Gå til innhold

Vegetar pålegg!?


blåfugl1

Anbefalte innlegg

Hei!

Det har gått mye i det samme de siste ukene, ost, salater og falafel på brødskiva (ettersom jeg spiser meieriprodukter). Men er litt lei av bare det og jeg vet jo at det finnes masse godt pålegg der ute, selv om man er vegetar!

Så kom med alt av tips og forslag! Gjerne til lunsj tips på jobb og skole også! Og gjerne hvis du kommer på litt enklere pålegg, som man får tak i eller kan mixe til med varer fra dagligvarebutikker (coop, rema, osv.)

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

stek grønsaker som løk,squasj,paprika og tomat .Ha på brødskive/bagett og ha en skive med brie eller camenbert på og grill skiven i ovnen til osten er smeltet.supergodt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig glad i hummus i alle varianter. Gjerne med kokt egg på.

Spiser nesten aldri brød selv, men gjorde litt søk for deg :)

- Nøttesmør i ulike varianter, enten hjemmelaget eller kjøpt. Kan anbefale iHerb, f.eks billig fra Peanut Butter & Co eller Aristana.

- Tartex, smørepålegg i ulike varianter. Har faktisk aldri smakt det selv, men hører det skal være ganske godt. Ta gjerne sylteagurk eller rødbete på.

- Seitan, tofu o.l. med ulike grønnsaker. F.eks spinat og agurk.

- Spirer? Pesto?

- Most avokado (guacamole) med et salatblad eller noe på toppen.

- Mange grønnsaker funker jo på brødskiva, men er ganske kjedelig uten noen "base". Så prøv med hummus, guacemole osv. under. Går jo også an å lage mos av ulike grønnsaker og bruke det som base.

- For variasjon kan du jo toaste brød eller riste ostesmørbrød i ovnen? Bruk Norbo fra Tine eller Synnøve Finden (mikrobiell løpe). Veldig enkle alternativ innimellom.

Lunsjtips kan være å lage en salat eller bruke middagsrester. Jeg spiser lunsjbokser hver dag, men vil ikke kalle det for "salat" i den forstand at det er noen salatblader, litt paprika og agurk oppi der. Jeg tar alltid det jeg har for hånden. Lager mye middag og bruker til lunsj dagen etter. Du kan ha oppi f.eks. kikerter, quinoa, hummus, nøtter, frø, ulike grønnsaker. Gjør det enkelt :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha omelett, stekte eller kokte egg på brødskiva. Godt måltid med mye næring.

Anonym poster: 11cb1e62c6d75ca184f8b559990e76d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller eggerøre. Frokostsalat! Fås kjøpt i enhver dagligvarebutikk. http://www.delikat.no/produkter/p%C3%A5leggssalater/frokostsalat-12x195g Pesto og ost, stekes gjerne i ovnen/mikroen i et par minutter. Hjemmelaget guacamole, bare å mose en avocado og tilsette det du ønsker. Jalapeno-ost, er så godt at jeg kan spise en hel tube på en dag, kan kjøpes på f.eks. Meny. http://www.kavli.no/produkter/ost/ekstrasmak/Pages/KavliEkstrasmakJalapenos.aspx

Anonym poster: 11cb1e62c6d75ca184f8b559990e76d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Bønnepostei! <3 Større dagligvarebutikker selger det, ellers finner du det også på helsekostbutikker.

Forøvrig er mye ost ikke-vegetarisk, gå for de som inneholder mikrobell løpe. Løpe/animalsk løpe kommer fra kalvemage. Har forstått det slik fra dine andre tråder at du er veggis av dyrevernsgrunner, så da regner jeg med at du unngår all mat som er animalsk?

All synnøve-ost lages på mikrobell løpe, så dersom du ikke er veganer så burde du gå for den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avokade skjært i biter.

Hvitost med grønn pesto som "smør".

Cottage cheese.

Smørost.

Tomat i skiver, mozzarella.

Anonym poster: f5989c846d7654cc58ad0d22e9ae755c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjør hvite bønner og soltørkede tomater i foodprocessoren, og smak til med hvitløk, salt, pepper, urter og olivenolje.

En oppskrift til inspirasjon: http://www.maplespice.com/2012/10/sun-dried-tomato-and-white-bean-spread.html

Hummus. Prøv andre varianter med ovnsbakte gulrøtter, grillet paprika, soltørkede tomater, rødbeter etc. Noen oppskrifter: http://casualkitchen.blogspot.no/2009/06/hummus-blogroll-16-easy-to-make-hummus.html

Flere tips:

http://www.yummly.com/recipes/vegan-spreads-for-bread

Anonym poster: 9eaf43a45625c345def49fc7a39382e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynt lag med pesto eller avokado, tomatskiver, og lit vårløk eller rødløk. Dryss litt havsalt og basilkum, og en liten dæsj god kaldpresset olivenolje over. Enkelt, og veldig godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk skal dere ha for masse svar! Jeg er litt treig til å svare, men nå har jeg satt meg ned for å skrive handleliste, og dette kom til mye hjelp altså!

Jeg skal prøve å få kommet meg til noen helsekost butikker for litt mer spesiell vegetar mat og kanskje litt vitaminer hehe! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tartex, det er utrolig godt - og jeg er kjøtt-eter.

Hva er Tartex? Og hvor får man tak i det? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mari kontrari

- Hummus med tomatskiver, agurkskiver eller paprikaringer alt ettersom hva du føler på.

- Avokadoskiver med salsa

- Søk på bønnepostei i google, så finner du mange oppskrifter på det

- Til frokost hjemme er ristet brød toppet med tomatbønner ganske så godt

- Lag ulike pestoer/tapenader selv - for eksempel med soltørket tomat og valnøtter, og topp med agurk eller squash

- Stekt og krydret sopp er godt på surdeigsbrød, gjerne sammen med litt spinat/ruccula og tomat

- peanøttsmør og ripsgele er kjempegodt sammen

Og siden du spiser ost - varier med å lage sandwicher med f.eks. feta, paprika og purre, kjøp røkt ost om du har det i nærheten, det gir en litt "kjøttaktig" fyldig smak, prøv brie med valnøtter og honning - og generelt, topp det meste jeg har foreslått med oster du syns passer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...