Gå til innhold

Diabetes og sukker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan man få diabetes av høyt og jevnt sukkerinntak i seg selv, uavhengig av vekt? Har høt så mye forskjellig her, at grunnen til at sukkerinntak har sammenheng med diabetes er at sukkerinntaket kan føre til overvekt. Har også hørt av høyt sukkerinntak i seg selv kan føre til diabetes, til tross for normal eller lav vekt. Hva stemmer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har noe svar på dette, altså?

Anonym poster: e1f9e4b11f2f8b0c869a14db4be1f679

Skrevet

Ja, uavhengig av vekt.

Om du spiser mye sukker får du heller lage egne bakverk med sukrin, så unngår du større risiko hvertfall.

Anonym poster: a65ea2c5028e92d347167cba8cd314a5

Skrevet

Det kommer helt an på hvor godt kroppen din takler alt sukkeret. Takler den det godt, ingen diabetes. Takler den det dårlig.... vel.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Det er en gammel forestilling at type 1 diabetes er noe du får ved å spise mye sukker.

Type 2 diabetes kan slik sett 'utløses' av inaktivitet og overvekt + arvelige faktorer så langt jeg vet.

• Liker 1
Skrevet

Legen sa til meg at jeg måtte kunne drastisk ned på sukkeret for jeg kunne få diabetes type 2. (det der den med insulinsprøyter, sant?)

Jeg har en BMI på 22 og er sunn ellers. Spiser lite junkfood i form av middager osv, men mye godteri..

jeg ligger på 10.99, og på 11.00 har du diabetes.. Hvis jeg husker riktig. :(

Uansett, poenget er at JA, du kan få diabetes selv om du ikke er overvektig eller har diabetes i familien

Anonym poster: f3408a1759d99929613050de5fe2d46f

Skrevet

Legen sa til meg at jeg måtte kunne drastisk ned på sukkeret for jeg kunne få diabetes type 2. (det der den med insulinsprøyter, sant?)

Jeg har en BMI på 22 og er sunn ellers. Spiser lite junkfood i form av middager osv, men mye godteri..

jeg ligger på 10.99, og på 11.00 har du diabetes.. Hvis jeg husker riktig. :(

Uansett, poenget er at JA, du kan få diabetes selv om du ikke er overvektig eller har diabetes i familien

Har du kutta ned på sukkeret da?

Hva er det tallet 10.99, blodsukker eller langtidsblodsukker eller noe sånt ?

Jeg har BMI på 18,5 men er redd jeg kan ha eller få diabetes, har det i slekta også.

Skrevet

Det er en gammel forestilling at type 1 diabetes er noe du får ved å spise mye sukker.

Type 2 diabetes kan slik sett 'utløses' av inaktivitet og overvekt + arvelige faktorer så langt jeg vet.

Diabetes 1 er medfødt. Diabetes 2 kan være livstilsrelatert.
Skrevet

Har du kutta ned på sukkeret da?

Hva er det tallet 10.99, blodsukker eller langtidsblodsukker eller noe sånt ?

Jeg har BMI på 18,5 men er redd jeg kan ha eller få diabetes, har det i slekta også.

Skal være ærlig og si at jeg ble så lei og redd at jeg ikke hørte skikkelig etter på legene.

Har hatt 10.99 (hvis det er det) i 2 eller 3 år nå.

Jeg skjerper meg hele tiden, men synst det er utrolig vanskelig! Jeg er en skikkelig godtemons.

Men jeg spiser ikke snop hver dag lenger, men jeg liker godt pasta, ris, poteter osv som omdanner seg til glukose når de kommer i magen.

10,99 er fra den testen du tar når du drikker glukose og venter i 2 timer før du tar blodprøve igjenn. Tror det er langtidsblodsukkeret.

Du kan jo gå å teste deg? Det er viktig å finne det ut så du ikke belaster kroppen din mer enn nødvendig. Jeg tar test 1-2-3 ganger i året. Kommer ann på hvor sur legen er.. ha-ha..

Jeg har fått beskjed om at hvis jeg bikker over til 11,00 så skal jeg gå rundt med en blodsukkermåler og bare sjekke meg før og etter måltid. Da kan jeg se og regulere matinntaket mitt selv og kansje snu det om til at det går ned igjenn og jeg ikke behøver å bruke insulin. Håper virkelig jeg ikke bikker 11!

Gjest Lille-pus
Skrevet

Diabetes 1 er medfødt. Diabetes 2 kan være livstilsrelatert.

Diabetes type 1 leter man etter årsaken til, uten å ha nådd en konklusjon ennå.

Absolutt ikke alle med type 1 diabetes er født som diabetikere.

Skrevet

Diabetes type 1 leter man etter årsaken til, uten å ha nådd en konklusjon ennå.

Absolutt ikke alle med type 1 diabetes er født som diabetikere.

I stand corrected. Av og til drar man avgårde med ting man tror man vet. Vel, man møter innimellom sin overmann.

Skrevet (endret)

Skal være ærlig og si at jeg ble så lei og redd at jeg ikke hørte skikkelig etter på legene.

Har hatt 10.99 (hvis det er det) i 2 eller 3 år nå.

Jeg skjerper meg hele tiden, men synst det er utrolig vanskelig! Jeg er en skikkelig godtemons.

Men jeg spiser ikke snop hver dag lenger, men jeg liker godt pasta, ris, poteter osv som omdanner seg til glukose når de kommer i magen.

10,99 er fra den testen du tar når du drikker glukose og venter i 2 timer før du tar blodprøve igjenn. Tror det er langtidsblodsukkeret.

Du kan jo gå å teste deg? Det er viktig å finne det ut så du ikke belaster kroppen din mer enn nødvendig. Jeg tar test 1-2-3 ganger i året. Kommer ann på hvor sur legen er.. ha-ha..

Jeg har fått beskjed om at hvis jeg bikker over til 11,00 så skal jeg gå rundt med en blodsukkermåler og bare sjekke meg før og etter måltid. Da kan jeg se og regulere matinntaket mitt selv og kansje snu det om til at det går ned igjenn og jeg ikke behøver å bruke insulin. Håper virkelig jeg ikke bikker 11!

Skjønner det er vanskelig. Men tenk å gjøre seg avhengig av insulin da. :( Jeg hadde hata meg selv om jeg hadde påført meg selv diabetes. Må nok sjekke det ja, er redd jeg ligger farlig nær diabetes.

Endret av taco1
Skrevet

Skjønner det er vanskelig. Men tenk å gjøre seg avhengig av insulin da. :( Jeg hadde hata meg selv om jeg hadde påført meg selv diabetes. Må nok sjekke det ja, er redd jeg ligger farlig nær diabetes.

Av og til funker det å endre drastisk på kostholdet og fysisk aktivitet. Det kan holde det i sjakk og det kan fatisk gjøre sånn at du slipper insulin. (også at hvis du bruker insulin så kan du stoppe)

Men det er ikke alle typene dette går på. Men er lov til å prøve! :)

Skrevet

Er ikke redd for diabetes, bare lurte, i og med at selv leger ser ut til å motsi hverandre angående dette, og finner ikke noe konkret skriftelig informasjon om det, heller. Ser at folk er uenige her også.

Det er nettopp dette jeg har hørt noen leger si. Jaja, får velge å tro at det er dette som stemmer. :)

Anonym poster: e1f9e4b11f2f8b0c869a14db4be1f679

Gjest Lille-pus
Skrevet

Kanskje på tide å legge noen av begrepene helt klar, for her var det mye misforståelser ute og gikk;

Type 1 diabetes er den typen som før ble kalt 'barnediabetes'. De fleste som få type 1 er barn eller undommer. Insulinbehandling er uunngåelig.

Type 2 diabetes er den typen som før gjerne ble kalt 'gammelmannsdiabetes'. Ofte kan den holdes i sjakk (stabilt og bra blodsukker) ved å øke aktivtetesnivået, legge om kostholdet og gå ned i vekt.

I tillegg gis disse pasientene ofte medisiner i form av tabletter.

Gode omlegginger av livsstil kombinert med vektreduskjon akn for noen (ikke alle) medføre redusert behov for medisiner, eller bortfall av medisinehovet.

Blodsukker måles som langtidsblodsukker, Hb1Ac. Den verdien man måler er gjennomsnittsverdi for pasientens blodsukker de siste 2 mnd.

Blodsukker måles også som 'akkurat nå'-verdi.

En av kriteriene som ofte benyttes ved påvisning av diabetes er glukosetest.

Dette er måling av blodsukker på tom mave, inntak av glukoseløsning, og måling av blodsukker en predefinert tid etter inntaket av glukoseløsningen (mener det er 2 timer).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...