Gå til innhold

Hvordan løse Oslos boligproblem?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg bor i et område som har vært under kraftig ombygging de siste årene. Stedet har gått fra å være koselig men likevel relativt befolket, til å være kjempetett med masse nye blokker. Blokkene er alle på maks 4-5 etasjer, noen mindre til og med.

Dette er uholdbart. Enten må det bygges ut i marka, eller så må folk i Oslo akseptere at det bygges i høyden. Jeg ser ikke problemet med 10-12 etasjers blokker. Det er i alle fall langt bedre enn alternativet, som er skyhøye boligpriser og et mini-Tokyo som er drittrangt overalt.

Anonym poster: ef9cd36a2fa1196003f10e9d685bdf13

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Studentboliger som gjerne er 30 etasjer i høyden hadde fjernet mye av presset fra boligproblemet i Oslo.

Anonym poster: 7ea1cfaf03af836ecdd2bb3e849a1ad3

• Liker 3
Skrevet

Helt enig i at vi bør bygge i høyden. Ser virkelig ikke problemet med det, selv om jeg er født og oppvokst midt i et Oslo med relativt lave bygninger. Marka er hellig for oslofolket, og selv om delen av den også må ryke hvis det ikke finnes andre alternativer, må vi kunne bygge i høyden først. Utrolig merkelig at en ikke har bygget høyere de siste årene enn en har.

Anonym poster: 18be21068647bc9d343241b1bc681dab

Skrevet

Bygg ut kollektivtilbudet, spesielt tog, inn og ut av Oslo slik at det blir lettere for folk å pendle.

Anonym poster: a86cca4ebd79cfea5483c875286cd5c8

• Liker 7
Skrevet

Det må bygges ut og for å bygge ut så trenger vi utenlandsk arbeidskraft som kan flytte hit og ta med seg familiene sine. Uten innvandring stopper Norge.

Anonym poster: 211f07af6e6e13e5fe6edb2cadcd0916

• Liker 1
Skrevet

Helt uenig!

Jeg mener man må:

1. fortsette omreguleringen av næringsområder til boligområder, slik man har gjort i f.eks. Kværnerbyen, Løren, Ensjø og Økern. Det gjenstår store områder i Groruddalen der det samme kan gjøres. Med dagens forskrifter og boligpriser er ikke disse områdene økonomisk lønnsomme å bygge ut, men det kan myndighetene gjøre grep for å endre på.

2. satse på flere områder innad i Oslo der folk kan både bo, jobbe og ha tilgang til shopping, kaffebarer, restauranter, kino, teater, m.m. Foruten Oslo sentrum og Majorstua er det ingen bydeler/områder i Oslo som tilbyr "hele pakka".

3. styrke kollektivtransporttilbudet betraktelig, slik at det blir mer attraktivt å bo lenger ut fra bykjernen. Det være seg flere t-banelinjer, høyere frekvens, flere 24-timers linjer, fjerne biler fra trikketraséer, m.m.

4. vurdere kommunesammenslåing. Det er 65 år siden Aker Kommune ble innlemmet i Oslo, og det er trolig på tide med en ny innlemmelse. Hva med Bærum, Lørenskog og Nesodden?

Kort sagt, jeg mener man kan ta imot befolkningsveksten som spås uten hverken å bygge høyere eller å bygge ned marka.

• Liker 5
Skrevet

Ikke ta inn haugevis av fremmedkulturelle som ikke har noe her å gjøre uansett.

• Liker 3
Skrevet

Det må bygges ut og for å bygge ut så trenger vi utenlandsk arbeidskraft som kan flytte hit og ta med seg familiene sine. Uten innvandring stopper Norge.

Anonym poster: 211f07af6e6e13e5fe6edb2cadcd0916

Og disse utlendingen som flytter hit for å bygger boliger, trenger også boliger.

De er med på å bidra til at det ikke er nok boliger.

Anonym poster: 77020046a7d9f67abd79e5fcd75be2aa

• Liker 1
Skrevet

Slik som en over her nevner: Bygg ut kollektivtrafikken.

Hvis de hadde satset på høyhastighetstog ned til og gjennom Vestfold hadde mange valgt å fllytte sørover. Det gjelder nok i alle retninger ut av Oslo.

Høyhastighetstogene kunne mer enn halvert tiden til Tønsberg. Da hadde Vestfoldbyene blitt et reelt alternativ for mange som fortsatt ønsker å jobbe i Oslo og husprisene i Oslo hadde stagnert eller synket.

Anonym poster: 48b6618b096d3ca6b8bef4ff197b7ffc

• Liker 1
Skrevet

sånn kan man løse det

http://www.osloby.no...en-7067007.html

Anonym poster: 473527f6c080d39084d8ad0c6256f070

Vel....

- Boliger for 4.000 mennesker vil løse svært lite. Det snakkes om 100.000 nye Osloborgere de neste 20 årene, og slik sett er 4.000 en liten dråpe i havet.

- Øya vil bli liggende i Akershus, ikke Oslo (Se kart @ Google).

Kul idé, og jeg har ingenting imot at den realiseres, men det vil bidra lite til å løse boligmangelen.

Skrevet

Forbud mot innflytting. Tvangsretur av innvandrere.

Anonym poster: 323d3c078437a40df3f29b38bf4b494c

Skrevet

Vel....

- Boliger for 4.000 mennesker vil løse svært lite. Det snakkes om 100.000 nye Osloborgere de neste 20 årene, og slik sett er 4.000 en liten dråpe i havet.

- Øya vil bli liggende i Akershus, ikke Oslo (Se kart @ Google).

Kul idé, og jeg har ingenting imot at den realiseres, men det vil bidra lite til å løse boligmangelen.

det er nå en begynnelse, tror nok man kunne fått mist 10 000 boliger om man bare bygger høyt nok jeg da, men

det med at øy ligger i akerhus har du sikkert rett i, tenkte det lo i Oslo på måten aftenposten skrev det på

Anonym poster: 473527f6c080d39084d8ad0c6256f070

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...