Gå til innhold

Hvor farlig er egentlig sjokolade?


Jens

Anbefalte innlegg

Her var det skremmende mange med "jeg kjører forbi biler i svingene og det har gått bra hittil, så da fortsetter jeg"-logikken. Jaja, deres hunder.

Som nevnt er sjokolade, druer, rosiner, o.l. farlig for hunder. Ja, de kan dø der og da. Men det kan også føre til skade over tid. På samme måten som man bør holde seg til kvalitetshundefor - selv om hunden fungerer bra på det der og da så kan det redusere levetiden vesentlig. Jeg vil ha hunden min så lenge som mulig, jeg.

Og dere som synes det er synd på hunden fordi den ikke får masse matrester og drit: Tror dere virkelig den reflekterer over det? Det er ingenting i veien med å gi de noe ekstra en gang i blant eller trene litt lydighet og lignende med pølsebiter og sånn, men de trenger ikke å få delt maten deres med dere hele tiden. Tipper dere har feite labradorer hele gjengen...

Anonym poster: 402850b3a88c963a4c100fa3205a503a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå var det ikke sjokolade jeg mente. Men en pølse eller litt middagsrester.

Anonym poster: 058df1055f7f4f5d7e529c8ba6af73a5

Men samtalen handlet jo om en hund som hadde spist konfekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det skremmende mange med "jeg kjører forbi biler i svingene og det har gått bra hittil, så da fortsetter jeg"-logikken. Jaja, deres hunder.

Som nevnt er sjokolade, druer, rosiner, o.l. farlig for hunder. Ja, de kan dø der og da. Men det kan også føre til skade over tid. På samme måten som man bør holde seg til kvalitetshundefor - selv om hunden fungerer bra på det der og da så kan det redusere levetiden vesentlig. Jeg vil ha hunden min så lenge som mulig, jeg.

Og dere som synes det er synd på hunden fordi den ikke får masse matrester og drit: Tror dere virkelig den reflekterer over det? Det er ingenting i veien med å gi de noe ekstra en gang i blant eller trene litt lydighet og lignende med pølsebiter og sånn, men de trenger ikke å få delt maten deres med dere hele tiden. Tipper dere har feite labradorer hele gjengen...

Anonym poster: 402850b3a88c963a4c100fa3205a503a

Niks, hunden vår har helt perfekt vekt. Litt tyngre nå på vinterstid, men det forsvinner alltid fort når våren kommer.

Anonym poster: 058df1055f7f4f5d7e529c8ba6af73a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks, hunden vår har helt perfekt vekt. Litt tyngre nå på vinterstid, men det forsvinner alltid fort når våren kommer.

Anonym poster: 058df1055f7f4f5d7e529c8ba6af73a5

Hunden din er.. tyngre på vinterstid?!

Anonym poster: 402850b3a88c963a4c100fa3205a503a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden din er.. tyngre på vinterstid?!

Anonym poster: 402850b3a88c963a4c100fa3205a503a

Ganske vanlig fenomen egentlig, som har en enkel løsning: Det er kaldt, så folk flest sitter heller på ræva enn å gå tur. :)

Selv elsker både jeg og bikkja å traske tur i femten minus, men ser at veeldig mange snakker om "vintermage" på hunden sin. Og det er kun fordi folk ikke gidder å dra rumpa si opp av sofaen. Ordtaket " det finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær" eksisterer nesten ikke lenger. Nordmenn er pyser ;)

Anonym poster: 8fc5a8a7c107da8e8bd2ef946fb72e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske vanlig fenomen egentlig, som har en enkel løsning: Det er kaldt, så folk flest sitter heller på ræva enn å gå tur. :)

Selv elsker både jeg og bikkja å traske tur i femten minus, men ser at veeldig mange snakker om "vintermage" på hunden sin. Og det er kun fordi folk ikke gidder å dra rumpa si opp av sofaen. Ordtaket " det finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær" eksisterer nesten ikke lenger. Nordmenn er pyser ;)

Anonym poster: 8fc5a8a7c107da8e8bd2ef946fb72e44

Vi går like mye tur uansett vær, så er ikke der det ligger. Om vår og sommer er hunden uten og løper i hagen store deler av dagen. Vi er også på hytten hver helg hvor hun kan løpe rundt hele dagen. Nå om vinteren vil hun ikke være like lenge ute, kommer ofte inn igjen etter ti minutter. Så er klart hun veier litt mindre om sommeren.

Anonym poster: 058df1055f7f4f5d7e529c8ba6af73a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hunden din er.. tyngre på vinterstid?!

Anonym poster: 402850b3a88c963a4c100fa3205a503a

Dette er veldig vanlig.

Anonym poster: 058df1055f7f4f5d7e529c8ba6af73a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min veier det samme nesten hele året.Kun litt tyngre på vintern grunnet vinterpels.. :sarkasme:

Nå har jeg en rase som virkelig elsker vinter'n. Og " det finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær" er sant.

Innkjøp av varme store støvler,samt feit boblejakke.

Ikke noe er så deilig som en langtur midt på natta ,så kaldt at snøen har fått glitter,det knaker i snøen når du går .Med månen og stjernene som eneste tilskuer. :kalle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, daså.. Bikkja mi får like lange turer uansett, med mindre det er 25 blå. I tillegg forbrenner de som regel mer pga kulden. Og på vintern får han trekke mer og det er dessuten ikke båndtvang så han går mye mer løst. Menmen, kjedelig for de hundene som har eiere som vil sitte på rumpa hele vinteren..

Anonym poster: 402850b3a88c963a4c100fa3205a503a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, daså.. Bikkja mi får like lange turer uansett, med mindre det er 25 blå. I tillegg forbrenner de som regel mer pga kulden. Og på vintern får han trekke mer og det er dessuten ikke båndtvang så han går mye mer løst. Menmen, kjedelig for de hundene som har eiere som vil sitte på rumpa hele vinteren..

Anonym poster: 402850b3a88c963a4c100fa3205a503a

Som sagt så får ihvertfall vår hund like lange turer om vinteren også, så det står ikke på det.

Anonym poster: 058df1055f7f4f5d7e529c8ba6af73a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt er sjokolade, druer, rosiner, o.l. farlig for hunder. Ja, de kan dø der og da. Men det kan også føre til skade over tid. På samme måten som man bør holde seg til kvalitetshundefor - selv om hunden fungerer bra på det der og da så kan det redusere levetiden vesentlig. Jeg vil ha hunden min så lenge som mulig, jeg.

Og dere som synes det er synd på hunden fordi den ikke får masse matrester og drit: Tror dere virkelig den reflekterer over det? Det er ingenting i veien med å gi de noe ekstra en gang i blant eller trene litt lydighet og lignende med pølsebiter og sånn, men de trenger ikke å få delt maten deres med dere hele tiden. Tipper dere har feite labradorer hele gjengen...

Anonym poster: 402850b3a88c963a4c100fa3205a503a

Neida.. alle mine hunder er høyt premierte både på utstilling og løp..og de har alle som 1 blitt over 12 år gml....

Niks, hunden vår har helt perfekt vekt. Litt tyngre nå på vinterstid, men det forsvinner alltid fort når våren kommer.

Anonym poster: 058df1055f7f4f5d7e529c8ba6af73a5

Mine har også litt ekstra fett om vinteren- det er fordi jeg har mynder og de fryser fort- så da holder de bedre både varmen ved å ha litt ekstra "varmelag" om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Det burde i grunn være en enkel sak å la være å gi bikkja sjokolade. Det finnes jo så mye annet godt den kan få som ikke er potensielt farlig. Vi ga den forrige hunden vår rosiner for vi visste ikke at det var farlig. Den tok ingen skade av det, men det betyr jo ikke at jeg nå forer hunden med rosiner. Jeg tenker heller at vi var heldige med den forrige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Jaja, daså.. Bikkja mi får like lange turer uansett, med mindre det er 25 blå. I tillegg forbrenner de som regel mer pga kulden. Og på vintern får han trekke mer og det er dessuten ikke båndtvang så han går mye mer løst. Menmen, kjedelig for de hundene som har eiere som vil sitte på rumpa hele vinteren..

Anonym poster: 402850b3a88c963a4c100fa3205a503a

Skulle gjerne vært ut på lange turer på vinteren jeg, men det hjelper ikke med all verdens av varmt vintertøy når det er bikkja som nekter å gå. Da får han dessverre litt ekstra på kroppen i vintermånedene:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg lar datteren min med eggallergi få litt egg i blant. Hun syns jo det er så godt, så litt magevondt og diare må hun vel klare. Og sikkerhetsbelte? Njei, jeg vokste opp uten og overlevde fint, så her får hun sitte uten om hun vil det. Det går sikkert fint. Er sjokolade giftig for hunder? Jaja, en liten bit eller 3 kan vel ikke skade, så her bryr vi oss ikke.

Seriøst folkens?

Anonym poster: fa4cb44045844526eda2f30870046db6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Giftige ting for hunder :

*sjokolade

*druer og rosiner

*Ibux & andre tabl.med ibumetin,Paracetamol

http://www.helsedirektoratet.no/giftinfo/hund_katt/forgiftninger/paracetamol_kan_gi_alvorlig_forgiftning_hos_hund_og_katt_408054'>http://www.helsedirektoratet.no/giftinfo/hund_katt/forgiftninger/paracetamol_kan_gi_alvorlig_forgiftning_hos_hund_og_katt_408054

aldri gi hunden menneskemedisn uten OK fra vetrinær!!

*løk & hvitløk

Inneholder giftstoffer N-Propyl-Disulfid og S-methyl-L-cystein sulfoxid (SMCO)

Hvitløk er helsefremmende om det gies i små doser og etter avtale med vetrinær,

Mange varedeklarasjoner på hvitløk produkter kan være skadelig for hunden.

*xylitol-giftig for hunder

http://www.helsedirektoratet.no/giftinfo/hund_katt/forgiftninger/xylitol_kan_gi_forgiftning_hos_hund_408264'>http://www.helsedirektoratet.no/giftinfo/hund_katt/forgiftninger/xylitol_kan_gi_forgiftning_hos_hund_408264

*Macadamianøtter

http://www.helsedirektoratet.no/giftinfo/hund_katt/forgiftninger/macadamian_tter_kan_gi_forgiftning_hos_hund_384544'>http://www.helsedirektoratet.no/giftinfo/hund_katt/forgiftninger/macadamian_tter_kan_gi_forgiftning_hos_hund_384544

*Avokado inneholder -giften prunasin

*Broccoli (rå) - inneholder giften isothiocyanat

*Cola - koffein

*Deodorant - p-dichlorbenzol

*Fyrverkeri - tungmetaller og salter

*tran- inneholder Vitamin A & D ,Dette er vitaminer hunden ikke klarer å kvitte seg med om den får for mye og den blir dermed forgiftet.

A-vitaminmangel forekommer svært sjelden, og stort sett bare hos katter.

A-vitaminforgiftning medfører leverskader og smertefulle skjelettlidelser, særlig i halsvirvler og i forbeinas rørknokler. (f eks på katter ser man A-vitaminforgiftning når de slutter å bøye hodet for å vaske seg).

Nakkesmerter vil være ett av de første kliniske tegn på forgiftning.

D-vitaminer syntetiseres til en viss grad i huden når den utsettes for sollys. I tillegg er det jo tilsatt i fôret. D-vitaminmangel ses svært sjelden, men kan forårsake rakitt (engelsk syke) hos unge hunder og katter.

Forgiftning kan oppstå som følge av overdosering (som hvis man gir tran) og forårsake hyperkalsemi.

Behovet for D-vitamin er avhengig av konsentrasjonen av såvel kalsium som fosfor i fôret.

*Gebiss rens-perborat

*Kakao - theobromin og koffein (kakaobønne bark)

*Kaffe - koffein

*Køttvarer med nitrit - nitrat kan omdannes til Nitritt

http://no.wikipedia.org/wiki/Nitritt

*Solkrem - som inneholder phenylbenzimidazol

*Rå poteter ( +planten )

inneholder giftene solanin og chaconin

*Kjølevæske

*Insektsgift

*sneglegift/rottegift

*Alkohol

*Bakst av gjærdeig -gjærdeig omdanner seg til alkohol i magen til dyr.

*planter div.slag ( http://www.aspca.org/pet-care/poison-control/plants/ )

*Kalkunskinn - kan forårsake akutt betennelse i bukspyttkjertel

*tetreolje -kan gi forgiftninger på hund, Bading av hund med denne oljen skal ikke skje,ikke

la hunden slikke i seg olje.Ikke brukes på slimhinne,skal ikke drikkes/helles på mat ol.

Norge er oljen nå kun tillatt solgt på apotek (den er klassifisert som legemiddel - ikke reseptpliktig) -

og flasken er merket med helseskadelig. I Sverige anbefales forsiktighet for barn, ammende og gravide,

og oljen «rekommenderas ej til djur», og det er meldt om hudirritasjon ved bruk av oljen.

Det er lov å ha inntil 0,5% TeaTree i tannpasta og munnvann, og inntil 2% i hudpleieprodukter.

Referanser /Kilder

1. Kobuk Forum høst 1995

2. Benzel, Heidi A., D.V.M. "Chocolate Poisoning in Dogs." Veterinary Technician Vol. 17, No. 3, March 1996: 135, 184.

3. Brian Bauer, Pawprints 'N' Hoofbeats => informasjonskrift på Internett

4. rec.pets.dogs: Canine Medical Information [Part 2/2] FAQ From:[email protected] (Cindy Tittle Moore) Date: 1995/12/17

5. Carl S. Hornfeldt. Chocolate toxicity in dogs, MVP, December, 1987,p 552.

http://www.helsedirektoratet.no/giftinfo/hund_katt/

http://www.netdyredoktor.dk/sw22625.asp

http://www.hundeleksikon.dk/tox.html#6

http://www.shirleys-wellness-cafe.com/avictim.htm

(mye saklig info her men også mye tull)

http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/mela_alt.htm

http://www.dyrewebben.no/nyheter/teaolje.html

Det er så himla synd at jeg ikke får til å søke her inne. Hadde en annen post som inneholdt flere ting vedr. hund og gift. Søtten... Grrrr

Jeg drar i gang tråden igjen. Interessant og denne har jeg ikke deltatt i.

Men vet at det er mange velmente råd ute og går og for 30 år tilbake også fra Nkk. Blant annet ga man tran til valper og unghunder, men det gjør man ikke i dag? Det visste jeg ikke, men når en valp får valpefôr er dette vel tilstrekkelig og seriøse opprettere pleier å gi en forplan og oppfølging overfor valpene. Dessverre er ikke alle seriøse.

Men hvis man ikke kan gi tran, kan likevel mange få gode råd om å gi tran fra blant annet besteforeldregenerasjonen. Det har jeg hørt bli nevnt hvis hunder har vært litt tørr i pelsen (voksne hunder).

Men hva da med fet fisk som laks? Vet at man ikke gir laks som daglig for, men setter det på spissen.

Jeg spør ikke for å kverulere, men fordi jeg synes det er interessant og også nødvendig å spre info. Forøvrig har jeg respekt for din viten om hunder. Jeg har ikke hund og har holdt meg til V&H og tips om kvalitetsfôr når noen har spurt om råd.

Kan nevne at noen som drev aktivt med hundekjøring i 1978 og før den tid, ga usaltet smør til hundene sammen med tørket fisk under lange treningsøkter på fjellet der hundene måtte ha energi for å bevare varmen og mht til de lange øktene. Men leser på Kg at man ikke skal gi smør. Tror ikke de hadde gjort det om trekkhundene hadde fått diare eller magesmerter. De drev profesjonelt. Vet at de ville valgt frysetørket V&H i dag eller et eget frysetørket fôr for polarhunder som driver aktivt:

http://www.norwegian-polar.no/

Endret av Alvina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tran har vitamin A & D ..

Fleste hundefõr har allerede små mengder med bl.a disse vitaminene, om du gir da ved siden av- kan dyret bli forgiftet over tid. (Dette er vitaminer hunden ikke klarer å kvitte seg med om den får for mye og den blir dermed forgiftet)

Fet laks er fint det pga fettsyrer. omega 3&6 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så alt med måte med andre ord bortsett fra det som kan være direkte skadelig selv i små mengder.

Salt må advares sterkere mot, og derfor også for mye av matrester av ymse slag, det kan føre til nyresvikt og dyre veterinærutgifter, store lidelser for dyret og plager det ikke viser siden dyr er flinke til å skjule smerte. Matrester en sjelden gang men i små mengder. Har oppdaget at mange ikke er bevisst på hvor mye salt de dytter i sin egen kropp, men det er et sidespor.

Fant ut for noen år siden at kvalitetsfor ikke er dyrt. Det er en myte som bør avgå i dag og helst i går...

Jeg la merke til når jeg verken hadde katt eller hund men passet andres og handlet også katt- og hundemat og visste prisene, og la merke til f.eks hvor mye en katt som fikk kattemat fra matvarehyllene spiste og hvor mye det kostet - mens katter som fikk kvalitetsfor spiste mindre og til en pris som faktisk oftere ble lavere.

V&H har også våtfor som er egnet eldre hunder, med laks og bl.a mindre mettet fett. Og alle hunder elsker Vom&hundemat. Det er utrolig å se endring når hunder får noe de liker og som gir bedre mage og mindre behov for å tigge etter middagsrester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags omega tilskudd kan man gi hundene da?

Husker ikke hva det heter, men det selges hos veterinær (som også kan bestille) og i dyrebutikker, men sjekk ut at dyrebutikken er seriøs og ikke bare en "bule for hvitvasking av penger" for å sette det helt på spissen. Men har på generelt grunnlag litt i mot salg av dyr over disk, fôret de selger kan være førsteklasses likevel.

Leste dette nå, en homeopat gir råd og jeg har ofte gitt dyreeiere råd om å kontakte klinikker som driver flerfaglig tilknyttet veterinær.

link :

http://www.hunden.no/ekspert/ekspert.html?ebid=60&sid=40606

Deler av teksten:

Omega 3 er i kroppen viktig i forbindelse med gjennomstrømming av blod, for immunforsvaret, samt for dannelse av hormoner og signalstoffer. Både hud og mage-tarm er viktig for forsvar av kroppen og omega 3 er helt nødvendig. Det er etterhvert masse forskning som viser hovr viktig de essensielle fettsyrene (Omega 3, 6 og 9) er for en rekke funksjoner i kroppen.

De fleste hundefôr og råvarer (uteom fet fisk) har for lite innhold av omega 3 - det er derfor viktig å tilsette dette i maten til hunden.jeg anbefaler alltid tilskudd av omega 3 til hunder med hud- og pelsproblemer som røyting, flassing, kløe og hudbetennelse samt ved inflammasjoner i lbevegelsesapparatet.

Det er en rekke produkter på markedet - både på dyreklinikken, zooforretningene og som kan bestilles på nettet. Jeg anbefaler generelt produkter som er laget på fet fisk, ikke fiskelver (= tran) - og jeg er ikke så glad i å bruke produkter fra oppdrettsfisk - iallefall ikke over lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dr.badakys olje du tenker på Alvina?

Min hater den :P

Så han får nycomeds sin selolje, (uten vitamin a ,d e...)

Samt v&h nekter pelsen å spise.Rå mat er farlig.. Duste bikkje.

Det er så mange forskjellige typer fõr,en får finne det som hunden virker optimalt på.

Salt er fy fy ja.Viktig moment å trekke frem.Mange tenker nok ikke på det

Derfor gir jeg aldri hunden griseører o.l. som er røde .Disse er røkt og inneholder salt.

Min får saue ører og oksehud,som er naturlig tørket og uten tilsetningsstoffer

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...