AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #1 Skrevet 7. februar 2013 Jeg sliter med dårlig mage, ikke hver dag, men i hvert fall én gang i uka. Har vært slik så lenge jeg kan huske og har derfor trodd det var naturlig. Når legen har spurt om jeg har hatt dårlig mage har jeg alltid sagt nei, fordi jeg tenkte det skulle være sånn. Sist jeg var hos legen nevnte jeg det, men han tok det ikke helt seriøst og sa at det sikkert kom til å gå over. Jeg har endel mageknip og får løs mage, aldri forstoppelse. Hver gang jeg drikker alkohol blir jeg dårlig i magen, men alkohol trenger heller ikke være innblandet. Jeg gruer meg alltid til store middager med venner, spesielt hvis det er langt unna hjemmet mitt. Har noen ganger dratt hjem for å gå på do, uansett om det har betydd at jeg ikke kunne dra ut igjen. Er jeg allergisk mot noe? Noen medisiner jeg kan ta? Blir veldig glad for svar! Anonym poster: 9b706d8cbf56e372156ba4b5fcb25750
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #2 Skrevet 7. februar 2013 Irritabel tarm. Jeg får problemer av alkohol, krydder, fiber osv. Jeg spiser ikke slik jeg kanskje burde, for det er så mye god mat der ute jeg ikke vil gå glipp av For meg hjelper det veldig å spise yoghurt noen ganger om dagen, stabiliserer liksom? Anonym poster: 12cc3f5a5b69e7a2e6caac07fbed1c77 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #3 Skrevet 7. februar 2013 Irritabel tarm. Jeg får problemer av alkohol, krydder, fiber osv. Jeg spiser ikke slik jeg kanskje burde, for det er så mye god mat der ute jeg ikke vil gå glipp av For meg hjelper det veldig å spise yoghurt noen ganger om dagen, stabiliserer liksom? Anonym poster: 12cc3f5a5b69e7a2e6caac07fbed1c77 Takk for svar! Så det finnes ingen kur eller medisiner? Jeg er blodgiver og de spør alltid om jeg har diaré, men hvis dette er en kronisk sykdom betyr det kanskje at det ikke er "smittsomt" og at jeg kan gi blod? Spiser du biola og den slags? Anonym poster: ef27554ac330133835d91aaf03eb88fb
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #4 Skrevet 7. februar 2013 jeg har også hatt mye vondt i magen og diaré hvertfall én gang i uka. det skjedde som regel etter eller under et måltid. jeg tenkte at det var allergi eller intoleranse, men da jeg var hos legen og tok blodprøver for noe helt annet fant legen ut at jeg har alvorlig folatmangel. diaré er et symptom dette. etter at jeg begynte på folsyretabletter og jern har jeg blitt helt normal i magen igjen. det er jo ikke sannsynlig at det er det samme du har, men bare for å vise at det kan være mange årsaker til det. Anonym poster: 2ec8350a0569c41f4073e1bec2e31591 1
Zzyzx Skrevet 7. februar 2013 #5 Skrevet 7. februar 2013 Ved irritabel tarm kan blodbanken nekte deg å være blodgiver, men da av hensyn til deg selv, som de så fint sier. Det er forskjellig fra blodbank til blodbank (lege til lege).
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #6 Skrevet 7. februar 2013 Samme her, men min mage er hard og et fæla besvær med gå på do. Tør ikke gå til lege heller. Sliter også med b12 mangel, så kanskje det er derfor? Jeg frykter mest kreft, for hver gang jeg har spist så må jeg på do. Kan ikke spise brødmat, da eksploderer det innvendig. Ikke kjekt å ha det slik. Anonym poster: 5d4a84c251bfb267a40ee692d526fbae
Tabudrue Skrevet 7. februar 2013 #7 Skrevet 7. februar 2013 Samme her, men min mage er hard og et fæla besvær med gå på do. Tør ikke gå til lege heller. Sliter også med b12 mangel, så kanskje det er derfor? Jeg frykter mest kreft, for hver gang jeg har spist så må jeg på do. Kan ikke spise brødmat, da eksploderer det innvendig. Ikke kjekt å ha det slik. Anonym poster: 5d4a84c251bfb267a40ee692d526fbae Hard som i forstoppet? Oh dear. Please please please gå til legen? Jeg griner til stadighet litt inni meg når jeg får folk innlagt hos meg som ikke har turt å gå til legen med forstoppelse(som KAN være så kjempeenkelt å gjøre noe med) men som har gått så alt for lenge og fullstendig ødelagt tarmen sin pga det. Kan jeg skremme deg til legen ved å si at å gå med langvarig forstoppelse faktisk kan øke sjansen for divertikler og tykktarmskreft? Nei huff, det blir uprofesjonelt av meg, men tro meg, du kan virkelig skyte gullfuglen og få et langt bedre liv dersom du bare tar deg et lite legebesøk og forteller om problemene dine(både om den er løs eller hard forsåvidt). I førsteomgang blir det neppe snakk om noen undersøkelser uansett, men heller en samtale om kosthold, mosjon, toalettvaner og medisiner du bruker. Det finnes dessuten mange tiltak man kan iverksette mot forstoppelse som har svært god effekt for de aller fleste. Blant disse finner man naturlige og syntetiske laksantia. Dersom man i mot all formodning etterhvert skulle gjennomgå undersøkelser og finne noe du frykter, så er det uansett bedre å ha oppdaget det før det er for sent. I norge er man svært flinke til å fjerne svulster i tarm uten at man sitter igjen med noen varige plager etter dette, og har en god og fungerende tarm etterpå.
up! Skrevet 7. februar 2013 #8 Skrevet 7. februar 2013 (endret) Cøliaki Edit: Du kan ikke være blodgiver med cøliaki Endret 7. februar 2013 av up!
frøkna Skrevet 7. februar 2013 #9 Skrevet 7. februar 2013 Veldig mulig du har enten cøliaki eller laktoseintoleranse. Be legen teste deg for matallergier og intoleranser, dårlig mage kan være symptom på mye.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #10 Skrevet 7. februar 2013 Snakk med legen din :-) Jeg hadde det likt deg TS,mavekramper og diare "hele" tiden. Det var heller regelen enn unntaket. Jeg begynte å skive ned hva jeg spiste hver dag,og noterte hvordan det gikk etter måltidene,om det gikk fint,eller om det ble diare. Jeg kuttet da etterhvert ut mat sortene som gjorde at jeg fikk diare. Jeg har nå veldig sjelden diare/magekrampe. Nytt liv :-) Men anbefaler degå gjøre dette i samarbeid med lege,så du får riktig diagnose,og riktig kosthold. Anonym poster: 9bc566d0ef21846683b1521c10b7347d
up! Skrevet 7. februar 2013 #11 Skrevet 7. februar 2013 (endret) Når du har cøliaki har du automatisk midlertidig laktoseintoleranse også. Enzymet som bryter ned laktose sitter ytterst på tarmtottene, og ved ubehandlet cøliaki er tottene så nedslitt at sjansen for at laktase-enzymet fortsatt er der er liten. Når tottene har vokst ut igjen, tåler du laktose igjen, med mindre du har en selvstendig laktoseintoleranse. (Synes forøvrig at mange i denne tråden burde ta en cøliakitest ) Endret 7. februar 2013 av up!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå