Gjest agurk Skrevet 19. mars 2004 #1 Skrevet 19. mars 2004 Holder på å venne lillemann av med bleiene nå. Men han er ikke helt enig enda, vil helst ha bleie på. Han synes det er gøy å gå på do, og er veldig stolt når han tisser der så det er ikke noe problem. Men enda så klarer han ikke si ifra når han må tisse. tror han glemmer det, og da synes han det er litt ekkelt. Noen som har gode bleieavvenningsråd? Nå sitter han i sofaen i bare strømpebuksen og sover. Skrekk og gru, håper jeg slipper sende sofaen på rens :o
Gjest Anonymous Skrevet 19. mars 2004 #2 Skrevet 19. mars 2004 Det kommer når han er klar for det. Min sønn ble tvunget til å sitte på potte i barnehagen, hvilket svarte i att han nektet og pottetrene hjemme. Men etter en del uhell rundt omkring, klarte han å slutte med bleia.Mye ros og tolmodighet er hovedingrediensene. Og hvis han har faste tider på dagen hvor han gjor stort, kan du jo prøve med potte da, og kanskje ta en sang mens dere venter. Lykke til.
Brunhilde Skrevet 20. mars 2004 #3 Skrevet 20. mars 2004 Hvorfor ikke vente til han viil selv? Jeg blir bare oppgitt over at vi absolut skal "tvinge" barna til noe de kanskje ikke er klar for enda! Vent til han ikke vil ha bleie, så er det også mye mindre fare for uhell. Og husk - det er helt normalt at gutter ikke er tørre før de nærmer seg 4 års alder.
Gjest agurk Skrevet 20. mars 2004 #4 Skrevet 20. mars 2004 Tvinge og tvinge du.. Nå har vi holdt på ett par dager og han har faktisk begynt å kle på seg selv uten å ta bleie på. Kan jo ikke sitte og vente til han foreslår selv at han skal slutte heller da!
Brunhilde Skrevet 20. mars 2004 #5 Skrevet 20. mars 2004 Kan jo ikke sitte og vente til han foreslår selv at han skal slutte heller da! Hvorfor ikke? Det gjorde vi her i huset, og dagbleien var borte rundt 2 års alderen, nattbleien 3-4 måneder etterpå. Antallet uhell både på dag- og nattestid kunne telles på en hånd... Så mitt svar er igjen: Vent til junior er klar du! 1
Gjest Anonymous Skrevet 20. mars 2004 #6 Skrevet 20. mars 2004 Det er beste er å vente til barnet begynner å bli klar for å slutte med bleier. Det ser man når barnet selv begynner å ønske å gå på do og viser interesse for å gå uten bleie. Hvis man begynner for tidlig er det lett for at det blir mange uhell. Det er ikke særlig bra for barnets selvfølelse. Det er ikke heldig at de føler at de ikke mestrer det som kreves av dem. Som noen andre her sa så er ros en fin ting.
Gjest agurk Skrevet 20. mars 2004 #7 Skrevet 20. mars 2004 Han har gått på do lenge. Og siden han nærmer seg tre nå, så tenker jeg det er på tide! desuten er han veldig stolt nå når han går uten. Fatter ikke vhor dere får det fra at jeg tvinger han??
Bettan* Skrevet 21. mars 2004 #8 Skrevet 21. mars 2004 Fatter ikke vhor dere får det fra at jeg tvinger han?? Tvang er det vel ikke, men du sa jo selv i først innlegg at han ikke er helt enig enda. Jo, du kan vente til han selv er klar for å gå uten bleie, det er mange som har gjort det på den måten, uten at barna har vært noe senere enn andre til å slutt med bleier av den grunn. Når barnet selv er motivert, vil avvenningen gå mye lettere og nesten uten uhell av noe slag. Er du redd han skal tisse i sofaen bør du sørge for at han sitter på noe som kan vaskes når han sitter der uten bleie på seg.
Gjest agurk Skrevet 22. mars 2004 #9 Skrevet 22. mars 2004 Jaja, det eneste rådet jeg fikk var å la vær å slutte med bleier. Det blir lite aktuelt for nå er vi kommet kjempegodt i gang!Lillemann har perioder på dagen der han går uten bleie og det går kjempefint. Når vi skal ut eller han har veldig lyst på bleie får han det. Tar fortsatt i mot gode ideer til å gjøre dette så enkelt som mulig
Brunhilde Skrevet 22. mars 2004 #10 Skrevet 22. mars 2004 Egentlig forstår jeg ikke helt hvorfor du spurte om råd. Det virker absolutt ikke som om du er fornøyd med svarene du fikk, men snarere tvert i mot... Så fint at dere er kommet godt i gang. Hva er problemet da? At det ikke går så fort som DU vil? Husk - et barn er et barn, vi skal være forsiktige med å kreve for mye av dem. De, som oss, kan lettere takle suksess enn nederlag! 1
Gjest agurk Skrevet 22. mars 2004 #11 Skrevet 22. mars 2004 Altså jeg spurte etter råd, og det eneste jeg har fått til svar er å la vær. Hvilket råd er det? Jeg vil ikke ha råd til å gjøre dette fortest mulig, men enklest for oss begge to.
Naken Skrevet 22. mars 2004 #12 Skrevet 22. mars 2004 Hei Timien. Er vel egentlig enig i at barnet bør være klar selv, men hvis dere er på god vei, og han ikke nekter fullstendig, går det jo ann å prøve å motivere litt. Fant dette tipset på "Din baby": "Min sønn blir 3 år i mars, og i november fant jeg ut at vi skulle gjøre et forsøk på bleieavvenning. Han har aldri vist noen som helst foreståelse eller interesse for å slutte før dette. Jeg gikk da til innkjøp av en pastilleske og en melkerull. Hver gang han tisset på do, fikk han en pastill og hver gang det kom bæsj ble det en bit fra melkerullen. Dette fungerte helt utrolig bra. Etter ca en uke begynte han å si i fra så å si hver gang, etter to uker var vi vel i grunnen ferdig. Fortsatte med premieringen en stund - lengst med melkerullen - men så sluttet vi med det. For de fleste søte små er nammenam noe å trakte etter, og selv om jeg ikke egentlig er tilhenger av premiering med godteri, syns jeg at det var vel verd det. Et lite tips til noen kanskje..." Her er også noen tips. Good luck :-)
Gjest Svanhild Skrevet 22. mars 2004 #14 Skrevet 22. mars 2004 Noen personer er ganske enkelt ikke mottakelig for andre råd enn de som peker i den retningen de selv ønsker, sånn er det bare. Blir oppgitt av foreldre som først er veldig innstilt på at ungene skal bli rene før de er modne for det, og deretter forlanger at det skal gå fort og problemfritt å bli kvitt bleia.
Gjest agurk Skrevet 22. mars 2004 #15 Skrevet 22. mars 2004 Noen personer er ganske enkelt ikke mottakelig for andre råd enn de som peker i den retningen de selv ønsker, sånn er det bare. Blir oppgitt av foreldre som først er veldig innstilt på at ungene skal bli rene før de er modne for det, og deretter forlanger at det skal gå fort og problemfritt å bli kvitt bleia. Rart det der du! Uff, jeg er grusom! Og hva vet du om når min sønn er moden? Og hvor mener jeg at det bør gå fort og problemfritt? Gud jeg er kjip som vil gjøre det enklest mulig både for meg og ham!
Gjest Tone B. Skrevet 22. mars 2004 #16 Skrevet 22. mars 2004 Det eneste du kan gjøre er å sørge for gode do-rutiner. Det vil si at i starten så må dere sørge for at han kommer seg på toalettet i tide, siden han ikke er toppmotivert selv. Etter hvert som denne rutinen er på plass, så vil han selv si i fra at han må. Mange bruker også belønning i form av en sjokoladebit osv. når ungen har vært flink å gå på do. Personlig er jeg i mot å premiere barna for noe så naturlig som å gå på do, men for en kort periode kan det vel gå greit. Ellers vil jeg råde deg til å være litt mindre "agressiv" i tilbakemeldingene du får, folk svarer bare ut i fra hva de mener er best, og du må tåle at det er andre råd enn det du ønsker.
Gjest agurk Skrevet 22. mars 2004 #17 Skrevet 22. mars 2004 Blir direkte fasinert over hvordan enkelte klarer vri noe så enkelt som ett spørsmål om gode råd til bleieavenning til at jeg tvinger gutten av med bleia. Leser dere i det hele tatt hva jeg har skrevet? Han var ikke helt enig i begynnelsen i at han skulle gå uten, men etter litt overtalelse (nei, jeg tvang han ikke!) så gikk det greit! Han liker å tisse på do (har gjort det i ett år snart) og er kjempestolt når han får til! Og nei, jeg har det ikke travelt, og jeg ønsker ikke gjøre dette fortest mulig. men det jeg øsnker er å gjøre det enklest mulig! Det er jo ganske mange som har gjort dette før meg, og jeg mener, det må da gå ann å spørre om råd?
Gjest agurk Skrevet 22. mars 2004 #18 Skrevet 22. mars 2004 Ellers vil jeg råde deg til å være litt mindre "agressiv" i tilbakemeldingene du får, folk svarer bare ut i fra hva de mener er best, og du må tåle at det er andre råd enn det du ønsker. Greit nok det, men ikke når "rådene" går ut på at jeg tvinger og er kjip som ikke lar han bruke bleier! Er kjempetakknemlig får de rådene jeg har fått som faktisk går ut på det jeg spurte om!
Naken Skrevet 22. mars 2004 #19 Skrevet 22. mars 2004 Noen personer er ganske enkelt ikke mottakelig for andre råd enn de som peker i den retningen de selv ønsker, sånn er det bare. Blir oppgitt av foreldre som først er veldig innstilt på at ungene skal bli rene før de er modne for det, og deretter forlanger at det skal gå fort og problemfritt å bli kvitt bleia. Hallo??!! Tar du ikke litt vel hardt i her?! Timien prøver å få noen gode råd ang. bleieavvenning, og blir nærmest angrepet når hun kunne tenke seg flere råd enn det et par av dere har gitt...! Selvfølgelig skal ikke barn tvinges til å slutte før de er klare for det. Jeg blir selv irritert av foreldre som streber etter at deres barn skal være bleiefrie før alle andres barn, helst før de er to år, uansett hvor lite klare barna er, men det er stor forskjell på tvinge og på å motivere! Synes det blir nærmest hysterisk holdning at man "for all del ikke må hjelpe barnet å bli bleiefri".. Tror ikke barn tar skade av litt oppmuntring og tilrettelegging! (Funker det overhode ikke, kan man jo ta hintet, og la det gå litt tid før man prøver igjen). Jeg hadde ikke dårlig tid med min datter, men jeg motiverte henne jo. Hun fant ikke på av seg selv at hun ville slutte. Det var jeg som tok av henne bleia, etter at hun hadde begynt å gå på do. Vi leste bøker med dette temaet, (som hun elsket), og snakket om det innimellom, på en måte som gjorde at hun ble stolt av seg selv. Vi skrøt når hun klarte det, og lot det forbigå i stillhet når det "gikk galt". "pytt, pytt, det gjør ingenting, store jenter er også uheldig av og til. Neste gang klarer du det kanskje ", sa vi, og hun var like blid og helt med på at neste gang da klarte hun det kanskje. Det trenger ikke være noe stort nederlag for barnet at det "går galt" innimellom, hvis vi som foreldre lar være å ta det så høytidelig. Og når sa Timien at hun forlangte det skulle gå fort og problemfritt?
Gjest Anonymous Skrevet 23. mars 2004 #20 Skrevet 23. mars 2004 Mener også det er greit å legge til rette for bleieavvenning. Det jeg ville frem til var at det ikk er noe poeng i å begynne før barna begynner å bli klare for det. De fleste barn er klare mellom 2-3 års alderen. Undersøkelser viser at de som begynner tidligere bruker lengere tid på å få barna til å klare å si fra når de må på do. Når man begynner når barnet er klar for det så tar det ofte mye kortere tid og med mindre uhell, noe som er bra for selvtillitten og de er da ofte like gammle når de går på do som de som har begynt tidlig. Det har også noe med blæren å gjøre. Å gå lengre med bleie enn "normalt" kan også være uheldig. Det øker visstnok sannsynligheten for urinveisinfeksjoner fordi barnet ikke lærer å tømme blæren ordentlig. Fikk denne informasjoen fra en artikkel i Foreldre og Barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå