AnonymBruker Skrevet 8. februar 2013 #1 Skrevet 8. februar 2013 Hva er ditt syn på Maskulinisme? Anonym poster: 22c5f0b6293ea452f18528b8e070cfc5
Larsern Skrevet 8. februar 2013 #2 Skrevet 8. februar 2013 Hva er ditt syn på Maskulinisme? Anonym poster: 22c5f0b6293ea452f18528b8e070cfc5 Mener du 'maskulinisme' som et motstykke til 'feminisme'?
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2013 #3 Skrevet 8. februar 2013 http://no.wikipedia.org/wiki/Maskulinisme Utfra dette? Verdens avskum. Anonym poster: 2dba9ac12939709fe4829137b669cb7c 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2013 #4 Skrevet 8. februar 2013 Mener du 'maskulinisme' som et motstykke til 'feminisme'? Ja Anonym poster: 22c5f0b6293ea452f18528b8e070cfc5
Larsern Skrevet 8. februar 2013 #5 Skrevet 8. februar 2013 (endret) http://no.wikipedia....ki/Maskulinisme Utfra dette? Verdens avskum. Anonym poster: 2dba9ac12939709fe4829137b669cb7c Definisjonen på maskulinisme: Mer generelt betyr det antifeminisme og machoisme.[1] Merriam-Webster Dictionary definerer en maskulinist som «an advocate of male superiority and dominance», dvs. som en tilhenger av mannlig kjønnssjåvinisme. Definisjonen på feminisme: Feminismen er nært knyttet til kvinnebevegelsen, som er en politisk og kulturell bevegelse rettet mot å etablere likestilling, med like rettigheter og likt rettsvern for menn og kvinner.[2] Nancy Cott definerer feminisme som troen på viktigheten av likeverd mellom kjønnene, og ugyldiggjør ideen om et kjønnshierarki som et sosialt konstruert konsept Litt ubalansert betydning med andre ord; en kvinne som kjemper for kvinners rettigheter og likeverd mellom kjønnene er en feminist, mens en mann som kjemper for menns rettigheter etter samme terminologi bør da kalles en maskulinist, men maskulinister er pr definisjon sjåvinister og antifeminister. Endret 8. februar 2013 av Larsern 3
Maisie Skrevet 8. februar 2013 #6 Skrevet 8. februar 2013 (endret) Hva mitt syn på en "maskulist" direkte blir vel en mann som er usikker i sin rolle som mann, i likhet med en feminist, som jeg da føler er usikker i sin rolle som kvinne, i begge tilfeller oppfatter jeg at usikkerheten og standhaftigheten går ut over forskjells-perspektiv og balanse. På hver sin front finner jeg to roller i samfunnet som har utviklet et veldig sterkt øye for å kjempe alle kamper via maskulint vs feminint, hvor bare en kan vinne. Begge sider har sine kampsaker og sine argumentasjoner, jeg ser urettferdigheter og saker hvor likestilling ikke "er der enda", men ellers er det mye vås. Jeg har både feministiske og maskuline synspunkt, da jeg kan tenke sak for sak, hvor jeg klarer å la være å bli farget av kjønn vs kjønn. Der urettferdigheten sitter i saken, er hvor min lag-ånd sitter. Endret 23. mars 2013 av Maisie 1
Jalp Skrevet 10. februar 2013 #8 Skrevet 10. februar 2013 Dette viser jo bare at det er totalt umusikalsk å kjempe for menns rettigheter, mens å kjempe for kvinners rettigheter er selve referansen på korrekthet. At feminismen beskrives såpass rosenrødt, er på ingen måte overraskende. Men det er feminismen som avler maskulinismen som en naturlig motreaksjon. Begge begrepene er etter min mening svært polariserende og ekskluderende. Her er det på ingen måte noen forestillinger om hva kvinner og menn kan få til sammen. Feminismen ekskluderer menn både direkte og indirekte. Erfaringene fra kvinners kjønnskamp bør ha lært oss hvordan vi ikke skal gjøre det. Etablering av ny urettferdighet vil aldri skape harmoni og balanse. Bare ny kamp.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå