Gå til innhold

Bytte av fastlege og journal

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som vet hva som skjer med journalen når man bytter fastlege? kommer den direkte til den nye fastlegen???

Anonym poster: 247de17adcf20f36038fbe7006447581

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du må be de sende den til det nye legekontoret. Pleier å koste ca 80-90 kroner for utskrift.

Anonym poster: 76e9077d9906bf4a9c64c9295edf63bf

Skrevet

Takk. Får den forrige legen beskjed om at jeg bytter eller bare forsvinner jeg fra listen?

Skrevet

Nei, du må be de sende den til det nye legekontoret. Pleier å koste ca 80-90 kroner for utskrift.

Anonym poster: 76e9077d9906bf4a9c64c9295edf63bf

Dette er dessverre ikke alltid tilfellet, spesielt ikke om de jobber på samme kontor. Får å være på den sikre siden der må en gi KLAR beskjed om at en ikke ønsker journalen overført.

Skrevet

Kommer garantert ikke til å bruke samme kontor... TS

Skrevet

Bytter du lege blir ikke journalen overført automatisk, siden den gamle legen ikke kan vite hvem den nye legen er.

De skal heller ikke overføre journalen uten samtykke fra deg.

Men en ting som er lurt, er å få en kopi av journalen selv. Legene skal ta vare på journalene i 10 år. Så da får du utskrift 10 år tilbake i tid.

Da kan du selv gå igjennom og se hva din tidligere lege® har skrevet.

Om det er ting av viktighet. Som for eksempel prøveresultater, bildebeskrivelser, undersøkelser du har vert igjennom tidligere. Er det greit å ha en kopi av dette OM det skulle bli behov senere for å titte på.

Jeg har hatt mye trøbbel med legene selv. Da jeg tok ut kopi så jeg veldig kjapt at de nesten ikke hadde skrevet noen ting. Bare at jeg hadde vært til time. Det lille som var kommet med var helt ubetydelige ting og en god del feil. Hadde faktisk fått en del diagnoser jeg slettes ikke hadde eller har hørt om engang.

Anbefalinger fra spesialister og sykehus til videre undersøkelser, hadde ikke blidt fulgt opp av legene.

Var så mye feil og så mye rot i journalen at jeg valgte å ikke overføre til ny lege. (Ikke så merkelig at problemene fortsatte til nye leger da...)

Ved siste legebytte laget heller et kort referat av det som var av betydning som jeg ga til den nye legen. Mye enklere for legen å få et slikt samle skriv, en å selv lese igjennom en slik journal jeg hadde.

Skrevet

Hvis det er en annen lege på samme legesenter/legekontor, kan det hende den overføres automatisk.

Jeg ga aldri samtykke til dette, og trodde at jeg skulle "slippe" å ha gammel journal liggende (blant annet liker jeg ikke at fastlegen har tilgang til utdaterte opplysninger fra psykiatrisk) når jeg byttet fastlege. Fant ut at den ble overført allikevel. Noe jeg kan gjøre med dette i ettertid? Har bare vært hos den nye fastlegen en gang, i fjor.

Vil helst ikke bytte legekontor, da dette er i gangavstand, mens de andre alternativene er en god busstur unna. Har ingenting å utsette på den nye legen heller.

Anonym poster: 75600907b54a96a40fe0901af2838e25

Skrevet

Jeg har akkuart byttet fastlege. Måtte selv kontakte det gamle legesenteret for at de skulle sende journalen til den nye legen. Man kan også få en utskrift hos den tidligere legen i papirutgave, og selv levere den til den nye fastlegen...

:-)

Skrevet

Jeg tror de har rett til å gå inn i journalen din dersom det er alvorlig fare for liv og helse. Uansett hvilken lege, f.eks. på legevakten.

Skrevet

Jeg tror de har rett til å gå inn i journalen din dersom det er alvorlig fare for liv og helse. Uansett hvilken lege, f.eks. på legevakten.

Legevakt har IKKE tilgang til journalsystemet hos fastlegen, ei heller sykehus. Mens andre leger på samme legekontor gjerne har tilgang fordi de kjører i de samme systemene.

Anonym poster: 35127d7114e28ee108a89171d14b89e3

Gjest WendyClear
Skrevet

Nei, teknologien er ikke kommet så langt i helsevesenet. Det er nettopp derfor det er viktig at en selv melder fra dersom en har feks. alvorlig allergi mot enkelte medikamenter, blødersykdom, HIV eller lignende når en kommer til sykehus eller legevakt (dersom det skulle være relevant selvsagt).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...