Gå til innhold

Pussig formulering


Gjest Eurodice

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Et spesielt sted hvor jeg er kunde, får jeg av og til melding på telefonsvareren min. Sentralborddamen/sekretæren sier alltid: "Dette er fra (navn firma). Om du kan ringe (tlf.nr.), takk. "

Det høres så ufullstendig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor i landet er dette firmaet fra? Jeg har lagt merke til at noen fra Stavanger/Rogland bruker en liknende formulering.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hvor i landet er dette firmaet fra? Jeg har lagt merke til at noen fra Stavanger/Rogland bruker en liknende formulering.

Det er i Sarpsborg. Denne damen snakker helt vanlig østlandsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spesielt sted hvor jeg er kunde, får jeg av og til melding på telefonsvareren min. Sentralborddamen/sekretæren sier alltid: "Dette er fra (navn firma). Om du kan ringe (tlf.nr.), takk. "

Det er da ikke det minste merkelig, men derimot typisk for Jæren og omkringliggende land. Du framstår som veldig lite kunnskapsrik som kan si at dette er merkelig, ettersom det jo er velkjent at dette er en vanlig uttrykksmåte.

Anonym poster: cd6c809fc7cabb9338dcc68781b3b0a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier sånt jeg også:) "om du kan hente den for meg, om du kan si ifra om det.. osv" Vet ikke hvorfor, men er helt normalt for meg hvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det er da ikke det minste merkelig, men derimot typisk for Jæren og omkringliggende land. Du framstår som veldig lite kunnskapsrik som kan si at dette er merkelig, ettersom det jo er velkjent at dette er en vanlig uttrykksmåte.

Anonym poster: cd6c809fc7cabb9338dcc68781b3b0a7

Man behøver ikke være lite kunnskapsrik i sin alminnelighet om man ikke har kjennskap til alle dialekter i Norge. Jeg har ikke kjennskap til forholdene på Jæren og omland. Mener du at denne uttrykksmåten er velkjent over hele landet?

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ening i at "om du kan ringe" virker ufullstendig. Det er som om det mangler "ville det vært fint" eller en tilsvarende fortsettelse. Særlig i forbindelse med kundebehandling mener jeg det er viktig med tydelig språk.

Så vidt jeg kan huske, er det bare folk fra Stavanger, og områdene i nærheten, som jeg hørt snakke på denne måten. Jeg synes det er rart å kalle Arabella for kunnskapsløs om hun ikke er lokalkjent med rogalandsdialekter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at denne uttrykksmåten er velkjent over hele landet?

Ja.

Anonym poster: cd6c809fc7cabb9338dcc68781b3b0a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg er ening i at "om du kan ringe" virker ufullstendig. Det er som om det mangler "ville det vært fint" eller en tilsvarende fortsettelse. Særlig i forbindelse med kundebehandling mener jeg det er viktig med tydelig språk.

Så vidt jeg kan huske, er det bare folk fra Stavanger, og områdene i nærheten, som jeg hørt snakke på denne måten. Jeg synes det er rart å kalle Arabella for kunnskapsløs om hun ikke er lokalkjent med rogalandsdialekter.

Det er i hvert fall to AB-er som er etter meg nesten uansett hva jeg skriver. Denne her er sikkert en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra Gudbrandsdalen og uttrykker meg innimellom slik, men ville aldri gjort det i profesjonell sammenheng.

Anonym poster: 29bab7072d33d6921dcb09abfa928077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om i starten av en spørrende setning er vanlig verbal praksis på vestlandet. Ihvertfall der jeg kommer fra.

Men jeg har ikke hørt folk bruke det særlig mye her borte på østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...