punktum Skrevet 7. februar 2013 #1 Skrevet 7. februar 2013 Jeg skal snart foreta en operasjon i lokalbedøvelse. Selve operasjonen tar vel et par timer og etter dette må jeg bli liggende i rundt 4 timer står det i brevet. Det jeg lurer på da er om jeg kan gå på do? Eller får jeg innsatt kateter eller bruke bekken? Klarer neppe å holde meg så lenge... Har aldri operert før så vet ikke hvordan dette gjøres.
Gjest Adera Skrevet 7. februar 2013 #2 Skrevet 7. februar 2013 Spørs hvilken operasjon du skal ha, eg regner med du vil enten gå på do eller få bekken i senga (noe som er fullstendig håpløst å tisse i, eg klarte det aldri når eg var 100% sengeliggende og måtte få kateter).
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2013 #3 Skrevet 7. februar 2013 Som sagt over, kommer helt ann på hvordan operasjon du skal ha og hvilken anesti (bedøvelse), uansett vil sykepleierene på posten informer og tilrettelegge dette for deg Lykke til
Bjørkeris Skrevet 7. februar 2013 #4 Skrevet 7. februar 2013 Du trykker på knappen over senga, så kommer det en hyggelig pleier og hjelper deg. Ikke noe problem i det hele tatt. Du må bare tisse i et bekken.
punktum Skrevet 7. februar 2013 Forfatter #5 Skrevet 7. februar 2013 Uff, kjenner jeg gruer meg for det bekkenet... Får helt angst... Kan man velge å heller få kateter? Takk for seriøse svar!
Gjest Adera Skrevet 7. februar 2013 #6 Skrevet 7. februar 2013 Du kan alltids spørre, men det er mulig de vil si nei når det er for så kort tid. Bekken er ikkje noe å grue seg over egentlig, de setter det under rumpa di i senga (evt. så kan du gjøre det selv om du klarer) og du kan dekke deg til med dyna, eg hadde bare problem med at eg rett og slett ikkje klarte å tisse "i senga" (man blir jo lært opp til å ikkje tisse i senga).
Obiola Skrevet 7. februar 2013 #7 Skrevet 7. februar 2013 Kateter er vel ikke så vanlig hvis du er oppegående såpass raskt etter operasjonen. Bekken er veldig greit, ikke noe å bekymre seg for! Om du klarer å stå på beina etter operasjonen får du sikkert lov til å gå på do om du ønsker det!
punktum Skrevet 7. februar 2013 Forfatter #8 Skrevet 7. februar 2013 Ok, satser på at det skal gå bra:) Men står de og ser på til jeg er ferdig eller går de ut igjen? Beklager for dumme spm men gruer meg veldig.
Gjest Adera Skrevet 7. februar 2013 #9 Skrevet 7. februar 2013 Du kan be om privatliv mens du tisser og si at du drar i snora når du er ferdig, det går nok fint
mmn Skrevet 7. februar 2013 #10 Skrevet 7. februar 2013 (endret) Nei, vi går ut hvis du ønsker det, men ikke lås døra Ang bekken, så som sagt ovenfor, du får privatliv til det, og hvis du ikke klarer å gå på bekken vil man finne andre alternativer Det går nok veldig bra, sykepleierene på avdelingen er vant til slike problemstillinger. Endret 7. februar 2013 av mmn
punktum Skrevet 7. februar 2013 Forfatter #11 Skrevet 7. februar 2013 Takker for hjelpa. Da skal det nok gå greit.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #12 Skrevet 7. februar 2013 Vil nok tro det siste du gjør før du blir klargjort før operasjonen er å gå på do. Kanskje skal du også møte opp fastende? Disse tingene er med på å minimere sjansen for å måtte tisse betraktelig. Anonym poster: 4290d98c023a451f95774686637cc1b6
Gjest EryMax Skrevet 8. februar 2013 #13 Skrevet 8. februar 2013 Det kan hende de kjører inn en stol som man setter bekkenet i sånn at du kan tisse der. Det gjorde de med meg når jeg lå på overvåking
Hettemaake Skrevet 8. februar 2013 #14 Skrevet 8. februar 2013 Vil nok tro det siste du gjør før du blir klargjort før operasjonen er å gå på do. Kanskje skal du også møte opp fastende? Disse tingene er med på å minimere sjansen for å måtte tisse betraktelig. Anonym poster: 4290d98c023a451f95774686637cc1b6 Tja, man blir jo da pumpet full av væske både under og etter operasjonen. I noen tilfeller før også. Man kan fort komme opp i 2 liter væske intravenøst når man skal opereres.
Tabudrue Skrevet 8. februar 2013 #15 Skrevet 8. februar 2013 Jeg skal snart foreta en operasjon i lokalbedøvelse. Selve operasjonen tar vel et par timer og etter dette må jeg bli liggende i rundt 4 timer står det i brevet. Det jeg lurer på da er om jeg kan gå på do? Eller får jeg innsatt kateter eller bruke bekken? Klarer neppe å holde meg så lenge... Har aldri operert før så vet ikke hvordan dette gjøres. Bli liggende på sykehus i 4 timer etter operasjonen før du kan reise, eller bokstavelig talt ligge i fire timer etter operasjonen? Dersom du bare skal oppholde deg på sykehus i 4 timer i etterkant kan du nok få gå på toalettet og tisse hvis du trenger det. Dersom de krever at du er 100% sengeliggende i 4 timer får du nok et bekken eller kateter(men jeg kan ikke i farta komme på noen operasjoner som gjøres i lokalbedøvelse som krever at man ligger stille i 4 timer etterpå).
Gjest Lille-pus Skrevet 8. februar 2013 #16 Skrevet 8. februar 2013 Tråden ryddet for spekulasjoner. Spørsmål til modereringen tas i ene tråd på Ris&Ros. Lille-pus, mod.
punktum Skrevet 8. februar 2013 Forfatter #17 Skrevet 8. februar 2013 Bli liggende på sykehus i 4 timer etter operasjonen før du kan reise, eller bokstavelig talt ligge i fire timer etter operasjonen? Dersom du bare skal oppholde deg på sykehus i 4 timer i etterkant kan du nok få gå på toalettet og tisse hvis du trenger det. Dersom de krever at du er 100% sengeliggende i 4 timer får du nok et bekken eller kateter(men jeg kan ikke i farta komme på noen operasjoner som gjøres i lokalbedøvelse som krever at man ligger stille i 4 timer etterpå). Hjerteoperasjon. Må derfor ligge i senga ca 4 timer etterpå.
Tabudrue Skrevet 8. februar 2013 #18 Skrevet 8. februar 2013 Ah, planlagt stenting/utblokking via lyske? Jeg veit pasientene får beskjed om å tømme blæra det siste de gjør før de går inn for prosedyra(noe vi ikke ber folk gjøre hvis det skal legges inn kateter), så jeg vil ikke tro du får det. For å være helt ærlig veit jeg ikke om du kan få et bekken(evt spissbekken), men jeg vil tro det skulle gå greit etter noen timer da det ikke krever stor bevegelse for å komme seg på et bekken hvis man har litt hjelp fra en pleier=) Lykke til i allefall!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå