Gå til innhold

Rasen Pomeranian


katt1

Anbefalte innlegg

Hei :) noen med erfaring som kan dele litt ? Hvordan er rasen ? Har lest masse om rasen men greit og høre med noen som har eller har hatt ,gjerne godt og vondt :)

Tar i mot alle svar med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bodd med ei som hadde flere pomeranians og jeg har noen venner med det...Jeg liker vanligvis hunder, og jeg liker hunder godt. Men alle hunder har ulik personlighet og oppdragelse..

Felles for pomeraniansene jeg har møtt:

Glade, små, hjelpesløse, bjeffer mye, maser en del, VANSKELIG å oppdra og vanskelig å få kontakt med. Selv om jeg har gått tur med hundene ofte og hatt de flere helger alene, så føler jeg ikke at jeg har noe kontakt med de. De bare "er der" og er utrolig søte. Men det er det hele. Jeg ville heller hatt en hamster eller kanin. Dessuten gneldrer de og kjefter på andre hunder for å virke tøffe... Og dette er flaut.......

Anonym poster: 51bab68df110d3af232309fc478b0677

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært borte i flere pomerianere, men må si jeg faller letter for deres litt større slektning mittelspitzen! De er jo samme "rase" bare forskjellig størrelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 pomeranier. De er rake motsetningene til hverandre, men det kommer mest av alder.

De er flotte hunder, som tåler å gå lange turer til tross for strl. Men blir de slitne, så trives de godt inni jakken, med hodet stikkende ut eller i sekken :) De er veldig tillitsfulle og krever mye stell i forhold til pelsen. De er veldig glad i nærhet, lek og kos. Her ligger begge i senga, tett inntil matmor og matfar. Som familiehund er de supre, men det forutsetter at de er vokst opp med barn. Den ene pommen som ikke er oppvokst med barn er veldig skeptisk på barnet og vil IKKE ha barnet i nærheten i det hele tatt. Han har aldri bitt, og viker fra situasjonen om barnet kommer for nært. Mens den andre leker kjempe godt sammen med 1 åringen og koser seg veldig!

Alt i alt, så er pommen tøff og smart! lærer kjempe fort! Og er veldig glad i rutiner! Vår ene pomme har veldig med separasjons angst, så den største grunnen til vi har 2 er sånn at de har selskap i hverandre når vi er på jobb. Men vær VELDIG varsom med å sette hunden i bånd ute på sommeren, da MANGE er veldig intr. i disse og stjeler for å selge videre.

Anonym poster: cf65d00c357bd1b7ece88056e1f4fd63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er toy pomeranier vi har forresten!* AB over.

Anonym poster: cf65d00c357bd1b7ece88056e1f4fd63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene dere kommer med :) men hva med pris,ser dette varierer veldig. Er det bare til kos dere har hundene deres eller driver dere med utstilling også ?

Fikk dere god oppfølging av oppdretteren deres ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15.000 kr for den ene og 25.000 for den andre, men det varierer etter stam tavlen mener jeg det var..

Skulle egentlig drive med utstilling, men den ene hadde en genetisk sykdom som gjorde at han mistet pelsen sin på mange plasser. (Kun hann hundene som kan få denne sykdomen) Den andre har vi deltatt med 1 gang, hvor hun gikk ut med 2 plass :) Men de er aller mest for kos! Drar kun på utstilling om det skal være noe i nær området.

Har smått kontakt med oppdretteren gjennom facebook :)

Anonym poster: cf65d00c357bd1b7ece88056e1f4fd63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt 2 stk; en hunn og en hann.

jeg mener at dette er en nydelig hunderase som med rett "oppdragelse" er supre familie- og kosehunder. Ingen av de jeg hadde bjeffet mer enn andre hunder, og var begge trofaste og kjærlige. (la seg ved føttene mine når jeg satt i stuen og fulgte gjerne etter meg.)

For en renraset tror jeg prisen starter rundt 15000, så det handler mye om hva du tenker å "bruke" den til; ønsker du å ha en hund du kan dra på utstillinger med eller er det mer familiehund?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker litt sånn,at når man først skal kjøpe en sånn rase er det greit og kunne ha muligheten til og kunne stille den om lysten kommer. Har ei litta venninde på 14 år som planlegger kjøp av en sånn rase til sommeren. Ja hele familien er enig og ja foreldrene er de som skal stå som eiere,så alt er nøye diskutert i familien. Så det er i alle fall mitt råd til henne,godt og kunne bruke hunden til noe om hun har lyst til det. Men hva med Agileti,er det en rase man kan bruke til det ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som kan gi ett tips om en god oppdretter?? Noe ekstra jeg skal være på vakt etter ? Finnes helt sikkert mange godt valpe selgere og sikkert noen dårlige :( Den hudsykdommen noen nevmte her inne ,hva er navnet på den og stemmer det at de er vanskelig og få hus rene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker litt sånn,at når man først skal kjøpe en sånn rase er det greit og kunne ha muligheten til og kunne stille den om lysten kommer. Har ei litta venninde på 14 år som planlegger kjøp av en sånn rase til sommeren. Ja hele familien er enig og ja foreldrene er de som skal stå som eiere,så alt er nøye diskutert i familien. Så det er i alle fall mitt råd til henne,godt og kunne bruke hunden til noe om hun har lyst til det. Men hva med Agileti,er det en rase man kan bruke til det ??

Jeg tror strengt tatt denne rasen egener seg til lite annet enn utstillingshund og familiehund. Jo da, man kan alltids starte gaility og lydighet, men jeg kjenner få som har kommet høyt med de. Den er trossalt rundt 20 cm i høyde og 2-3 kg, det sier seg selv at denne lille saken kommer man ikke langt med når konkurrentene er sheltier på 5-10 kg som er nærmere 35-37 cm :)

Jeg støtter gjest over her og ville gått for en av de andre tyske spitzene. Både kleinspitz og mittelspitz er godt kjente raser her i landet, og hva de fleste tror er en pomerianer, er i de fleste tilfeller en kleinspitz!

Og når det gjelder oppdrettere, ta ALLTID kontakt med raseklubben og forhør deg med de. Slike små selskapsraser som dette blir avlet over lav sko og veldig mange selges billig fordi de ikke er registrert i NKK (og dermed strengt tatt en blandingsrase), og fordi det er brukt dårlig individer!

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter gjest over her og ville gått for en av de andre tyske spitzene. Både kleinspitz og mittelspitz er godt kjente raser her i landet, og hva de fleste tror er en pomerianer, er i de fleste tilfeller en kleinspitz!

Takk vennen, pomerianerne er søte, men man trenger da ikke en hjelpesløs baby. Da er det likere å skaffe seg et marsvin eller gått for å holde katt.

Endret av Gjest
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar,ser hva dere mener :) Er den veldig forskjellig samenlignet med Rasen Chihuahua,i lynne og tempramang ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gi blanke i de her rasene som blir en baby. Det er så mange raser der ute som er litt større (7-20kg) og som man kan ha et vanlig liv med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi blanke i de her rasene som blir en baby. Det er så mange raser der ute som er litt større (7-20kg) og som man kan ha et vanlig liv med.

Nå er det vel sånn at vi har hver vår favoritt rase? forstår godt at noen faller for de søte små. ;) Tror helt sikkert man kan få ett godt liv med en liten rase :) hver sin smak vet du .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel sånn at vi har hver vår favoritt rase? forstår godt at noen faller for de søte små. ;) Tror helt sikkert man kan få ett godt liv med en liten rase :) hver sin smak vet du .

Vel, min favorittrase er kongepuddel etter brukslinjer, siden jeg ikke har tid til å jobbe med den pga det livet jeg har så ble det lat St. Bernhardshund i stedet (som også har blitt favorittrase, sånn sett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp derfor jeg er litt ute etter info og få høre erfaringen til folk,greit og gjøre det i forkant,litt sent i etterkant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...