Gå til innhold

Noen lærere her?


Sunshinam

Anbefalte innlegg

Siden dette er et yrke som jeg vurderer, hadde det vært litt fint å få høre hvordan er det å være lærer. Da tenker jeg spesielt på vgs og ungdomsskolen. :)

Så vil noen fortelle om hvordan det er å være lærer? (feks fordeler, ulemper, en typisk dag, om det lar seg kombinere godt med familieliv, lønn osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye fritid. Grei lønn i forhold til arbeidsmengde. Nærmest umulig å unngå at enkelte er ufordragelige drittunger, så vær forberedt på å bli motarbeidet store deler av arbeidsdagen.

Anonym poster: 9f16f13948024cfadeb239b6c3785c38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg og litt på! :) hadde vært fint med flere svar! :-) har sett de har en typisk uke for lærer på hardudetideg.no tror jeg. Men gøy å se hvordan andre sine dager er :-)

Anonym poster: 58997a93179df339b2b9e05f8aa062be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går lærerutdanningen nå, og stortrives i praksisukene hvertfall :) Mye planlegging, vurdering osv, men jeg antar etter noen år i yrket så går ting litt mer av seg selv. Det er i hvertfall et yrke med mye variasjon, utfordringer, mestring og uforutsigbarhet. Spennende :)

Anonym poster: 351a40483edb30c3c764a24b436c1bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Jeg tenker også ta PPU etter at jeg er ferdig med det andre for å bli lærer, og tar gjerne imot fler erfaringer. Tenker ta fagdiaktikk i engelsk og mediekunnskap ved uio, og for min del er det mest aktuelt å jobbe med vgs og ungdomsskole. Hvordan er mulighetene som å jobbe som vikar som lærer deltid, sånn for å bygge seg opp litt erfaring fra yrket?

Anonym poster: 95541b67443c815377819833ba79cb4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette er et yrke som jeg vurderer, hadde det vært litt fint å få høre hvordan er det å være lærer. Da tenker jeg spesielt på vgs og ungdomsskolen. :)

Så vil noen fortelle om hvordan det er å være lærer? (feks fordeler, ulemper, en typisk dag, om det lar seg kombinere godt med familieliv, lønn osv.)

Oi, her er det mye å svare på. Jeg skal prøve så godt jeg kan. Jeg må aller først si at jeg trives veldig godt som lærer, selv om jobben spiser alt jeg har av tid.

Jeg er adjunkt med opprykk, og jobber i vgs. Underviser i norsk og et fag til. Norsk er utrolig spennende og interessant, men forferdelig mye jobb. Du har sikkert hørt om rettebyrden før, og det er langt ifra en myte. Nå har jeg ikke retta siden søndag, og jeg føler at bunken bare vokser og vokser - så det å svare er vel egentlig en form for utsettelse..

Jeg vet ikke om jeg kan si at jeg har noen typiske dager, sånn egentlig. Underviser 18-20 timer i uka (tar en del vikartimer, er ikke så flink til å si nei gitt..) , og har i tillegg en ansvarsrolle i den ene faggruppa mi.

Jeg trives absolutt best med undervisning, og på en god andre plass kommer utvikling innenfor egne fag. Jobber på en skole der vi er utrolig flinke til å hjelpe hverandre, og selv om vi ikke planlegger timer sammen e.l , så deler vi villig av gode opplegg, lufter erfaringer, frustrasjoner osv. I dag satt jeg en time og snakket med en nyansatt kollega, han trengte litt hjelp både til reint tekniske ting og litt råd og veiledning ellers.

Når det gjelder undervisning jobber jeg på en skole der vi har både yrkesfag og studieforberende, og jeg underviser på ulike måter avhengig av elevgruppe. I tillegg til undervisning bruker jeg mye tid på samtale med elever, både de pålagte og samtaler ellers. Har noen elever som krever litt ekstra oppfølging.

Vel, nå våser jeg.

Fordeler med yrket:

- Elevene. Ungdommer er de kuleste menneskene man kan være sammen med! Det er så mange oppturer, og det å få være en del av og dele gleden med noen er en utrolig god følelse. Det hender også at man deler noen nedturer, men også da kan man ha en viktig rolle.

- Kollegaer. Vi jobber kunnskapsbasert, med mennesker "i sentrum". Dette fører til mange gode diskusjoner og samtaler!

- Det å få brukt kunnskapen sin til noe nyttig.

Ulemper med yrket:

- Veldig mye jobbing. Det skal sies at jeg tror dette er fagbasert, man ser jo godt hvem som alltid lar pcen stå igjen og går hjem så fort skoledagen er over.

- Papirarbeid - som kun stjeler tid og energi. Veldig ofte handler det om saker som egentlig går på sunn fornuft (elever som ikke er på skolen f.eks, man må bruke mye tid og energi på å få de til å underskrive et dokument der det står at hvis ikke de begynner å møte opp på skolen så risikerer de å ikke få karakter i faget). Jeg er heldig og jobber på en skole der ledelsen er bevisste på å holde papirarbeidet på et minimumsnivå, jeg føler virkelig med de som har papirglad ledelse..

- Utfordrende elever. Jeg var litt i tvil om dette er en fordel eller en ulempe. Sett under ett er det nok i noe større grad en ulempe, samtidig tvinger det meg til å tenke annerledes, og kanskje også bruke tid på å forstå et annet menneske. Jeg har enda ikke møtt en utfordrende elev som "bare er sånn" - når jeg blir kjent med eleven ser jeg hva som ligger bak, og kan forsøke å jobbe med det. (Jeg kan ikke gjøre noe med alt altså, men det handler om å se hvor eleven er.)

I tillegg sliter jeg med å kombinere yrket med ... noe liv i det hele tatt. Siden vinterferien har jeg bare jobbet og sovet. Å gå på butikken er avveksling fra rutinene liksom. Jeg er veldig glad for at jeg bare har meg selv å tenke på! Samtidig - man blir kanskje flinkere til å prioritere når man får barn? Jeg håper det ;)

Lønna er grei. Samtidig ser jeg at dersom jeg skulle gifte meg med en kollega kan vi bare glemme å få kjøpt oss hus uten å sette oss i gigagjeld f.eks. I tillegg føler jeg at jeg jobber mye "gratis", i tillegg til at dette er en jobb som spiser en litt opp. Dette har mye med mitt menneskesyn å gjøre også altså, jeg vet at mange kollegaer er flinkere til å være kyniske, til å ikke svare på epost på kveldstid osv osv. Jeg er kanskje for tilgjengelig for elevene, og tenker nok litt for mye på de. Det hender jeg ikke får sove om natta fordi jeg er bekymra for en elev f.eks. Har også på en eller annen måte blitt en sånn lærer som elevene betror seg til, noe som betyr at jeg de siste månedene har hatt flere elever som har bedt om en privat samtale og deretter betrodd meg ting som ungdom ikke bør vite noe om.

OK - nå rabler jeg igjen. Sånn går det når norsklærern er halvgal av retting. Det jeg egentlig vil si er at: JA; det er slitsomt, man jobber mer enn man får betalt for, og man klarer ikke å legge fra seg jobben - men jeg kan ikke tenke meg noen bedre jobb i hele verden. Ungdom er tusen ganger bedre enn sitt rykte, de er motiverende å jobbe med, ingen dager er like, og man får virkelig utfordret seg selv hver eneste dag. Det er kjekt å ha en krevende jobb!

Håper noen får noe fornuftig ut av rablingen min, jeg beklager at jeg ikke klarer å være mer strukturert. Bruker opp all strukturen i livet mitt på jobb.. (eller, dere skulle sett pulten min.). Bruker opp all formuleringsevnen min i å prøve å få 18åringer til å forstå hvordan man skriver essay og gitt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...