AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #1 Skrevet 7. februar 2013 http://www.dagbladet.no/2013/02/07/nyheter/politikk/fiskeripolitikk/oppdrett/lisbeth_berg-hansen/25602006/ I knew it. Anonym poster: ec29b771aac0305b6a0bb7f68e7a0e2d
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #2 Skrevet 7. februar 2013 Yepp.. Men er greit for de som ikke bryr seg om oppdrettsfisk og vil lage sushi da. Anonym poster: 05a439ebe5e34b3e207187c2ac768526 1
Zzyzx Skrevet 7. februar 2013 #3 Skrevet 7. februar 2013 Kjøper bare salma når det ikke er annen fornuftig fersk laks å få i butikken og hvis det ikke passer med fryst laks. Javisst er den overpriset, det er ikke noe bedre med den laksen enn all annen oppdrettslaks. Forskjellen består rett og slett i pakkemetode og hvordan den skjæres til.
Gjest O___o Skrevet 7. februar 2013 #4 Skrevet 7. februar 2013 Salmalaks - Er fersk - Kan spises rå - Kan stekes med en gang du kommer hjem - Har en fin og naturlig farge - Skinn-og benfri - Delikat innpakning "Vanlig laks" - Er ikke fersk - Må tines - Kan ikke spises rå - Er blek i fargen (fordi den har vært fryst) - Inneholder ofte bein, selv om den er merket som filét - Udelikat innpakning Hvis Salmalaks er hva som skal til for at det norske folk spiser fisk, so be it. 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #5 Skrevet 7. februar 2013 Er det virkelig noen som trodde at Salma ikke var oppdrettslaks? Anonym poster: 03e589b4a027f3eab2cc6ef103c092cb 4
Gjest Badebuksa Skrevet 7. februar 2013 #6 Skrevet 7. februar 2013 Salmalaks er en bløff!!! Det er en fisk!! Nei, vent.. hva var det som var bløff? Hva latet Salmalaks som det var, men som det ikke var? Står det at det er biff? Storfe? At den blir blå når man steker den? 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #7 Skrevet 7. februar 2013 Uhm, "vanlig" laks selges da i kjøledisken det også. Det er ikke bare salmalaks der. Anonym poster: 05a439ebe5e34b3e207187c2ac768526
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #8 Skrevet 7. februar 2013 Det som skiller Salma fra annen oppdrettslaks er at den fileteres og vakuumpakkes innen fire timer etter at den har svømt i sjøen. Det er ingen tvil om at den smaker bedre enn annen oppdrettslaks som serveres i ferskvaredisken. At Maaemo-innehaveren ikke ønsker oppdrettslaks på menyen, er så sin sak, men at det er en bløff er jeg ikke enig i. Anonym poster: 03e589b4a027f3eab2cc6ef103c092cb 4
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2013 #9 Skrevet 7. februar 2013 Salmalaks er nydelig, men for meg er laks laks.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #10 Skrevet 7. februar 2013 Det som skiller Salma fra annen oppdrettslaks er at den fileteres og vakuumpakkes innen fire timer etter at den har svømt i sjøen. Det er ingen tvil om at den smaker bedre enn annen oppdrettslaks som serveres i ferskvaredisken. At Maaemo-innehaveren ikke ønsker oppdrettslaks på menyen, er så sin sak, men at det er en bløff er jeg ikke enig i. Anonym poster: 03e589b4a027f3eab2cc6ef103c092cb Helt enig, dette er også kjernen i saken for meg. Dersom det var avdekket at feks fileter pakket som Salma kom fra andre oppdrettsanlegg, hadde fått annen fôrsammensetning og var pakket flere dager gamle, feks, da kunne man snakket om bløff. Jeg har også i samme middag sammenliknet Salma med tilsvarende vakuumpakket laks som Finest og Frøya. Og også her er det en vesentlig forskjell særlig mht konsistens på fisken - Salma er helt klart mest delikat, noe som overrasket meg, faktisk. Jeg synes dermed at Salma fortjener en del av hypen. Skal man først spise oppdrettslaks, er det klart det beste alternativet. Men den dagen man lett får tak i økologisk oppdrettslaks i Norge står jeg først i køen, og lar Salmaen ligge. Sånn miljømessig sett er det heller ikke noe selvsagt at det skal være bedre å spise villfisk enn oppdrett. Villkveite har feks lenge vært rødlistet (vet ikke hvordan det er i den nyeste utgaven av norsk rødliste), mens oppdrettskveite har vært merket med gult, dvs et noe bedre alternativ. Forskere har da veid opp mot hverandre belastningen på miljøet av oppdrettet vs beskatning av et truet fiskeslag, og funnet at oppdrettsalternativet er å foretrekke. (Men noe sier meg at denne typen nyanser i debatten ikke er det trådstarter er ute etter). Anonym poster: 7b42ae7a39a1d86d11bd4ed9176c85be 2
Gjest Elastica Skrevet 7. februar 2013 #11 Skrevet 7. februar 2013 Helt enig, dette er også kjernen i saken for meg. Dersom det var avdekket at feks fileter pakket som Salma kom fra andre oppdrettsanlegg, hadde fått annen fôrsammensetning og var pakket flere dager gamle, feks, da kunne man snakket om bløff. Jeg har også i samme middag sammenliknet Salma med tilsvarende vakuumpakket laks som Finest og Frøya. Og også her er det en vesentlig forskjell særlig mht konsistens på fisken - Salma er helt klart mest delikat, noe som overrasket meg, faktisk. Jeg synes dermed at Salma fortjener en del av hypen. Skal man først spise oppdrettslaks, er det klart det beste alternativet. Men den dagen man lett får tak i økologisk oppdrettslaks i Norge står jeg først i køen, og lar Salmaen ligge. Sånn miljømessig sett er det heller ikke noe selvsagt at det skal være bedre å spise villfisk enn oppdrett. Villkveite har feks lenge vært rødlistet (vet ikke hvordan det er i den nyeste utgaven av norsk rødliste), mens oppdrettskveite har vært merket med gult, dvs et noe bedre alternativ. Forskere har da veid opp mot hverandre belastningen på miljøet av oppdrettet vs beskatning av et truet fiskeslag, og funnet at oppdrettsalternativet er å foretrekke. (Men noe sier meg at denne typen nyanser i debatten ikke er det trådstarter er ute etter). Anonym poster: 7b42ae7a39a1d86d11bd4ed9176c85be Poeng!
onyx Skrevet 7. februar 2013 #12 Skrevet 7. februar 2013 Høh, at salamlaks er oppdrettslaks er vel ingen hemmelighet? Eller? Trodde det var noe alle visste ellers hadde de nok markedsført det tungt som villaks.. Forøvrig blir jo oppdrettsfisk ( i likhet med villfisk) sortert og klassifisert og salmalaks skal vel være førstesortering og skiller seg vel ikke fra annen førstesorteringslaks på annet enn kuttet og pakkingen (kunne forøvrig vært interessant å vite hva som skjer med all avkuttet etter salmalaksen...). Norsk oppdrettslaks er forøvrig også det som brukes i Balik røykelaks, et annet overpriset luksusprodukt. Og at mye laks som selges i ferskvaredisker er gammel er neppe produsenten sin feil. Her bør man klage direkte til butikken, det er tross alt der problemet ligger...
Gjest abcdefgh Skrevet 7. februar 2013 #13 Skrevet 7. februar 2013 Synes salmalaks er den beste laksen som er å få tak i uansett , og da spiller prisen liten rolle.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2013 #14 Skrevet 7. februar 2013 Salmalaks - Har en fin og naturlig farge Det er ikke naturlig farge som er på den oppdrettslaksen, de fleste oppdrettslaks blir matet med for som er tilsatt fargestoffer i, slik at du skal få en slik "fin og naturlig" farge. Og dette er salmalaksen proppet fult av Anonym poster: d266b66287d0532acd7ffa88550e881e 2
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2013 #15 Skrevet 7. februar 2013 Fanden, jeg åt laks på tirsdag, den her tråden fikk meg til å planlegge laksemiddag i morgen også. 1
Zzyzx Skrevet 7. februar 2013 #16 Skrevet 7. februar 2013 Det er ikke naturlig farge som er på den oppdrettslaksen, de fleste oppdrettslaks blir matet med for som er tilsatt fargestoffer i, slik at du skal få en slik "fin og naturlig" farge. Og dette er salmalaksen proppet fult av Anonym poster: d266b66287d0532acd7ffa88550e881e Det er helt riktig, det. Villaks er for det meste mye bleikere enn oppdrettslaks.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå