Gjest Livela Skrevet 7. februar 2013 #1 Skrevet 7. februar 2013 Jeg har 3 barn 2 gutter og 1 jente. Guttene er veldig tette aldersmessig (9 år og snart 8 år), og kan ha det veldig bra sammen i perioder, der de leker kjempefint og det er lite konflikter. De er egentlig veldig gode venner, og når det gjelder, så vet de at de kan stole på hverandre. Men som regel skal det veldig lite til før de begynner å egle/ erte hverandre, dette utvikler seg som oftes til krangling, som igjen fører til slossting. Da jager de etter hverandre og skal slå, sparke ol. Jeg vet jo at det er vanlig å slosst og krangle for søsken, men jeg kjenner at jeg blir så rådvill når det står på. Jeg kan finne meg selv stående mellom begge to, for å holde dem fra hverandre, sende dem på hvert sitt rom til de har roet seg nok til å kunne snakke sammen.Da hender det at de sitter på hvert sitt rom og sier/roper stygge ting til hverandre, og bare fortsetter å fyre hverandre. Eller jeg får begge til å sette seg ned, for å roe seg og så å prøve og ordne opp. Da pleier de å sitte å gjøre grimaser til hverande, krangle, mens de prøver å nå bort til hverandre for å slå, klype eller sparke. Jeg kjenner at dette driver meg til vanvidd til tider, og jeg blir både sliten, sint og lei meg. En krangel ender som regel altid opp med at en av dem blir lei selv, og sier unsjull til den andre, da sier den andre også unsjull og så klemmer de og leker fint videre. Dersom noen av dere har gode råd til hvordan å takle slike situasjoner, tas de imot med stor takknemlighet!
smilo Skrevet 7. februar 2013 #2 Skrevet 7. februar 2013 Dette kunne jeg skrevet for noen år tilbake. Jeg har ingen råd, men en trøst er at det blir bedre med slossingen etter hvert. Munnhuggeri blir ikke bedre. (Mine er 17 og 18 nå. ) Jeg pleide å si at slossing skal ikke forekomme inne. Da fikk de gå ut. (Når jeg tenker meg om så er det vel ca 1 uke siden sist jeg sa dette Men nå er det mest lekeslossing )
Gjest Kaninpus Skrevet 7. februar 2013 #3 Skrevet 7. februar 2013 (endret) Tja dette er nok ikke så veldig uvanlig gutter i mellom, men forståelig nok grusomt slitsomt for de rundt. Og guttene også kan jeg tenke meg:P Er begge to like delaktige i dette? Da ville jeg rett og slett begynt å frata dem goder. De er såpass store nå at de forstår at slossing er ikke greit. Jeg mener du gjør det rett ved å skille dem fra hverandre, men en kan jo ikke ha de på hvert sitt rom til en hver tid heller Mitt råd: Bygg relasjoner i fredstid. Når begge har en "god dag" uten slossing, sett deg ned med dem. Forklar i klartekst at du forventer de oppfører seg bedre framover, og så forklarer du videre hva som vil skje dersom de begynner å sloss. Hvis å spille f.eks X-boks er det kuleste de veit, så fjerner du den en gitt periode dersom slossinga fortsetter. Gjør valget med å sloss rett og slett ekstremt uattraktivt for dem. Gi dem masse ros og annerkjennelse når de oppfører seg fint. Jeg jobba på SFO for en stund siden, og hadde gutter i den aldersgruppa du har, som krangla og sloss så masse når de leika med lego, at jeg fjerna legoen i en uke faktisk, og de måtte finne på noe annet. Skal love deg det raskt ble slutt på slossinga De som leika fint, fikk selvsagt fortsette med lego, men ikke dem. Endret 7. februar 2013 av Kaninpus
ViljaH Skrevet 7. februar 2013 #4 Skrevet 7. februar 2013 Enig med over. Kan også være lurt at du legger ansvaret for å gå overens, at du ikke skal være mellommann. F.eks. si til dem at DE må finne ut hvordan leke fint og rettferdig med X-boxen, ellers blir den lagt bort for noen dager. De må lære seg at de også har et ansvar for å være grei og venner.
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2013 #5 Skrevet 7. februar 2013 Eneste trøsten jeg kan gi er at det går (nesten) over etterhvert. Vil tro at de har ett veldig nært forhold også, brødre som krangler og slåss mye har gjerne det:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå