Gå til innhold

Hvor farlig er egentlig sjokolade?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ingen fare for stjeling fra bord, da jeg har en liten bichon havanaise som aldri vill rekke opp:-)

Men, følger selfølgelig med på barna. Stoler ikke ett sekund på dem.

Åja, men da har vi jo samme rase :) Er det en valp? Du må forresten ikke tenke at de ikke når opp på bordet. De luringene der klarer det meste, skal jeg si deg :fnise: Det vil du fort finne ut, de er utrolig utspekulerte og intelligente.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og du er en elendig hundeeier. Det er det samme som om at du skulle vært allergisk for peanøtter, og jeg skulle gitt deg peanøtter fra tid til annen.

Hunden din har IKKE samme oppbygning som deg. Den tåler ikke de samme næringsstoffene. Først og fremst skal hunder ikke ha fiber, som brødskiver gjerne har en del av. Dessuten er det mange middagsrester som inneholder alt for mye salt og fettsyrer som hunden ikke tåler. Og sjokolade er livsfarlig for hunden. Så om du gir hunden din alt dette, syns jeg veldig synd i hunden din. Det kan godt hende den lever, men det betyr ikke at den ikke føler ubehag. F.eks. magesmerter, luft i magen, tarmproblemer, tannproblemer, og enda verre langvarige helseskader som ikke vises på utsiden.

Hundene vi har hatt har alltid levd lenge og hatt en godt liv. De har vært lykkelige og gode hunder. Tror hundene får et bedre liv om eierne ikke er så fryktelig nazi med alt mulig.

Våres hunder har ihvertfall alltid vært en favoritt, både av naboer i gaten og hos veterinærer.

Anonym poster: 058df1055f7f4f5d7e529c8ba6af73a5

• Liker 2
Skrevet

Hundene vi har hatt har alltid levd lenge og hatt en godt liv. De har vært lykkelige og gode hunder. Tror hundene får et bedre liv om eierne ikke er så fryktelig nazi med alt mulig.

Våres hunder har ihvertfall alltid vært en favoritt, både av naboer i gaten og hos veterinærer.

Det er ingen som snakker om at man skal være nazi. Det er snakk om å gjøre det beste for hundens skyld. Som du ser i et tidligere innlegg av meg her i tråden, har jeg ingenting imot at man gir hunden både kjøtt og fisk, og en bitteliten pølsebit innimellom. Problemet er når det blir middagrester på jevn basis, samt matvarer som faktisk er svært farlig for hunden!

Da har du vært heldige med dine hunder, fordi det er hunder som har dødd av å spise sjokolade, bare så det er sagt. Google hund og sjokolade du, så får du opp massevis av artikler og fagpersoner (utdannet innenfor veterinær og hundehold) som advarer mot slikt.

Jeg syns du er uansvarlig. Du velger faktisk å forgifte hunden din på tross av at du vet bedre. Snakk om egoisme og idioti. Og så skylder du på at "det er å være nazi". Nei, det er å være ansvarsfull og å bry seg om hunden man har.

Se det fra denne siden: Hadde du hatt et barn som var forferdelig allergisk mot peanøtter - ville du gitt peanøtter til barnet ditt i ny og ne bare fordi du "ikke vil være så nazi"?

• Liker 6
Skrevet

Åja, men da har vi jo samme rase :) Er det en valp? Du må forresten ikke tenke at de ikke når opp på bordet. De luringene der klarer det meste, skal jeg si deg :fnise: Det vil du fort finne ut, de er utrolig utspekulerte og intelligente.

Ja, hun er 7 måneder:-)Og din?

Skrevet

Ja, hun er 7 måneder:-)Og din?

4 år. :)

Skrevet

Da barna mine var små, var det en selvfølge for de å dele med hundene, har aldri plukket opp matrester eller lign fra gulv noen sinne... hundene har nemlig fungert som støvsuger på det området..

Det har vært alt i fra brødskiver med sjokopålegg- godis etc.. og de døde av alderdom ikke forgiftning.

Mine eldste hund i dag er 9år gml og han elsker smågodt og sjokolade kjeks.. han har stjålet mange mengder av det og ikke reagert noe som helst.

Tror det er veldig lite mengde kakao i sjokoladen i dag.. ( mørk sjokolade er det masse i og den kan de nok reagere på)

Rosiner og druer har jeg dog aldri sett de spise.. men ellers spiser de alt, foruten varme /røkte behandlet ben-

Noen kan selvsagt reagere sterkt og bli forgiftet- men ikke vær nazi..

man forer liksom ikke hunden med en stor plate sjokolade.. mens en liten bit som barna "mister" på gulvet tror jeg ikke skader,

det har ihvertfall ikke skadet noen av de 20 hundene jeg har hatt på alle disse hundene.. ( jada noen samler frimerker - jeg samler hunder :-))

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en kinesisk nakenhund som spiste opp en dobbel konfekteske sfinks! Og i følge dyrlegen ville han bli "skikkelig fyllesyk" og ikke noe mer. Og det stemte

Skrevet

Jeg har en kinesisk nakenhund som spiste opp en dobbel konfekteske sfinks! Og i følge dyrlegen ville han bli "skikkelig fyllesyk" og ikke noe mer. Og det stemte

Jøss :ler:

I følge naziene, unnskyld jeg mener hundeekspertene i denne tråden, burde den vært dau.

Anonym poster: 3144f342c6890494de531a38375d6077

• Liker 2
Skrevet

Jøss :ler:

I følge naziene, unnskyld jeg mener hundeekspertene i denne tråden, burde den vært dau.

Unnskyld meg, men denne kommentaren kunne du spart deg for. Så utrolig frekk du er. Jeg har på ingen måte utnevnt meg selv til ekspert, jeg bare videreformidler det som jeg har lært hos min veterinær, samt mine venner som studerer til å bli veterinær, og en drøss av fagartikler.

Her har du et eksempel: http://www.dyreklinikk.no/kunnskap/fagartikler/sotningsstoff-farlig-for-hunder.html

• Liker 1
Skrevet

Unnskyld meg, men denne kommentaren kunne du spart deg for. Så utrolig frekk du er. Jeg har på ingen måte utnevnt meg selv til ekspert, jeg bare videreformidler det som jeg har lært hos min veterinær, samt mine venner som studerer til å bli veterinær, og en drøss av fagartikler.

Her har du et eksempel: http://www.dyreklini...for-hunder.html

Ok, beklager. :)

Poenget er at det er jo rett, skriver selv i et av de første innleggene at bikkja mi spiste sjokolade og ble udårlig, jeg måtte få den til å kaste det opp igjen.

Det er hovedregelen, hunder skal ikke ha det og det og det. Men det hender at de får det i seg, og at det går bra, man skal ikke få katastrofetanker fordi bikkja spiste en MM liksom, ta det på alvor ja, men ikke få helt fnatt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror dessverre også mange barn ikke er til å stole på under en viss alder når det gjelder hvor farlig sjokolade er for hunden. Mange barn tester ting bak ryggen din da de ikke skjønner alvoret og syns det er spennende.

Jeg spør fordi jeg er helt fersk hundeeier og har hatt katt hele livet som tåler alt. Gir vanligvis hunden min kun hundemat. En sjelden gang rå salma, eller rått kjøtt eller en pølsebit. Det må vell være ok?

Synes du skal sette deg ned med barna og ta opp de viktigste tingene med dem. Regner med at de er minst like glade i hunden som det du er! Uten å vite hvor gamle de er etc. vil jeg tørre å påstå at de sansynlig vil a deg på alvor dersom du forteller dem at hunden kan dø av å spise disse tingene. Det gjorde iallefall jeg med vår hund da jeg var liten.

Selvsagt er det greit at du gir den noe i ny og ne, det gjør jeg til min også, men da er det kontrollert av deg som vet at det er ufarlig.

Synes heller ikke det er noe særlig å lære hunden til å spise ting som faller på gulvet, jeg. Jeg har lært min at ingenting kan spises med mindre det ligger i skåla eller kommer fra hånd, og med kommando for "hversågod" :) Noen ganger har jeg observert hun sittende på kjøkkengulvet i laange stunder, så har jeg gått for å se hva som skjer, og da sitter hun å ser på noen riskorn eller brødsmuler som ligger på gulvet :fnise: Men spiser ikke!

Bichon Havanaise er en fin hund! Har en Malteser selv, ganske lik :)

• Liker 1
Skrevet

Det har vel noe med at i en slik eske er det overraskene lite sjokolade ;) Men veldig mye fyll og annet dritt.

Det blir litt som at alle vil gi katten sin melk fordi det er jo bare sånn katter er. Vel, jeg har hatt innekatt, selv om jeg ikke merka stort den gangen den stjal melk fra glasset kan jeg love at den kattedoen bare ble kasta etterpå.......

Skrevet

Det er ikke slik at katter kan spise alt heller. Enkelte skulle virkelig ikke hatt dyr.

Anonym poster: 8b2dee41f975ab41da4aac57acb4471a

Skrevet

Det har vel noe med at i en slik eske er det overraskene lite sjokolade ;) Men veldig mye fyll og annet dritt.

Det blir litt som at alle vil gi katten sin melk fordi det er jo bare sånn katter er. Vel, jeg har hatt innekatt, selv om jeg ikke merka stort den gangen den stjal melk fra glasset kan jeg love at den kattedoen bare ble kasta etterpå.......

Ja, katter er i utgangspunktet laktosintolerante og skal ikke ha melk, lurer på hvor mange som egentlig vet det. Ingen jeg kjenner, og jeg forteller det til alle som har med katter å gjøre, at de virkelig ikke skal ha melk. De drikker det fordi det er godt, men lider av magekramper og smerter etterpå. Det verste jeg hører er "ja men de liker det, det er jo så godt!". Vel, jeg føler md katten, er laktoseintolerant selv og soft is er kjempegodt, men kan man ikke så kan man ikke.

• Liker 1
Skrevet

Her har du et eksempel: http://www.dyreklinikk.no/kunnskap/fagartikler/sotningsstoff-farlig-for-hunder.html

Litt hårsår ;)

Jeg synes litt synd i hunden din som aldri får noe godt utenom det vanlige. Men det er jo selvsagt opp til deg.

Skrevet

Rosiner og druer???Er det også farlig??

Dette er strengt tatt ting du burde kunne før du skaffer deg dyr...

• Liker 1
Skrevet (endret)

Litt hårsår ;)

Jeg synes litt synd i hunden din som aldri får noe godt utenom det vanlige. Men det er jo selvsagt opp til deg.

Det er jo uendelig mye hunder kan få, som er godt og utenom det vanlige, uten at det er sjokolade :) Sinnsykt mye å velge mellom. Hvorfor velge en av de få alternativene som i tilfeller kan føre til alvorlig sykdom og i verste fall død? Selv om det vanligvis ikke skjer, og det har gått bra mange ganger, ser jeg ikke hvorfor man skal gamble med det. Det er jo ikke sånn at "enten gir man sjokolade, eller så gir man INGENTING godt".

Hunder går jo heller ikke rundt og tenker på sjokolade, og har lyst på det. De vet ikke hva sjokolade er gang, før man har introdusert det.

Endret av HedvigR
Skrevet (endret)

Som andre sier, så tåler ikke hunden sjokolade. Den kan bli forgiftet og dø hvis den får i seg for mye, men en dyrlege sa til meg at han sjelden har sett dette skje. Min mellomstore hund spiste en hel skål sjokolade (flere hundre gram) som jeg glemte å fjerne fra bordet da hunden var alene et lite øyeblikk. og ble ikke nevneverdig syk av det. Det betyr IKKE at man skal gi hunden sjokolade, men at man ikke trenger bli hysterisk om hunden får tak i en liten bit og man ikke klarer å stoppe den.

I tillegg til akutt forgiftning med inntak av store mengder, så er det også et stoff i sjokolade som hunden ikke klarer å bryte ned på samme måte som vi kan. Hvis hunden da jevnt og trutt får små biter sjokolade, så kan det akkumulere seg i kroppen på hunden til den blir syk. Mørk sjokolade er farligere enn lys sjokolade, da det er kakaoen som er farlig.

Fordelen med å aldri gi hunden sjokolade er at da vil hunden aldri få smaken på det og utvikle en "godtetrang". Hvis man da glemmer en skål sjokolade på bordet med hunden alene i stua, så kan det være den lar skålen i fred hvis den aldri har spist det (det er dog ingen garanti for det). Er hunden vant med å spise litt sjokolade her og der, så er man nesten garantert en tom skål når man kommer hjem.

Angående mat som ikke er hundemat - det er helt trygt å gi hunden rå (og ren) kjøtt eller fisk. Problemet med mye av vår mat er at den er for salt, for krydret eller for fet for hunden. Men rått kjøtt/fisk er greit å gi. Pølser og annet som er behandlet og saltet kan gis i små mengder, men bør begrenses nettopp pga saltinnholdet.

Det finnnes mengder av ulike typer godbiter og tyggeben spesiallaget til hund, så det er mer enn nok å ta av om man ønsker å gi hunden noe ekstra godt. :)

Endret av Tabris
  • Liker 1
Skrevet

Det er jo uendelig mye hunder kan få, som er godt og utenom det vanlige, uten at det er sjokolade :) Sinnsykt mye å velge mellom. Hvorfor velge en av de få alternativene som i tilfeller kan føre til alvorlig sykdom og i verste fall død? Selv om det vanligvis ikke skjer, og det har gått bra mange ganger, ser jeg ikke hvorfor man skal gamble med det. Det er jo ikke sånn at "enten gir man sjokolade, eller så gir man INGENTING godt".

Hunder går jo heller ikke rundt og tenker på sjokolade, og har lyst på det. De vet ikke hva sjokolade er gang, før man har introdusert det.

Nå var det ikke sjokolade jeg mente. Men en pølse eller litt middagsrester.

Skrevet

Litt hårsår ;)

OK, for det første, så syns jeg det er ufattelig unødvendig å kommentere at det er synd i hunden min fordi jeg BRYR meg om helsa hans. Det er jo bare bra. Og for det andre så får hunden min masse godt snadder. Fisk, kjøtt, rå bein av elg, tørrfisk - som er kjempegodt for hundens gane, og som samtidig ikke skader hunden på noen måte helsemessig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...