Gå til innhold

Råd mot kvalme???


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har spydd og spydd dag og natt siden lørdag (9 uker på vei). Brekker meg bare jeg prøver å spise en saltkjeks.

Legen sier bare at "slik er det i starten". Hva har dere gjort mot kvalmen, og er det like voldsomt hos dere???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du søker, så vil du finne at dette er tatt opp og besvart flere ganger tidligere...

Men for meg var det ingenting som hjalp mens det sto på som værst. Det ble imidlertid verre hvis jeg spiste sjelden eller mye og om jeg bedrev fysisk aktivitet (inkludert å gå til postkassa altså).

Noen tyr til vann, noen til ingefærtabletter, noen til regelmessig små måltider, noen til salt kjeks, osv. Hva som fungerer er veldig individuelt.

Jeg prøvde imidlertid Postafen én dag. Å herregud, det var digg! Hadde matlyst og masse energi. Men man skal forhøre seg med legen før man tar Postafen (står på pakka). Mange gravide får dette - om de sliter med kvalme/oppkast hele svangerskapet.

Ellers er jeg litt enig med legen din: sånn kan den første tiden være. Det kan selvfølgelig bli farlig. Har du noen kilo å ta av, er det ikke noen fare for energiinntaket å ikke få spist på mange dager. Det er imidlertid farlig om man ikke får i seg væske!

Jeg er nettopp blitt kvitt spyingen (kvalmen slapp taket for noen uker siden). 18 uker på vei og rimelig sliten/lei for å si det sånn nå. Men jeg har glemt hvor sinnsykt kvalm og hvor mye jeg spydde bare for noen uker siden. Merkelig, selv om jeg tror det er kroppens/hjernens egen forsvarsmekanisme for at vi ikke bare skal produsere enebarn.

Til info: vekta mi går forstatt nedover og ingen reagerer på det fordi jeg har såpass mye å ta av (babyen får det den trenger først uansett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

fikk et tips om et punkt på handleddet du sku trykke på...ca 2-3 cm nedførr selve leddet..

d funka fint førr mæ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg begynte vel som værst rundt uke 9, og er ikke kvitt det enda.. Nå uke 17. Det er like ille hele døgnet, og tror jeg har prøvd alt av kjerringråd;) Familie og venner gav meg stadig nye som de hørte om, og jeg prøvde i håp om å få slippe :roll: Men som nevnt her, ikke farlig for ungen om man ikke får i seg mat -den tar til seg det en trenger av reservelagerne.. Men ubehagelig å gå sånn likevel. VÆSKE er imidlertidig svært viktig, og ble redningen min da jeg ikke fikk i meg annet... Vann med sitron gjør godt, ogsp eplejuice synes jeg. Ellers er det epler -helst grønne - som tilslutt ble det jeg må ty til, det får jeg i meg selv om kvalmen er som værst. Er også det jeg spiser etter å ha kastet opp. jeg må nemlig ha i meg noe med engang, elelrs blir vondt mye værre... Værst er det som også nevnt her om det går lang tid mellom fast eller flytende, eller ved for mye aktivitet.

Ingefær gjorde vondt værre for min del- men alt er jo individuelt, man må lete seg fram-

Lykke til videre - håper det gir seg snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp ingefærpulver på apoteket.

Rør ut en skje pulver i et glass med ublandet saft (pga smaken), så lite saft som mulig. Hell innpå om morgenen.

Garantert kvalmefri resten av dagen.

PS: Du blir veldig kvalm det første kvarteret etter du har drukket saften. Men når det er gått, er du fullstendig kvalmefri.

Man bør dessuten vurdere magnesiumtilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke helt enig tex ingefær virkede ikke på mig.

jeg spydde som en gris i først svanger skab og desværre var der ingen ting som hjalp mig, men i mine ander svanger skab har jeg tage søsyge tabeletter som jeg har købt på apoteket ude resept og de har virket fint. Hvis det forsætter i langt tid fram over da ville jeg snakke med lægen ved at man kan få en sprøjte imod kvalme ( tror det er b-vitamin ) men er ikke sikker, har bare hørt om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA! Eplemost med farris. Og som sagt spis ofte og lite. Likevel etter hva jeg erfarte i forige svangerskap var det ingenting som virket når det var på det verste. Har netopp blitt gravid igjen og har begynt å bli småkvalm...klamrer meg til hååååpet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både min mor og min ene storesøster var dårlige under hele svangerskapet. Sist jeg ble tante, gikk min søster til akupunktur de første 4 mnd og det hjalp! Har også blitt fortalt at reisesyketabletter og disse reisesyke armbåndene skal hjelpe.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...