Gå til innhold

Samboer driter i diabetes, veldig usunn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren har nettopp hatt en ille krangel, han har diabetes men driter i det, hvis han føler behov, setter han mer insulin på seg selv bare. Han er dvask og småfeit, men han spiser så jævlig usunt at jeg er redd fyren holder på å spise seg i hel.

I dag har han kjøpt godteri for flere hundre kroner så "vi kan ha det liggende i skapet i tifelle man får lyst på". Med ham blir det da ofte hver dag, usunn mat med sukker, usunne karbohydrater. Han er mye sliten, trøtt, setter som sagt oftere insulin, osv.

Jeg har vist ham bekymring og skuffelse over at han ikke tar helsa mer seriøst, han på sn side vil ikke ha diabetes og mener at han bør få leve så vanlig som mulig. Og insulin kurerer jo alt, liksom

Årght, frustrert!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anonym poster: 4932c275cc1c7908d0b1225853307d9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, fortsetter han med det der så vil han dø. Så enkelt er det.

Skrevet

"Lev og la dø".

Han ødelegger seg selv på dette viset, men det er ikke noe du kan endre. Det eneste du kan endre er hvordan du reagerer på det, eventuelt om du utsetter deg selv for det eller ei.

Skrevet

Eksen min holdt på slik! Også de få gangene vi kranglet, fikk han plutselig (hver gang!!) ''lavt blodsukker'' og skulle ha meg til å springe etter godteri for han istedet for å prate ut ferdig. Vi var bare sammen i overkant av 7 måneder, men holdt på å bli gal av han generelt. Ikke brydde han seg littegrann om trening heller. Boms.

Føler med deg TS.

Anonym poster: 7af72c01ae66a96f41351c6bd4beb095

Skrevet

Grunnen til at folk gidder å holde på sånn er fordi de tror døden er eneste utfall. Den er liksom ikke så skummel. Det som skjer er at hanpllutselig må amputere noe, mister synet, får et utmattelsessyndrom, får ødelagte nerver som det ikke går ann å gjøre noe med som skjerer han i føttene osv, ødelagt nervesenter som kan gi en masse ubehagelige symptomer som ufrivilige rykningerog spasmer etc. Det er et værre utfall av sykdommen og en kraftig redusert livskvalitet som er det første han risikerer.Få han til å innse det så han slipper å leve resten av livet i rullesto.

Anonym poster: e5f0f53fd6da034d9f4c075553003c4b

• Liker 2
Skrevet

Han driter jo i det og skjønner ikke når jeg forklarer ham det, i følge ham er alt OK når han har stappa i seg en ny sprøyte insulin, selv om det betyr at han må øke dosene.

Usunn mat = mer insulin = ALT OK.

Drittmann... Ødelegger seg selv og tvinger meg til å se på.

ts

• Liker 1
Skrevet

Det er lett å få en sånn holdning når diabetesen er vanskelig å regulere, man kan tenke "spiller ingen rolle hva jeg gjør, alt går til helvete uansett"

Får jeg spørre hva slags insulin han bruker? Jeg har meget god erfaring med lantus.

Anonym poster: 8fbc783ad02835f76b119c7b8c10ebb8

Skrevet (endret)

Han kan så absolutt dø av det, ja. Etterhvert. Men før han dør vil han kanskje miste en fot eller begge, slite med smertefulle sår som ikke gror, nedsatt syn, ødelagte nerver; eller hva med hjerneslag? Det gjør jo underverker for livskvaliteten og muligheten for å leve normalt.........

Endret av Wildy
Skrevet

Han driter jo i det og skjønner ikke når jeg forklarer ham det, i følge ham er alt OK når han har stappa i seg en ny sprøyte insulin, selv om det betyr at han må øke dosene.

Usunn mat = mer insulin = ALT OK.

Drittmann... Ødelegger seg selv og tvinger meg til å se på.

ts

Han tvinger deg ikke.

Skrevet (endret)

Fortsetter han så kan han få alvorlige senskader... I verste fall få nekrose i ben og måtte amputere. Det er mange andre senskader man kan få: retinopati (blindhet), nyresvikt, hjerteinfarkt, hjertesvikt, slag osv. Han burde kanskje bli bedre informert om denne sykdommen!?

http://en.wikipedia....abetes_mellitus

Endret av Catgirl
  • Liker 1
Skrevet

Å lekse opp for ham og belære om senskader hjelper ikke. Tro meg, han VET alt dette.

TS, hvem er det han går til for kontroll? En diabetessykepleier kan være uendelig mye lettere å prate med enn en allmennlege.

Anonym poster: 8fbc783ad02835f76b119c7b8c10ebb8

Gjest Lille-pus
Skrevet

Uansett hvordan du vrir og vender på det så er det faktisk hans egen ansvar å ta være på seg selv og sin kroniske sykdom.

Det kan aldri være en samboer/ektefelle som ivaretar hovedansvaret.

Dôg er det fint når den andre kanskje oppdager at man er litt 'surrete' en sjelden gang, og finner frem et glass melk :)

De sekmplikasjonene som er nevnt er i hovedsak knyttet til for høyt blodsukker over tid.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...