Mariahamm Skrevet 8. februar 2013 #1 Skrevet 8. februar 2013 Jeg lurer rett og slett på om jeg spiser for mye frukt. Til frokost spiser jeg en halv snoothie og litt kylling pålegg, det samme etter trening, pluss at det blir 2 kanskje 3 epler, bananer eller kiwier iløpet av dagen. Kan det hindre vekt nedgang?
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2013 #2 Skrevet 8. februar 2013 Det er kalorier i frukt som alt annet, så det kommer ann på hvor mye annen mat du spiser. Anonym poster: 206fbd637a42ed3447d4af6f6eafd23f 2
Løvetanten Skrevet 8. februar 2013 #3 Skrevet 8. februar 2013 (endret) Det er mye godhet i frukt, men det er også mye sukker. Så vidt jeg har forstått og lest så kan det få blodukkeret til å svinge endel og også hindre vektnedgang. Personlig ville jeg erstattet mye/mesteparten av frukten med grønnsaker eller bær. Mest grønnsaker. De er ofte enda mer næringstette, men har på langt nær like mye sukker i seg. Endret 8. februar 2013 av Løvetanten
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2013 #4 Skrevet 8. februar 2013 Jeg lurer rett og slett på om jeg spiser for mye frukt. Til frokost spiser jeg en halv snoothie og litt kylling pålegg, det samme etter trening, pluss at det blir 2 kanskje 3 epler, bananer eller kiwier iløpet av dagen. Kan det hindre vekt nedgang? Du vet at man kan gå ned i vekt ved å spise kun McDonalds-mat??? :o Anonym poster: c1abb9593619614d8fc09979ed8c49ad 1
Gjest made4u Skrevet 8. februar 2013 #5 Skrevet 8. februar 2013 Selvfølgelig hindrer ikke det vektnedgang, snarere heller fremmer det din vektnedgang. Fete mennesker spiser som gruppe mindre av både frukt og grønt enn slanke mennesker, og blandt dem som spiser mest frukt og grønt er det mindre overvekt. Innfører man frukt i et kosthold til noen som spiser lite frukt så vil mest sannsynlig personens totale energi-inntak gå ned, med positivt resultat på vekten Å hevde annet vil faglig sett ikke holde mål og vil være så fordummende argument at uttalelsene ikke vil ha noen verdi. Ikke vær redd frukt du og du kan med hell øke fruktonntaket også. Ha fokus på andre matvaner som påvirker vekten negativt i stedet.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2013 #6 Skrevet 8. februar 2013 Det kan fort bli for mye ja. Finn ut hvor mange kalorier det er i de enkelte fruktene, så ser du hvor mye det blir totalt. Jeg har fått beskjed av ernæringsfysiologen min om å spise grønnsaker og heller bær enn frukt. Spesielt banan bør du være obs på at innholder en del kalorier, så egentlig holder det med en halv om du spiser det hver dag. Anonym poster: 8f5c1e3d716dcc0ba323eaf12cd82a80 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2013 #7 Skrevet 8. februar 2013 Det kan fort bli for mye ja. Finn ut hvor mange kalorier det er i de enkelte fruktene, så ser du hvor mye det blir totalt. Jeg har fått beskjed av ernæringsfysiologen min om å spise grønnsaker og heller bær enn frukt. Spesielt banan bør du være obs på at innholder en del kalorier, så egentlig holder det med en halv om du spiser det hver dag. Anonym poster: 8f5c1e3d716dcc0ba323eaf12cd82a80 Det holder med en halv banan, sånn isolert sett? Hvor kommer denne logikken fra? TS kan spise 5 bananer hver dag og fremdeles gå ned i vekt, om det er det hun vil. Det som til syvende og sist avgjør er det totale kaloriinntaket, ikke hvor kaloriene kommer fra. Årsaken til at man bør passe på litt med frukt og andre mer eller mindre raske karbohydrater er at de påvirker blodsukkeret, som igjen kan gi høyere matlyst/økt sultfølelse, som igjen kan gjøre det vanskeligere å holde seg på et lavt nok kaloriinntakt totalt sett. Anonym poster: c1abb9593619614d8fc09979ed8c49ad 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2013 #8 Skrevet 8. februar 2013 og for mye frukt herper tennene dine. Ser så mye syreskader på jobben av frukt at du aner ikke. Mye frukt og brus er døden for tennene. Anonym poster: 3e8ab4ce5b614acd5ba7e8c9f4ff2888 2
Supraspinatus Skrevet 8. februar 2013 #9 Skrevet 8. februar 2013 Selvfølgelig hindrer ikke det vektnedgang, snarere heller fremmer det din vektnedgang. Fete mennesker spiser som gruppe mindre av både frukt og grønt enn slanke mennesker, og blandt dem som spiser mest frukt og grønt er det mindre overvekt. Innfører man frukt i et kosthold til noen som spiser lite frukt så vil mest sannsynlig personens totale energi-inntak gå ned, med positivt resultat på vekten Å hevde annet vil faglig sett ikke holde mål og vil være så fordummende argument at uttalelsene ikke vil ha noen verdi. Ikke vær redd frukt du og du kan med hell øke fruktonntaket også. Ha fokus på andre matvaner som påvirker vekten negativt i stedet. Nå tør jeg nesten ikke si noe annet. For da vil jo jeg fremstå som dum! Det du skriver jo det typiske eksempelet på konfunderene faktorer. Observasjon 1: Fete mennesker spiser lite frukt og grønt. Observasjon 2: Fete mennesker er overvektig. Konklusjon: Lite frukt og grønt gjør deg overvektig. Har du tenkt på at det er også andre faktorer som spiller inn her? 6
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2013 #10 Skrevet 8. februar 2013 Nå tør jeg nesten ikke si noe annet. For da vil jo jeg fremstå som dum! Det du skriver jo det typiske eksempelet på konfunderene faktorer. Observasjon 1: Fete mennesker spiser lite frukt og grønt. Observasjon 2: Fete mennesker er overvektig. Konklusjon: Lite frukt og grønt gjør deg overvektig. Har du tenkt på at det er også andre faktorer som spiller inn her? Du må ikke våge å si imot! Han har gjort de klart og tydelig at dette er noe han kan, og det mye bedre enn alle oss andre her inne! Anonym poster: da3833d4b54f5db9af0824117df009c4 5
Gjest Svampebob1 Skrevet 8. februar 2013 #11 Skrevet 8. februar 2013 Jeg lurer rett og slett på om jeg spiser for mye frukt. Til frokost spiser jeg en halv snoothie og litt kylling pålegg, det samme etter trening, pluss at det blir 2 kanskje 3 epler, bananer eller kiwier iløpet av dagen. Kan det hindre vekt nedgang? Kommer an på dietten du kjører. Frukt inneholder massevis av raske karbohydrater. Raske karbohydrater må forbrennes innen 2 timer ved fysisk aktivitet, hvis ikke omdannes det til fett. På en annen side er det massevis av vitaminer i frukt som er bra for immunforsvaret.
Gjest Pheel Skrevet 8. februar 2013 #12 Skrevet 8. februar 2013 Kommer an på dietten du kjører. Frukt inneholder massevis av raske karbohydrater. Raske karbohydrater må forbrennes innen 2 timer ved fysisk aktivitet, hvis ikke omdannes det til fett. På en annen side er det massevis av vitaminer i frukt som er bra for immunforsvaret. Så merkelig at jeg alltid spiser mye raske karbo, gjerne mens jeg sitter fullstendig stille/ligger i flere timer i etterkant og ikke lagt på meg en kg siden jeg var 14 år, da. :-) Noen forbrenner uten fysisk aktivitet og en legger ikke på seg alt en spiser i fett med det samme (iløpet av 2 timer), så tror du surrer her. 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2013 #13 Skrevet 8. februar 2013 Du vet at man kan gå ned i vekt ved å spise kun McDonalds-mat??? :o Anonym poster: c1abb9593619614d8fc09979ed8c49ad Hørt om å være innfeit? Det blir man om man spiser mcdonalds mat hver dag. Anonym poster: 55b356b9f8ce7ce5451259737d44b198
Gjest Svampebob1 Skrevet 8. februar 2013 #14 Skrevet 8. februar 2013 Så merkelig at jeg alltid spiser mye raske karbo, gjerne mens jeg sitter fullstendig stille/ligger i flere timer i etterkant og ikke lagt på meg en kg siden jeg var 14 år, da. :-) Noen forbrenner uten fysisk aktivitet og en legger ikke på seg alt en spiser i fett med det samme (iløpet av 2 timer), så tror du surrer her. Nå må du gi deg :-). Det står ingenting der om at alle blir feite av å spise frukt. Har høy forbrenning selv og spiser frukt i lassevis.
Supraspinatus Skrevet 8. februar 2013 #15 Skrevet 8. februar 2013 Kommer an på dietten du kjører. Frukt inneholder massevis av raske karbohydrater. Raske karbohydrater må forbrennes innen 2 timer ved fysisk aktivitet, hvis ikke omdannes det til fett. På en annen side er det massevis av vitaminer i frukt som er bra for immunforsvaret. Karbohydrater blir brutt ned til enklere sukkerarter og distribuert i blodomløpet. Det som ikke lagres inn eller brukes umiddelbart går tilbake til leveren og omdannes til fett. Det er nok ikke noe "magisk" vindu man må holde seg innenfor for å unngå å bli feit. Over tid må du bare bruke opp det du lagrer inn. Så merkelig at jeg alltid spiser mye raske karbo, gjerne mens jeg sitter fullstendig stille/ligger i flere timer i etterkant og ikke lagt på meg en kg siden jeg var 14 år, da. :-) Noen forbrenner uten fysisk aktivitet og en legger ikke på seg alt en spiser i fett med det samme (iløpet av 2 timer), så tror du surrer her. Du lagrer fett hele tiden. Det gjelder også om du spiser lavkarbo, høykarbo eller hva det måtte være. Det er slik kroppen sparer energi til senere. Forskjellen på en person med mye fett og en med lite fett er at den med lite fett bruker opp det som lagres. Hørt om å være innfeit? Det blir man om man spiser mcdonalds mat hver dag. Anonym poster: 55b356b9f8ce7ce5451259737d44b198 Når du snakker om "innfeit" regner jeg med du snakker om mye viceralt fett. Det er meg ikke bekjent at mcdonaldsmat nødvendigvis stimulerer større produksjon av viceralt fett kontra annen kost. Det er en dokumentarfilmskaper som har laget en film der han spiser mcdonalds hver dag i en måned - for å bevise at "supersize me"-budskapet nødvendigvis ikke er helt nyansert. "Fat Head" heter filmen og den finnes tilgjengelig via kjøp og andre gråsoner. 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2013 #16 Skrevet 8. februar 2013 Hørt om å være innfeit? Det blir man om man spiser mcdonalds mat hver dag. Anonym poster: 55b356b9f8ce7ce5451259737d44b198 Det var for å illustere et poeng... Et poeng du åpenbart misset. Synd. Anonym poster: c1abb9593619614d8fc09979ed8c49ad 1
Gjest Svampebob1 Skrevet 8. februar 2013 #17 Skrevet 8. februar 2013 Karbohydrater blir brutt ned til enklere sukkerarter og distribuert i blodomløpet. Det som ikke lagres inn eller brukes umiddelbart går tilbake til leveren og omdannes til fett. Det er nok ikke noe "magisk" vindu man må holde seg innenfor for å unngå å bli feit. Over tid må du bare bruke opp det du lagrer inn. Men såvidt jeg har fått med meg er det en viss forskjell på korte og lange karbohydrater. De korte karbohydratene tas fort opp uten å gå igjennom fordøyelsen. Omdannelsen skjer raskere. De lange karbohydratene må fordøyes først og omdannelsen tar derfor mer tid. De 2 timene jeg snakket om er det jeg har hørt i treningsmiljøer. Spørsmålet da er hvor lang tid dette er snakk om på de korte karbohydratene. Vet du det?
Supraspinatus Skrevet 8. februar 2013 #18 Skrevet 8. februar 2013 Men såvidt jeg har fått med meg er det en viss forskjell på korte og lange karbohydrater. De korte karbohydratene tas fort opp uten å gå igjennom fordøyelsen. Omdannelsen skjer raskere. De lange karbohydratene må fordøyes først og omdannelsen tar derfor mer tid. De 2 timene jeg snakket om er det jeg har hørt i treningsmiljøer. Spørsmålet da er hvor lang tid dette er snakk om på de korte karbohydratene. Vet du det? Det er en forskjell i hvor lang tid det går fra det kommer ned i magen til det er i blodet, men det forandrer ikke det at dersom det ikke er noen prosesser som krever glukose der og da, så blir det lagret som fett. Kroppen har en ganske finurlig måte å alltid sørge for at blodsukkeret er innenfor en ganske stram ramme. Slike "treningsfakta" er ofte litt kvasivitenskap og ofte tolkninger. Ta dem like mye med salt som du bør ta mine og andres innlegg om temaet. Det finnes mer troverdige kilder enn folk på gymmet og KG. 1
Gjest Svampebob1 Skrevet 8. februar 2013 #19 Skrevet 8. februar 2013 Det er en forskjell i hvor lang tid det går fra det kommer ned i magen til det er i blodet, men det forandrer ikke det at dersom det ikke er noen prosesser som krever glukose der og da, så blir det lagret som fett. Kroppen har en ganske finurlig måte å alltid sørge for at blodsukkeret er innenfor en ganske stram ramme. Slike "treningsfakta" er ofte litt kvasivitenskap og ofte tolkninger. Ta dem like mye med salt som du bør ta mine og andres innlegg om temaet. Det finnes mer troverdige kilder enn folk på gymmet og KG. Kanskje en av de mest oppegående svarene jeg har fått i det siste. Hva slags prosesser krever glukose? :-)
Supraspinatus Skrevet 8. februar 2013 #20 Skrevet 8. februar 2013 Kanskje en av de mest oppegående svarene jeg har fått i det siste. Hva slags prosesser krever glukose? :-) Jeg skrev egentlig et langt svar om det, men jeg tror jeg forenkler det til at de aller fleste celler kan bruke glukose (se glykolyse) til energi, noen få krever det eller ketonlegemer. Som f.eks. hjernen som ikke kan bruke fett direkte pga blod-hjerne-barrieren. Når jeg snakket om (fri) glukose i blodet så mente jeg bruk i form av glykolyse eller innlagring i muskler. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå