Gå til innhold

Norske barn og matallergi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er det med norske barn og allergier mot mat? I andre land er det jo nesten ingen som har melkeallergi, er laktoseintolerant eller må ha glutenfri mat.....

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Riskjeks
Skrevet

Har du noe dokumentasjon og vise til her? Linker?

Jeg synes for øvrig annen hver unge er allergisk nå for tida... Mener å ha lest i et eller annet blad at mange av de "allergiske" barna ikke har allergi - i en test viste det seg at flere "allergiske" barn var helt friske. Skal se om jeg kan finne artikkelen. Mulig mange foreldre er overopptatt av dette, og tar alt som tegn på allergi? :vetikke:

• Liker 3
Skrevet

I andre land har de melkeallergi/laktoseintoleranse jo. Bl a i Asai. Men der inngår ikke noe særlig med melk i kostholdet, så problemet oppfattes gjerne ikke som like stort som her, hvor vi gjerne pælmer en liter for dag.

Allergier var nok utbredt før også, men det var ikke like stuerent å ikke tåle noe(samme som at det ikke var lov å ikke like noe).

Jeg har vært allergisk mot melk hele livet(er 35 år), men det var aldri noen som tolket mine symptomer i den retning. Ikke før i voksen alder og jeg tok tak i det selv fikk jeg klarhet i mine (mage)plager

Anonym poster: f352251e3cc094030198535e7461a654

• Liker 5
Skrevet

Norge er på ammetoppen og sikkert på melketoppen også. Da er det jo ikke rart at flere barn her til lands vil reagere på melk enn steder der de drikker langt mindre.

Skrevet

Hva er det med norske barn og allergier mot mat? I andre land er det jo nesten ingen som har melkeallergi, er laktoseintolerant eller må ha glutenfri mat.....

Hvor har du dette fra? Fakta eller bare noe du syns?

Jeg (som har en av allergiene du nevner) syns det er like mye i andre land. Både utfra lesning og folk vi har truffet/kjenner i utlandet.

Det er forsåvidt min synsing, og ikke noe faktabasert.

Anonym poster: f48084bfb59642cce31bcfdcbe9eff40

Gjest Riskjeks
Skrevet

Norge er på ammetoppen og sikkert på melketoppen også. Da er det jo ikke rart at flere barn her til lands vil reagere på melk enn steder der de drikker langt mindre.

Ja og nei vil jeg tro. Selvsagt er det flere melkeallergikere der man drikker mye melk - av den enkle grunn at folk som ikke drikker melk ikke har noen sjanse til å teste om de er allergiske. Men de som er oppfostra på melk, i en kultur der mye av kostholdet er basert på melk, tåler som regel melk godt - mens personer fra en kultur der man ikke drikker melk, vil sannsynligvis tåle melk dårlig.

• Liker 1
Skrevet

Men altså; du kan jo ikke si at folk sikkert er allergiske mot jordbær om de aldri spiser jordbær.

Skrevet

Det er nok mest min egen oppfatning.. Ville bare høre hva andre mente om saken. Men har også lest at matallergier, spesielt melk og gluten, er lite utbredt i andre land.

Er det f.eks. godt utvalg i matvarer for allergikere i utlandet?

Skrevet

nei men i andre land så stresser ikke halvparten så mye som en nordmann kan finne på. Det er vel heller det barna blir syke av, ikke maten.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Men altså; du kan jo ikke si at folk sikkert er allergiske mot jordbær om de aldri spiser jordbær.

Selvfølgelig ikke :) Det handler vel mest om at melk er vanlig å bruke i noen kulturer og i andre ikke, og da er det logisk at folk som ikke er vant til melk, sannsynligvis tåler det dårligere enn dem som er vant til det. Dermed tror jeg heller at f.eks asiater tåler melk dårligere enn europeere.

• Liker 1
Skrevet

Det er nok mest min egen oppfatning.. Ville bare høre hva andre mente om saken. Men har også lest at matallergier, spesielt melk og gluten, er lite utbredt i andre land.

Asiatere tåler laktose dårlig. De bruker heller ikke melk i maten. Afrikanerer tåler laktose litt bedre, men det er fortsatt mange som er laktoseintoleranrte. Det samme gjelder søreruropa. Vi her i Norden tåler laktose bra, men noen tåler det dårlig og noen få tåler det ikke i det hele tatt. Barn kan få reaksjoner på mye, så det kan jo være at man tror at de er allergiske, men så går det over senere.

Anonym poster: 810895309269a8afb7404c714b44a14b

• Liker 1
Skrevet

Norge henger langt etter mange land, spesielt når det gjelder gluten.

Sverige, Finland, Italia, Spania er noen av landene som har myye bedre utvalg og peiling enn oss :)

Skrevet

Nå ser jeg faktisk på denne siden at laktoseintoleranse er ganske vanlig i verden.

http://www.naaf.no/no/subsites/matallergi/Kostrad-ved-allergi/laktoseintoleranse/

Mens her står det at cøliaki og glutenallergi forekommer hos 0,5% av europeiske barn

http://www.naaf.no/no/subsites/matallergi/Kostrad-ved-allergi/coliaki/

Jeg har inntrykk av at det varierer veldig. Ikke Danmark er det nesten håpløst med glutenfri mat, mens i feks Finland er de helt fantastiske.

Men det er ikke lenge siden at Norge ikke koblet sykdom/symptomer til mat. Er nok sånn i mange land enda.

Skrevet

Glutenfritt er et helv*** å få tak i når du reiser utenfor Norden. Så jeg tror det er noe i det.

Landene vi har vært i og slitt for å få glutenfri mat i er, Italia, Frankrike, Latvia og England. Dvs, kjeks får vi tak i da, men ikke stort annet. Jeg skal til Tyskland neste uke, håper det er lettere der.

Anonym poster: b523d9256c59e7760eda4359e2ce7bc0

Skrevet

Jeg har inntrykk av at det varierer veldig. Ikke Danmark er det nesten håpløst med glutenfri mat, mens i feks Finland er de helt fantastiske.

Men det er ikke lenge siden at Norge ikke koblet sykdom/symptomer til mat. Er nok sånn i mange land enda.

Enig. Samt det er forskjell på allergi og intoleranse. Vil tro mange gir diagnoser til barna sine selv.

Skrevet

Glutenfritt er et helv*** å få tak i når du reiser utenfor Norden. Så jeg tror det er noe i det.

Landene vi har vært i og slitt for å få glutenfri mat i er, Italia, Frankrike, Latvia og England. Dvs, kjeks får vi tak i da, men ikke stort annet. Jeg skal til Tyskland neste uke, håper det er lettere der.

Anonym poster: b523d9256c59e7760eda4359e2ce7bc0

Da har du vært uheldig?

Italia og England har vi suuupre erfaringer med.

Sverige også. Danmark derimot :s

• Liker 1
Skrevet

Enig. Samt det er forskjell på allergi og intoleranse. Vil tro mange gir diagnoser til barna sine selv.

Men så reagarer kroppen på det enten det er allergi eller intoleranse, så det enkleste er å si at ungen ikke tåler.

Skrevet (endret)

Hæ? Vi her oppe i kulda er jo blant de ytterst få menneskene på denne kloden som faktisk tåler melk. Get your facts straight!

Edit: De store matprodusentene tilsetter i dag store mengder ren gluten i de aller, aller fleste bakeverk, inkludert alle brød, for at de skal bli så fine og fluffy som overhodet mulig. Så store mengder gluten er ikke sunt for noen.

For å utvikle cøliaki trenger man et visst genmateriale, men selv om du har dette, er det ikke gitt at du utvikler sykdommen. Med den enorme gluteneksponeringen som er i dag, fremprovoseres cøliaki og glutenintoleranse.

Dette er ren matte :)

(Ref. gastrooverlegen på sykehuset mitt)

Edit2: skrivefeil

Endret av up!
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...