AnonymBruker Skrevet 10. februar 2013 #1 Del Skrevet 10. februar 2013 Noen her med ADHD som har prøv kuledyne eller kjededyne for søvnproblemer? Eller noen andre med søvnproblemer som har prøvd det? Funker det så bra som de sies? Jeg er fikk diagnosen ADHD som 29 år så får ikke dekket kuledyna av NAV, man må være under 26 år for å få det dekket. Jeg har lyst å prøve men siden de koster flere tusen og neppe er lett å få solgt videre så tviler jeg egentlig for at jeg kommer til å kjøpe en. Det vil svi hvis den ikke funker. Jeg merker at jeg sover bedre med 2-3 dyner på meg, det går bra nå som det er vinter og minusgrader, men når det er sommer så er det fysisk umulig å sove med 2-3 dyner. Anonym poster: 529b8523aebf890b5855b9edefd6c4e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ike Skrevet 10. februar 2013 #2 Del Skrevet 10. februar 2013 Vet om personer med autisme og epilepsi som bruker det. Funker bra, tilvenningstid selvsagt, men alt i alt absolutt økt søvnkvalitet som resultat. Hva med å høre med den lokale hjelpemiddelsentralen om du kan få komme å prøve? Eller prøvelåne noen netter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2013 #3 Del Skrevet 10. februar 2013 Kan man bare låne sånn helt uten videre? Må man ikke dokumentere diagnose og ha det godkjent av NAV? Ikke at jeg har problemer med å dokumentere diagnosen men ifølge NAV er jeg for gammel Anonym poster: 529b8523aebf890b5855b9edefd6c4e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BunnyBlue Skrevet 10. februar 2013 #4 Del Skrevet 10. februar 2013 Ta kontakt med ADHDforeningen, kanskje de kan hjelpe deg med søknad, eller videreformidle ønsket ditt til noen du kan låne eller kjøpe av? Tror det skal gå an å låne kuledyne av Hjelpemiddelsentralen, da trenger ikke NAV å dekke noe. Jeg har ADHD og Aspergers, og fikk låne kuledyne av noen moren min kjente. Den funket bra, jeg fikk bedre søvnkvalitet og lå rolig, men dynene er veldig kalde og bråkete syns jeg, så jeg slutta. Synes det er bedre å bruke flere tunge, vanlige dyner:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thorn Skrevet 10. februar 2013 #5 Del Skrevet 10. februar 2013 Jeg har aldri hørt om kuledyner eller kjededyner, så jeg er muligens helt på viddene her, i så fall må dere bare overse mitt innlegg. Men jeg har også behov for å sove med mange dyner og tepper over meg, jeg trenger rett og slett tyngden for å få sove. Om vinteren sover jeg med minst to tykke vinterdyner og et tungt teppe. Det gjør jeg egentlig mesteparten av sommeren også, men i veldig varme perioder har jeg løst tyngdeproblemet ved å velge ei tynntynn sommerdyne og ha et sengeteppe over. Jeg har et tungt, vevd sengeteppe i størrelse 240x240 som jeg bretter to (altså fire lag) ganger og legger over dyna. Det varmer ikke noe særlig, men gir mye av tyngden jeg trenger. Der gikk jeg hen og leste litt om disse dynene likevel, jeg må innrømme at disse kjededynene høres ut som en drøm! Men for en pris, da...! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2013 #6 Del Skrevet 10. februar 2013 Hjelpemiddelutlånet (ligger under NAV) i fylket ditt kanvære behjelpelige med utprøving. Du kan enten dra dit sammen med en kommunal ergoterapeut eller møte opp ved åpen dag. Du kan da prøve dynen der og da, men har ikke mulighet til å prøve hjemme. Hjelpemiddelutlånet (kommunalt) har ikke lenger dyner til utlån. Selvom du er over 26 år bør du prøve å søke. I noen tilfeller kan man søke fra tidspunktet man burde skjønt at bruker var syk. Og jeg regner med at med en diagnose som ADHD så opplevde du symptomer i god tid før du fylte 26 år. Anonym poster: 4971219473f05e2c84865951031aec96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PepsiMax Skrevet 10. februar 2013 #7 Del Skrevet 10. februar 2013 Har ikke hørt om kjededyne, men kuledyne bruker jeg! Merket stor forskjell i starten, nå skulle jeg gjerne hatt en som er tyngere, men merker det godt da jeg sover uten at jeg savner den. Hvis du har store søvnproblemer og får annen hjelp så er det mulig å få en slik dekket selv om du er over 26 år, men det er vanskeligere... Hvis du går til en behandler kan h*n hjelpe deg med begrunnelser og søknad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2013 #8 Del Skrevet 11. februar 2013 Har skjønt det sånn at NAV er ganske strenge ang 26 år og ADHD, jo klart ADHD er medfødt. Men fordi skolen og mine foreldre ga blaffen så tok ingen tak i mine problemer på skolen som jeg hadde fra j1. klasse. Jeg sleit også før skolen, mine foreldre har sagt at de skjønte at det var noe fra jeg var bitte lita, men de gjorde ingenting med det. Jeg går ikke til noen behandler lenger så da må det gå igjennom fastlegen i så fall. Har prøvd div piller men ingenting funker, bortsett fra sterke saker som jeg kan bli avhengig av. Syns at kule/kjede-dyner høres fantastisk ut! Anonym poster: 529b8523aebf890b5855b9edefd6c4e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PepsiMax Skrevet 11. februar 2013 #9 Del Skrevet 11. februar 2013 Vet de er strenge, men det skader ikke å prøve! Det verste som kan skje er at du får et nei, og det virker det som du er veldig forberedt på.... har ei venninne som er langt over grensa på 26 år med adhd. Hun fikk innvilget hun! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym Skrevet 27. februar 2013 #10 Del Skrevet 27. februar 2013 Kuledynen kan søkes som behandlingshjelpemiddel igjennom spesialisthelsetjenesten. Det er nye regler rundt dette fra 01.01.2013. Dette gjør at det ikke er noen aldersgrense for å få den lengre.. Man kan kontakte leverandøren, Amajo for å få nærmere informasjon om søknadsprosedyre og innvilging. Det går også an å prøve kuledynen direkte med leverandøren før man kjøper den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2013 #11 Del Skrevet 28. februar 2013 Kuledynen kan søkes som behandlingshjelpemiddel igjennom spesialisthelsetjenesten. Det er nye regler rundt dette fra 01.01.2013. Dette gjør at det ikke er noen aldersgrense for å få den lengre.. Man kan kontakte leverandøren, Amajo for å få nærmere informasjon om søknadsprosedyre og innvilging. Det går også an å prøve kuledynen direkte med leverandøren før man kjøper den. Oj så bra, takk for svar!! Anonym poster: 529b8523aebf890b5855b9edefd6c4e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Far Skrevet 5. mars 2013 #12 Del Skrevet 5. mars 2013 Kan anbefalast. Har testa dette på min sønn med ADHD. Isovningstida er redusert frå 3 timar til 15 min. Han er heller ikkje so ofte vaken om natta, og dersom han vaknar sovnar han raskt att. Som ovanfor nemt, kan denne lånast direkte frå leverandør. Driv for tida og kjempar med NAV om å få behalda dyna. Dersom dette ikkje kjem i orden vert det nok til at me kjøper inn ei slik sjølv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Far Skrevet 5. mars 2013 #13 Del Skrevet 5. mars 2013 Link til produsent med danske prisar: http://www.protac.dk Link til norsk forhandlar: http://www.amajo.no/...ukter/Kuledyner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå