Gå til innhold

Hva skjer med innskuddsrenten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser at den ene banken etter den andre setter ned innskuddsrenten. Dette uten at Norges Bank har satt ned renten i det siste. Hva skjer, stuper pengemarkedsrenten? Jeg vurderte å flytte fra topprente til ekstrakonto, men nå har sistnevnte varslet to rentekutt på til sammen 0,7%? Har lest at bankene vil ha større marginer, er det derfor de straffer sparerne så hardt nå? Fordi de vet det blir mer bråk og avisoppslag om de setter opp lånerenten? Er vel snart bare sparesmart som ikke har varslet nedgang i sparerenten nå, men jeg frykter det kommer. Tror ikke bankene hadde sluppet så lett unna å sette opp lånerenten tilsvarende som disse kuttene.

Anonym poster: b694c382e3f7bd0b52572f5a1e35ff06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har vel ligget i kortene lenge at de kommer til å sette innskuddsrenten opp.

Det burde vel da ikke være en overraskelse at dette veltes over på kunder.

Det er foreslått tiltak for å styrke soliditeten i banksektoren, herunder:

Økte kvalitetskrav til kapitalen i bankene,

Utvidelse av de risikoklasser det skal stilles kapitaldekning for,

Innføring av et ikke risikobasert kapitalkrav,

Tiltak for å dempe konjunktureffektene på bankenes soliditet og

Innføring av kvantitative minstekrav til bankene likviditet og finansiering

Så de fleste banker vil nok forholde seg til dette, ved å sette opp renten.

Altså, har dette ikke en direkte årsak ut fra markedsrentene, innlånsrentene, som vanlig er......

Endret av Østlandet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at den ene banken etter den andre setter ned innskuddsrenten. Dette uten at Norges Bank har satt ned renten i det siste. Hva skjer, stuper pengemarkedsrenten? Jeg vurderte å flytte fra topprente til ekstrakonto, men nå har sistnevnte varslet to rentekutt på til sammen 0,7%? Har lest at bankene vil ha større marginer, er det derfor de straffer sparerne så hardt nå? Fordi de vet det blir mer bråk og avisoppslag om de setter opp lånerenten? Er vel snart bare sparesmart som ikke har varslet nedgang i sparerenten nå, men jeg frykter det kommer. Tror ikke bankene hadde sluppet så lett unna å sette opp lånerenten tilsvarende som disse kuttene.

Hvor mye cash har du på konto?

Anonym poster: 3be4ae27aaed8776aaf29a005c557a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye cash har du på konto?

Anonym poster: 3be4ae27aaed8776aaf29a005c557a92

En pen slump, men med dagens renter taper pengene seg litt hvert år. Jeg har likevel ikke lyst til å sette pengene i aksjemarkedet. Bare håper at en bank går mot strømmen og setter renten opp. Sist var det Bank Norwegian. De var riktignok raske med å sette den ned igjen (lokketilbud), men kappløpet om å kutte renten mest mulig stoppet litt opp den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel ligget i kortene lenge at de kommer til å sette innskuddsrenten opp.

Det har jo vært snakket i flere år om at renten skal opp opp opp, men det lar visst vente på seg. Og nå går den altså ned ned ned, i hvert fall for innskuddskunder. Men ett sted må smertegrensen gå, stadig flere vil vel begynne å satse i aksjemarkedet om de hele tiden skal betale gildet for lave lånerenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo vært snakket i flere år om at renten skal opp opp opp, men det lar visst vente på seg. Og nå går den altså ned ned ned, i hvert fall for innskuddskunder. Men ett sted må smertegrensen gå, stadig flere vil vel begynne å satse i aksjemarkedet om de hele tiden skal betale gildet for lave lånerenter.

Neida, de setter ikke pengene i aksjemarkedet. Til det er frykten fortsatt for stor. De setter dem stedet i boliger og utleieboliger, som ikke bare nyter godt av lave renter, men også subsideres ved rentefradrag og formuesskattrabatt.

..Sånn at vi med penger i banken taper enda mer år for år, fordi kjøpekraften for boliger svekkes enda sterkere enn den nominelle verdien, og i tillegg blir det dyrere for alle som skal kjøpe seg opp bolig når dette er den eneste lukrative pengeplasseringen.

Jeg må også flytte penger fra Ekstrakonto, og ser at Svea Finans som satte ned renten tidlig til 3,65 ikke har satt den ned ytterligere. Ser også at verdibanken har et gunstig trapperente tilbud på deres særvilkårskonto, men jeg vet ikke om oppgtte rentesatser gjelder fra første krone.

Nå har jo bl.a. Rune Bjerke i DnB varslet at boligrenten vil komme til å måtte stige som en konsekvens av nye krav.

Anonym poster: f8650337b4ab76892894954d1503ebeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må også flytte penger fra Ekstrakonto, og ser at Svea Finans som satte ned renten tidlig til 3,65 ikke har satt den ned ytterligere. Ser også at verdibanken har et gunstig trapperente tilbud på deres særvilkårskonto, men jeg vet ikke om oppgtte rentesatser gjelder fra første krone.

Interessant, men hva er greia med at man må ringe eller maile for å få greie på vilkårene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
AnonymBruker

Hva er beste innskuddsrente nå?

Kommer an på om man vil binde eller ikke, og hvor mye penger man har. Sjekk finansportalen. Jeg bruker nå Santander, 3,71%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal de gå ned i rente snart også? Har sparesmart båtliv bank

Santander har ikke varslet nedgang enda, så de kan ikke sette ned på minst to måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er så lett å se hvem som har best rente. Forstår ikke hvordan bruke menyen. Vil ikke ha bsu og være totalkunde. Er kun int i høyrebtekonto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes ikke det er så lett å se hvem som har best rente. Forstår ikke hvordan bruke menyen. Vil ikke ha bsu og være totalkunde. Er kun int i høyrebtekonto.

Trykk på "sparekonto uten bruksbegrensninger", så sorteres BSU og fastrente mm. bort. Trykk på "sparekonto med bruksbegrensninger" i tillegg, dersom du er interessert i feks konto med begrenset antall uttak pr år, som noen ganger kan gi høyere rente. Husk å skrive inn summen du har innestående først, har du over 100 000 feks så får du bedre rente mange steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg velger vekk de produktene med bruksvilkår, likevel kommet bsubanker opp. Men ingen høyrebtekonto på toppen, tror jeg. Har over 100000 i bank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har 400.000 og har de på topprente.no, men er usikker på hva jeg gjør fremover, kanskje jeg bare lar de bli hvis alle skal sette ned renta etterhvert uansett.

Anonym poster: 173279f56e49b3b970f1ec1627df2779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg velger vekk de produktene med bruksvilkår, likevel kommet bsubanker opp. Men ingen høyrebtekonto på toppen, tror jeg. Har over 100000 i bank.

Merkelig, nå fikk jeg også opp BSU. Men litt lenger ned på lista kommer i hvert fall de beste bankene på innskudd:

Santander 3,71

Sparesmart 3,7

Vegårshei 3,7

Ekstrakonto 3,6

Verdibanken 3,6

Nå trykket jeg bort Sparekonto med bruksbegrensninger, og fikk opp de beste igjen. Virker som det er en bug der nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har 400.000 og har de på topprente.no, men er usikker på hva jeg gjør fremover, kanskje jeg bare lar de bli hvis alle skal sette ned renta etterhvert uansett.

Anonym poster: 173279f56e49b3b970f1ec1627df2779

Da synes jeg du skal flytte dem, så er du sikret høyere rente i hvert fall et par måneder til. Hvis alle tenker at det ikke er så farlig om banken setter ned renten, så blir det ikke konkurranse om sparekundene. Og konkurransen er det eneste som kan gi bedre vilkår på sparekonto. Du kan kanskje bare tjene opp mot tusenlappen i året på å bytte, men det er jo gratis penger nå som man veldig enkelt bytter med bankID. Var mer styr før da man måtte på banken og legitimere seg og sende inn papirer, og innen man rakk det hadde de gjerne endret renten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...