt litt med utstillingstrening. Mor og far er champions så jeg håper hun vil gjøre det bra : ) Jeg er kjempefornøyd med oppdretteren. Pelsklipp er blant annet inkludert så lenge hun lever. Supert, for det er noe jeg virkelig ikke er god på! Jeg får også hjelp i forhold til utstilling og dersom hun blir premiert så har jeg lyst til å samarbeide med oppdretter og kull siden dette er noe jeg ikke har erfaring med. Det er et lite oppdrett med få kull per år. Hvis noen vil ha info så kan dere sende PM :-)

Skrevet

he he, de er jo søte da.....

Boo-The-Worlds-Cutest-Dog-Wallpaper.jpg

Skrevet

Nå har jo jeg blandingshunder (pomeranian/phalene og pomeranian/papillon), men begge har tydelig overvekt av pomeranian i seg ;)

Det er så absolutt ikke sånn at alle små hunder blir hjelpeløse små babyer! Som nevnt av flere over her, det er eieren som bestemmer hvordan hunden skal bli, og du kan like godt få en hjelpeløs baby på 30kg som en hjelpeløs baby på 3kg. Mine har aldri blitt puttet i vesker eller kledd opp i tutu-skjørt og snekkerbukser. Vi kan gå lange turer på flere timer, både på vei og i skog&mark. De er stikk motsatt av hverandre - den ene er en hyperaktiv gladlaks og den andre er en lat liten kosegris. Likevel er de begge med på lange turer, de er med meg på besøk til folk, og vi trener på ting akkurat som andre hundeeiere og hunder. R&R er noe veldig til bjeffere. De bjeffer når det ringer på døra, og de bjeffer når vi møter andre hunder ute. Men vi jobber med begge deler, og det går framover :) Ellers er de lærevillige, morsomme, har sterke personligheter, og knytter seg veldig til eieren sin. De trenger ikke nødvendigvis så mye mosjon, men mental stimulering er viktig.Den ene har separasjonsangst, noe som visstnok ikke er uvanlig hos pomeranian pga at de blir så knyttet til eieren sin. Her var det andre ting som utløste det, men vi har trent og trent og trent, og nå er det ikke noe problem lenger :)

Hvis du vil stille ut hunden din må du jo gå for en renraset. Men er ikke utstilling av interesse burde du vurdere en blandingshund. Da må du så klart vurdere hvilken miks du vil ha da. Jeg syns hvert fall mine to er fantastisk fine blandinger, de er sunne og friske, og jeg trengte ikke å punge ut med 20-30 000kr. Men det er jo et spørsmål om smak og grunnen til at man vil ha hund :) Syns det er veldig lurt av deg å spørre litt rundt hvert fall :) Da får du flere synspunkter som du kan vurdere ut i fra ditt ståsted også :)

Lykke til med valget!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...