Gå til innhold

Bleieavvenning

Fremhevede innlegg

Gjest Another Guest
Skrevet
 Å gå lengre med bleie enn "normalt" kan også være uheldig. Det øker visstnok sannsynligheten for urinveisinfeksjoner fordi barnet ikke lærer å tømme blæren ordentlig. Fikk denne informasjoen fra en artikkel i Foreldre og Barn.

For det første er det umulig å si hva som er "å gå lengre enn normalt med bleier", også er det tull dette med urinveisinfeksjoner. De fleste "litt store" bleiebarna går ikke å småkvetter i bleia hele tiden, men holder seg litt før de tisse i bleia, i motsetning til andre barn som hodler seg og tisser i do. Det er kun når barna er babyer de hele tiden småskvetter i bleia. Så det er ingenting som tilsier at de største bleiebarna skal få noe mer urinveisinfeksjoner enn andre ikke bleiebrukende barn i samme alder.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Til Another guest. Ok så du har forsket på det du da? Jeg sier bare det som jeg leste ang. det med urinveisinfeksjoner. Det var i følge legen Ull Britt Jansson og Anna-Lena Hellstrøm ved Drottning Silvias barne og ungdomssykehus. De har fulgt 60 barn fra 3 måneder og gjennom hele pottetreningsperioden. Om du har annen informasjon som sier noe annet så kan du jo si hvor den kommer fra.

Skrevet

Hallo??!!

Tar du ikke litt vel hardt i her?! :roll:

Timien prøver å få noen gode råd ang. bleieavvenning, og blir nærmest angrepet når hun kunne tenke seg flere råd enn det et par av dere har gitt...!

Selvfølgelig skal ikke barn tvinges til å slutte før de er klare for det. Jeg blir selv irritert av foreldre som streber etter at deres barn skal være bleiefrie før alle andres barn, helst før de er to år, uansett hvor lite klare barna er, men det er stor forskjell på tvinge og på å motivere!

Synes det blir nærmest hysterisk holdning at man "for all del

ikke må hjelpe barnet å bli bleiefri".. Tror ikke barn tar skade av litt oppmuntring og tilrettelegging! (Funker det overhode ikke, kan man jo ta hintet, og la det gå litt tid før man prøver igjen).

Jeg hadde ikke dårlig tid med min datter, men jeg motiverte henne jo.

Hun fant ikke på av seg selv at hun ville slutte. Det var jeg som tok av henne bleia, etter at hun hadde begynt å gå på do. Vi leste bøker med dette temaet, (som hun elsket), og snakket om det innimellom, på en måte som gjorde at hun ble stolt av seg selv.

Vi skrøt når hun klarte det, og lot det forbigå i stillhet når det "gikk galt". "pytt, pytt, det gjør ingenting, store jenter er også uheldig av og til. Neste gang klarer du det kanskje :) ", sa vi, og hun var like blid og helt med på at neste gang da klarte hun det kanskje.

Det trenger ikke være noe stort nederlag for barnet at det "går galt" innimellom, hvis vi som foreldre lar være å ta det så høytidelig.

Og når sa Timien at hun forlangte det skulle gå fort og problemfritt?

hei

jeg syns det er litt greit men det var vel hun som bestemte vis det var hun som gikk på do eller det lbir jo litt rart

hilsen

Skrevet

For det første er det umulig å si hva som er "å gå lengre enn normalt med bleier", også er det tull dette med urinveisinfeksjoner. De fleste "litt store" bleiebarna går ikke å småkvetter i bleia hele tiden, men holder seg litt før de tisse i bleia, i motsetning til andre barn som hodler seg og tisser i do. Det er kun når barna er babyer de hele tiden småskvetter i bleia. Så det er ingenting som tilsier at de største bleiebarna skal få noe mer urinveisinfeksjoner enn andre ikke bleiebrukende barn i samme alder.

hei

det er mulig og si va som er normalt det er mellom to og tre år eller før fem vis et barn brukerbleie mot fem år mener jeg det bør tas rede på det jeg skal ikke tra stilling her jeg ahr ikke lest forsknig

hilsen

Skrevet

Greit nok det, men ikke når "rådene" går ut på at jeg tvinger og er kjip som ikke lar han bruke bleier!

Er kjempetakknemlig får de rådene jeg har fått som faktisk går ut på det jeg spurte om! :P

hei

jeg torr det de sikter ti ler den setninge om at jeg kan jo ike bare sitte og vente på at ahn skal finne ut at han kan det er det du må. vis du ikke har dårlig tid så syns jeg du kan det.

vil si at jeg tror du har gjort det rette her. jeg syns du skla finne ut va som gjør at ahn vi lha bleie, vis det er i situasjoner og når han skal ut bør du spørre om det, det kan vere at han er redd for uhel i situasjoner og ute jeg syns det er ahn du skal snakke med og ikke os, det kan jo vere at du ka nfå ha n til og kejnne etter og si i fra før vis dere er ute så dere rekker og få av alle klærne vis det er der uhell skejr jeg vet ikke. syns dere bør snakke samen jeg, jeg syns han virker lur som sier fra ganger ahn vil ha bleie

hilsen

Gjest Anonymous
Skrevet

Greit, kan vi begynne å skrive om erfaringer rundt bleieavvenning nå da kanskje? Jeg er også interessert i temaet og synes det er totalt uinteressant å lese deres interne krangling. Hver har sin erfaring og det er det, ingenting å krangle på. De som ikke har vært gjennom det kan jo bare ti stille, lese og se hva de kan dra nytte av, undertegnede inkludert.

Skrevet
Greit' date=' kan vi begynne å skrive om erfaringer rundt bleieavvenning nå da kanskje? Jeg er også interessert i temaet og synes det er totalt uinteressant å lese deres interne krangling. Hver har sin erfaring og det er det, ingenting å krangle på. De som ikke har vært gjennom det kan jo bare ti stille, lese og se hva de kan dra nytte av, undertegnede inkludert.[/quote']

hei

jeg er enig men noen skal jo karangle jeg har batreprøvd og vere saklig

hilsen

• 7 år senere...
Skrevet

Det må da kunne gå an å oppmuntre ungene til å gå på do, uten å bli beskyldt for å tvinge dem. Det er jo faktisk til både ungenes og miljøets beste å bli bleiefrie, og det er vel ikke alle unger som kommer og sier at "idag skal jeg slutte med bleier". Skjønner ikke helt hvorfor TS har fått så mye hets i denne tråden. Er ikke ungene tørre når de runder tre er jo det galt også..

Min toåring bruker fortsatt bleie, så jeg har dessverre ikke noen råd til deg, TS. Men vi lurer på om vi skal la han få gå litt uten i juleferien da han skal være hjemme i to uker for å se hvordan det går (han vil da være to og et halvt). Tenkte vi skulle ta en tur i butikken, og kjøpe noen kule truser med biler på, og se om han vil bytte ut bleia med dem.

Jeg kommer ikke til å stresse med det, men når ungene nærmer seg tre (som i TS' tilfelle), syns jeg det er helt legitimt å ønske seg bleieperioden for et avsluttet kapittel.

Skrevet

Håpar TS har fått av ungen bleia, ettersom det er 7 år sida ho skreiv innlegget ;)

Skrevet

(...)

Min sønn ble tvunget til å sitte på potte i barnehagen,

(...)

I den barnehagen jeg jobber setter vi i gang pottetrening på foreldrenes initiativ. Vi tvinger ikke unger til å gå på potte. Det har hendt seg at jeg har spurt et barn om han/hun vil sitte på potte i forbindelse med stell, om barnet ikke vil så er jo det helt greit. Har og vert borti barn som helt av seg selv (gjerne etter å ha sett andre barn) vil sitte på do/potte.

En tvang som jeg tolker du nevner her høres jo helt feil ut.

Skrevet

Håper ikke noen plukker opp tipset om belønning med melkerull og pastillesker.. Ja, belønning i det hele tatt...

Hva skjedde med at barnet skulle følge sin indre motivasjon liksom?

Skrevet

Håpar TS har fått av ungen bleia, ettersom det er 7 år sida ho skreiv innlegget ;)

:ler:

Skrevet

Hvor gammelt er barnet?

Du kan jo la han tisse seg ut på dagen, og la han gå en stund slik. Han vil neppe glemme det igjen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...