AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #1 Skrevet 6. februar 2013 Jeg bor litt utpå landet, hvor det ikke er normalt å se narkomane støtt og stadig. Jeg må ta bussen til og fra jobb hver dag, og denne bussen går forbi et sted hvor det er boliger av noe slag til narkomane (har jeg blitt fortalt.). Hver gang det går noen på på denne bussholdeplassen så er det en av de ubehagelige, uhygeniske og generellt kvalme menneskene. Bussen er som regel ganske full innen vi kommer til dette stoppet, så de ender da som regel opp med å stå å gaule og krangle med enten seg selv eller andre på bussen. I dag ble jeg vitne til to av dem som satte seg i midten av bussen, rett foran døra. Begge to satt og pratet veldig høyt om masse tull og jeg la merke til at flere av de andre passasjerene også reagerte på oppførselen deres. Begge to er åpenbart beruset, også drar han ene ut en vodkaflaske fra parkdressen sin. Denne sitter han og drikker helt åpenbart fra under hele resten av turen mens han og vennen hans sitter og hoier litt mer. Han prøver på ingen måte å skjule det. Dette er første gangen jeg har opplevd at noen av dem har drukket på bussen, men har alltid blitt veldig ukomfortablel når noen av dem har gått på, i frykt for at de skal sette seg ved siden av meg. De lager bare kvalm for resten av passasjerene, og man merker at det blir en veldig anspent stemning på bussen. Jeg syns det er ekstremt ukomfortabelt å måtte ta denne bussen, og jeg vet ikke helt hva jeg kan gjøre for å løse problemet. Har tenkt på å sende et brev til ruter og forklare problemet, men det er jo ikke så mye de får gjort heller. De kan jo ikke nekte dem å kjøre bussen så lenge de betaler for billetten sin.. Noen som vet hva man kan gjøre med dette problemet? Anonym poster: 7cd85a17095f1809a161a48f5f91ada0 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #2 Skrevet 6. februar 2013 Jeg bor litt utpå landet, hvor det ikke er normalt å se narkomane støtt og stadig. Jeg må ta bussen til og fra jobb hver dag, og denne bussen går forbi et sted hvor det er boliger av noe slag til narkomane (har jeg blitt fortalt.). Hver gang det går noen på på denne bussholdeplassen så er det en av de ubehagelige, uhygeniske og generellt kvalme menneskene. Bussen er som regel ganske full innen vi kommer til dette stoppet, så de ender da som regel opp med å stå å gaule og krangle med enten seg selv eller andre på bussen. I dag ble jeg vitne til to av dem som satte seg i midten av bussen, rett foran døra. Begge to satt og pratet veldig høyt om masse tull og jeg la merke til at flere av de andre passasjerene også reagerte på oppførselen deres. Begge to er åpenbart beruset, også drar han ene ut en vodkaflaske fra parkdressen sin. Denne sitter han og drikker helt åpenbart fra under hele resten av turen mens han og vennen hans sitter og hoier litt mer. Han prøver på ingen måte å skjule det. Dette er første gangen jeg har opplevd at noen av dem har drukket på bussen, men har alltid blitt veldig ukomfortablel når noen av dem har gått på, i frykt for at de skal sette seg ved siden av meg. De lager bare kvalm for resten av passasjerene, og man merker at det blir en veldig anspent stemning på bussen. Jeg syns det er ekstremt ukomfortabelt å måtte ta denne bussen, og jeg vet ikke helt hva jeg kan gjøre for å løse problemet. Har tenkt på å sende et brev til ruter og forklare problemet, men det er jo ikke så mye de får gjort heller. De kan jo ikke nekte dem å kjøre bussen så lenge de betaler for billetten sin.. Noen som vet hva man kan gjøre med dette problemet? Anonym poster: 7cd85a17095f1809a161a48f5f91ada0 Hva er det som er så plagsomt? At de snakker høyt? At de ikke lukter godt? At de står i veien? Det ramser opp alle mine bussreiser uten at det er narkomane med. Ikke narkomane kan være ekstremt irriterende på bussen de også. Jeg har opplevd folk som opptar bussetene med posene sine. Skoleelever som blokkerer midtgangen med sekker og bager. Folk som snakker høyt i telefonen eller med hverandre. Folk som hører på ekstrem høy musikk på mp3spilleren. Folk som stinker svette, røyk eller hvitløk. Poenget mitt er at jeg tror at dere er ukomfortable rundt dem pga. det sosiale stigmaet som kommer med å være rusmisbruker og ikke fordi at narkomane er mer irriterende enn andre mennesker. Mitt råd er å bare overse det og lære seg å takle det. Eller å slutte å ta bussen. Så lenge de ikke oppfører seg truende eller trakkaserende mot andre passasjerer så synes jeg de har like stor rett til å være på bussen som alle andre. Du kan jo pent si til dem at de kan la være å drikke på bussen så alle ser det om du tør. Men jeg tipper du ikke tør det. Så da får du vel bare overse det. Anonym poster: 52733e2588a8197c461b0af970232d60 24
Tibbie Skrevet 6. februar 2013 #3 Skrevet 6. februar 2013 Stemmer, man kan ikke frata narkomane rett til å kjøre kollektivt (heller det en det motsatte ). Mitt råd er at du bare må venne deg til dette. Slik er desverre verden i dag. Kanskje ikke alltid på "landet" eller i veldig små byer, men slik er dagens samfunn Get tough De skader deg nok ikke 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #4 Skrevet 6. februar 2013 Mennesker med et narkotikaproblem er like mye verdt som deg. Kjøp deg en bil og kjør, hvis du er så fin på det! Anonym poster: c209fb9086618d80dff3eb86beba5a31 7
Armitage Skrevet 6. februar 2013 #5 Skrevet 6. februar 2013 Jeg kan ikke se at du skriver noe som kan klassifiseres som å lage kvalme på bussen. Hadde skjønt det om de var innpåslitne eller truende. Men her virker det mer som dine fordommer mot narkomane spiller inn. Å ta kollektiv transport betyr at man må akseptere at det finnes andre mennesker på bussen enn bare en selv. Disse menneskene oppfører seg ikke nødvendigvis slik du mener de bør oppføre seg. Men så lenge de ikke er truende eller plager deg fysisk så må du nok bare lære deg å takle at de er der. 7
Gjest Darthoven Skrevet 6. februar 2013 #6 Skrevet 6. februar 2013 Kjøp deg bil. Det gjorde jeg, og har aldri sett meg tilbake. 2
jabx Skrevet 6. februar 2013 #7 Skrevet 6. februar 2013 Prøv å kontakte Ruter. Eller ringe politiet? 1
Gjest Herr Heftig Skrevet 6. februar 2013 #8 Skrevet 6. februar 2013 (endret) Narkomane er ikke fritatt fra alminnelig folkeskikk eller norsk lov (nyte alkohol på offentlig plass) Endret 6. februar 2013 av Herr Heftig
Havtorn Skrevet 6. februar 2013 #9 Skrevet 6. februar 2013 Åh, jeg hater virkelig den type folk! Så jeg foreslår at trådstarter skaffer seg bil slik at de stakkars narkomane slipper unna henne. 3
Havtorn Skrevet 6. februar 2013 #10 Skrevet 6. februar 2013 Narkomane er ikke fritatt fra alminnelig folkeskikk eller norsk lov (nyte alkohol på offentlig plass) Det er sant! Men når det er snakk om slikt som at de lukter.. vel, ja, den er kjip, men av og til må man bare belage seg på å møte den type folk også. Truende atferd, at de drikker åpenlyst ol. er slikt man kan ta opp, men når det er snakk om at to narkomane snakker høyt sammen, blir det.. vel ja. Jeg irriterer meg mer over at to fjortiser snakker høyt sammen, for å si det sånn. 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #11 Skrevet 6. februar 2013 Narkomane er ikke fritatt fra alminnelig folkeskikk. Alminnelig folkeskikk kan være så mangt nå til dags. Dessuten er det svært få som gjør noe med at vanlige folk ikke oppfører seg på bussen, men med engang det er narkomane det er snakk om. Da oppfordres det til å melde i fra eller ringe politiet. Vanligvis så tåler man litt fra andre når man tar bussen. Men narkomane de skal slåes hardt ned på. Anonym poster: 52733e2588a8197c461b0af970232d60 1
Gjest Herr Heftig Skrevet 6. februar 2013 #12 Skrevet 6. februar 2013 Åh, jeg hater virkelig den type folk! Så jeg foreslår at trådstarter skaffer seg bil slik at de stakkars narkomane slipper unna henne. TS har da ikke gjort noen ting mot de narkomane, hun har bare vært en vanlig busspassasjer som irriterer seg over et legitimt irritasjonsmoment.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #13 Skrevet 6. februar 2013 TS har da ikke gjort noen ting mot de narkomane, hun har bare vært en vanlig busspassasjer som irriterer seg over et legitimt irritasjonsmoment. Vel de narkomane har jo ikke gjort henne noe heller. Mennesker som snakker høyt og står i vegen eller lukter kan man møte hvor som helst. Jeg foreslår at TS ber de dempe seg eller noe i den duren, slik man ville ha snakket til andre folk om man de hadde oppført seg irriterende. Å skrive brev til bussledelsen eller ringe politiet synes jeg blir litt drøyt. Anonym poster: 52733e2588a8197c461b0af970232d60 1
Gjest Herr Heftig Skrevet 6. februar 2013 #14 Skrevet 6. februar 2013 Vel de narkomane har jo ikke gjort henne noe heller. Mennesker som snakker høyt og står i vegen eller lukter kan man møte hvor som helst. Jeg foreslår at TS ber de dempe seg eller noe i den duren, slik man ville ha snakket til andre folk om man de hadde oppført seg irriterende. Å skrive brev til bussledelsen eller ringe politiet synes jeg blir litt drøyt. Anonym poster: 52733e2588a8197c461b0af970232d60 Jeg er i utgangspunktet enig, men siden dette tydeligvis er et vedvarende problem med gjengangere syns jeg egentlig ikke det er noe galt i å klage. Jeg hadde aldri giddet selv, men kanskje TS har mer energi eller er mer irritert enn meg.
Gjest Blue Jeans Skrevet 6. februar 2013 #15 Skrevet 6. februar 2013 Men narkomanene har da lov til å da buss de også, men de heller har nok kanskje ikke lov til å drikke der da. Men de må jo få lov til å "hoie" litt osv? Sikkert plagsomt å høre på, men tar man offentligtransport må man nesten regne med at det er mennesker der, og der det er mennesker er det også litt bråk 1
Gjest Blomst83 Skrevet 6. februar 2013 #16 Skrevet 6. februar 2013 Hele innlegget til ts lyser fordommer lang vei.
Meridian Skrevet 6. februar 2013 #17 Skrevet 6. februar 2013 Om de narkomane oppfører seg på en ubehagelig og truende måte, skjønner jeg TS kjempegodt. Om de narkomane holder seg for seg selv, som alle andre, er de jo ikke noe problem. Alle som oppfører seg på en ubehagelig måte kan virke skremmende på andre. 1
Djungelvrål Skrevet 6. februar 2013 #18 Skrevet 6. februar 2013 Tror ikke hun er ukomfortabel med det sosiale stigmaet som kommer med å være rusmisbruker som en sa her men at det er utrygt. Fulle og rusede folk har langt dårligere impulskontroll er ukritiske og har ofte lavere terskel for å lage bråk. I tillegg så forekommer bruk av våpen oftere + tyveri. Bare å ta seg en tur på byen en natt i en middelstor by så ser man jo det. Edrue mennesker står stort sett ikke å hoier og krangler på en buss, det er jo selvsagt at det føles ukomfortabelt! 8
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2013 #19 Skrevet 6. februar 2013 Skulle ønske det var krav til hygiene for å komme på bussen. Har opplevd et par episoder på buss og t-bane med berusede uteliggere som lukter død og fordervelse, en stank som sprer seg i hele vogna. Lukter de ikke (og ikke virker truende), så har jeg ingen problemer med dem. Anonym poster: e0e6b52d1cf1567890ee5816d76f6ef1 4
BunnyBlue Skrevet 7. februar 2013 #20 Skrevet 7. februar 2013 Skulle ønske det var krav til hygiene for å komme på bussen. Har opplevd et par episoder på buss og t-bane med berusede uteliggere som lukter død og fordervelse, en stank som sprer seg i hele vogna. Lukter de ikke (og ikke virker truende), så har jeg ingen problemer med dem. Anonym poster: e0e6b52d1cf1567890ee5816d76f6ef1 Å ha god hygiene når man ferdes blandt folk, er alminnelig folkeskikk, buss eller ei. Dog vil jeg likevel påpeke at problemet med lukt ikke nødvendigvis henger sammen med hygiene. Det finnes dem som tar medisiner som gir vond kroppslukt, sykdommer som ichtyosis, og jeg tror enkelte former for kreft og infeksjoner kan føre med seg vond lukt. Disse kan naturlig nok ikke nektes å ta buss, men hvordan kan bussjåføren vite at deres sjenerende kroppslukt ikke skyldes dårlig hygiene? Måtte de vist fram legeerklæring? Det ville jo vært nedverdigende! Enkelte har jo også sansen for illeluktende mat, og en eller annen passasjer stinker svette da han måtte løpe for å rekke bussen, skal de få beskjed om å måtte gå hjem og pusse tenner og dusje først, i tilfelle de egentlig er sløve med hygienen? Og hva om de må bruke bussen for å komme seg hjem? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå