Gå til innhold

Endret livsstil - det stinker!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har alltid vært den slanke jenta som har spist hva som helst uten å legge på meg. Lite, men ofte og usunt, og ikke til noen faste tidspunkt. I Januar, for over en mnd siden bestemte jeg meg for å legge om livsstilen og trene jevnlig. Dette har gått over all forventning, og jeg føler meg veldig bra :)

Problemet er at jeg har begynt å prompe mye i perioder, oftest en eller to perioder hver dag. Det stinker noe helt ubeskrivelig - fisk, råttent egg, kål og alt på en gang! Dette er både flaut og plagsomt, spess med tanke på sambo som må leve med dette også.

Hva skyldes dette?

Jeg har ikke kuttet ut noen matgrupper, bare spiser mindre ris og pasta, mer frukt og grønt. Spiser variert av egg, frukt og grønt, fisk, kylling, grove knekkebrød, melkeprodukter, havregryn, bønner ol. Ingen produkter jeg ikke har spist før, men som sagt mindre ris og pasta (kanskje 2-3 ganger i uken, og helst ris) Drikker også mye mer vann, og mye grønn te. Dett har jeg ikke gjort før..

Vil det gå over? det har vart i sånn 2-3 uker nå.

På forhånd takk for alle svar!

Anonym poster: c11f1090d5168a1213d6e306f20120e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kutt ned på fibermengden og se om det hjelper :) Kan godt være det er en overgang, men det gjør ingenting å være snill med seg selv.

Få i deg fiber fra frukt og grønnsaker, men ikke så mye grovt korn. Det er mitt råd.

Skrevet

Kutt ned på fibermengden og se om det hjelper :) Kan godt være det er en overgang, men det gjør ingenting å være snill med seg selv.

Få i deg fiber fra frukt og grønnsaker, men ikke så mye grovt korn. Det er mitt råd.

Okei, så du tror jeg får for mye fiber? Hmm. Typisk spiser jeg kun 2 knekkebrød ELLER en skål havregryn på en dag, og ingen andre kornprodukter, men noe ganger både havregryn og knekkebrød. Er dette virkelig for mye? :klo:

TS

Gjest Rosemor
Skrevet (endret)

Okei, så du tror jeg får for mye fiber? Hmm. Typisk spiser jeg kun 2 knekkebrød ELLER en skål havregryn på en dag, og ingen andre kornprodukter, men noe ganger både havregryn og knekkebrød. Er dette virkelig for mye? :klo:

TS

Det er masse fiber i frukt og grønnsaker også, ikke bare i kornprodukter.

Endret av Rosemor
Skrevet

Javel, da får jeg kutte ned da. Men dette høres helt absurd ut i mine ører. Trodde ikke kroppen skulle reagere så dårlig på et eple, en banan, en salat og noen tomater per dag :( Det trodde jeg var ganske normalt i et sunt kosthold.

TS

Skrevet

Det er jo egentlig helt umulig å si hva det er du reagerer på, men fiber er ett av forslagene.

Selv om du spiser mat du har spist før så handler det kanskje om mengdene?

Om jeg spiser vanlig grov brødmat til vanlig men plutselig finner ut at jeg skal helle på litt mer kli og en boks bønner ekstra så vil jeg kjenne det i magen. Det er omstillingen som gir reaksjoner.

Men nå er faktisk ikke mye fiber bra for alle. De som har en irritabel mage i utgangspunktet reagerer veldig på fiber i korn og belgfrukter. Om du spiser endel mer bønner enn du pleier så kan det være at det gir deg plager, for bønner er ikke like lettfordøyelig for alle.

Lytt til kroppen din. Selv om matvarer er "sunne" per def så betyr det ikke at alle tåler de like godt.

Jeg sliter om jeg får for mye kli og fiber, og jeg reagerer ikke godt på flere typer grønnsaker. Bønner er helt greit, men mannen min blir nesten invalid av kidneybønner i gryteretten.

Skrevet

Okei, tusen takk Løvetannen :) Jeg skal prøve å justere litt ned på div. ting og se hva slags resultater det gir. Hadde som sagt aldri trodd at jeg skulle få slike problemer med denne livsstilen, men der tok jeg altså feil da. Skulle visst ikke være så lett det her med å spise sunt :erter:

TS

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Det er vanlig å få mye luft ved kostholdsendring! Vanligvis justerer dette seg i løpet av 1-8 uker. Det kan være en fordel å prøve å justere fiberinntaket som andre her sier, eller kanskje du rett og slett er litt sensitiv for enkelte grønnsaker?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...