Gå til innhold

Tyrefekting


Quinden

Anbefalte innlegg

Så nettopp et innslag på spansk tv, der de viste tyrefekting. Vet ikke hvor mange som satt på tribunen og gottet seg over det utkjørte dyret som så vidt kunne stå på beina, tunga hang rett ut, blodet rant fra nakken og matadoren riktig koste seg i glansen av å stikke spyd i dyrets nakke.

:roll:

Jeg er direkte kvalm... for en verden vi lever i. Å bruke dyr til "underholdning" er direkte usmakelig og dette er liksom bedre enn Norges hval- og selfangst.

Nei, verden vil bedras... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig med deg. Kan ikke se hva som er underholdning med sånt. Det er dyreplageri. Må innrømme at de gangene tyren klarer å stange den h.... matadoren, godter jeg meg :tommelsmil: Den sporten som foregår årlig i Pamplona, hvor de jager en haug forskremte okser gjennom gatene, og den store "manndomsprøven" er å løpe foran, er også forkastelig, syns jeg. :-? Hvor er dyrevernet hen her da? :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg. Kan ikke se hva som er underholdning med sånt. Det er dyreplageri. Må innrømme at de gangene tyren klarer å stange den h.... matadoren' date=' godter jeg meg :tommelsmil: Den sporten som foregår årlig i Pamplona, hvor de jager en haug forskremte okser gjennom gatene, og den store "manndomsprøven" er å løpe foran, er også forkastelig, syns jeg. :-? Hvor er dyrevernet hen her da? :evil:[/quote']

Enig... det er så hjerterått at jeg blir dårlig, fikk et blad i posten ang. dyrevern, der oksene blir stengt inne i mørke rom alene idagesvis før de skal i ringen, strupehodet blir fjernet, for at ikke smertebrølene skal høres for publikum, videre blir øynene smørt med vaselin, så dyret skal ble enda mer hjelpeløs, så jeg må si at matadorene er skikkelige "helter".

Blir så oppgitt... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koser meg stort hver gang jeg hører om matadorer som har blitt spidda av den stakkars oksen.

Tyrefekting er intet mindre enn forkastelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyrefekting er helt grusomt! Det er jo plaging av dyr, bare for morro skyld!! :evil: Og i tillegg er dette en "nasjonalsport", der utøverene, (les dyremisshandlerene), blir hyllet som helter.. Det er jo helt sykt! :kjempesinna:

Får klump i halsen bare av å tenke på det!!

:cry:

Jeg var i spania sist sommer, og da gikk noen av de vi var sammen med på tyrefekting. Jeg var så opprørt over at de kunne se på dette som underholdning, og hadde lyst til å begynne å lekse opp for dem :fy: , men jeg begrenset meg til å utrykke hva jeg synes om det, så fikk de ta sine egne valg. De dro, dessverre.

Dessverre, fordi hvis turistene sluttet å komme, ville i alle fall mange av de mindre arenaene, gå dukken. Hadde vondt i magen resten av kvelden!!! :-x :(

Eneste lille trøsten var at de visst hadde vært nærmest alene på tribunene. Får håpe det betyr at folk begynner og boikotte denne formen for "underholdning"!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

Det er helt tragisk, og jeg kan ikke fatte og begripe at folk gidder å henge seg opp i f.eks. norsk hvalfangst, så lenge dette foregår i Spania.

Kultur my ass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Ja det er helt sinnsykt! Jeg trodde ikke de virkelig drepte tyren jeg... trodde de bare leket med den(da mener jeg ikke lekte seg med å stikke spyd i den altså) Trodde det bare var et show liksom.... og med denne naive innstillingen gikk jeg på tyrefekting når vi var i Spania sist. Det var helt grusomt - jeg gråt jeg.... Ikke kunne jeg gå heller da de andre jeg var der med ville se på.... Så jeg satt i armkroken til mannen min og gråt og nektet å se på. :grine:

Ja de kan si hva de vil om hvalfangsten - men det er der jo dyreplageri med jublende publikum! Helt forferdelig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forkastelig. Hvordan vi behandler dyrene, forteller alt om hvilken respekt vi har for liv, også for mennesket... (det er ikke store forskjellen, egentlig...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker mer i internasjonal debatt omkring dette. Vi i norge må jo face halvfangsten vår og det er greit. Men vi spiser da hvalen (ikke forsvarer jeg hvalfangst) mens dette, underholdning av å drepe dyr, jeg fatter ikke at spanjolene virkelig vil opptre som buskmenn. :-x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Ja, det er for jævlig.

Skjønner ikke at de ikke kan modifisere kulturen ved å ikke stikke og drepe den. Det er jo kultur, men all kultur er ikke bra, eks omskjæring av kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker mer i internasjonal debatt omkring dette. Vi i norge må jo face halvfangsten vår og det er greit. Men vi spiser da hvalen (ikke forsvarer jeg hvalfangst) mens dette' date=' underholdning av å drepe dyr, jeg fatter ikke at spanjolene virkelig vil opptre som buskmenn. :-x[/quote']

Helt enig med deg, hvalen brukes til noe, selv om den saken også sikkert kan diskuteres, men her blir dyret regelrett torturert, har aldri sett noe så forferdelig unødvendig som dette stakkars dyret i går, redselen og frykten i øynene, utmattelsen, det flotte dyret som ble nedverdighet på det groveste, mens folk klappet, mens de bivånte tortureringen fra sidelinjen... det er helt ufattelig at dette er lovlig :(

Orker ikke noen diskusjon på alle krigsbildene vi får inn på nyhetene, om folk som lever under kritikkverdige forhold, det er en annen debatt.

Tyrefektningen gjorde sånn inntrykk på meg at jeg er direkte kvalm idag også, og hadde en søvnløs natt. Er det noen dyrevernsforkjempere som gjør noe med den saken??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns faktisk ikke at hvalfangsten er så ille. Vi nyttegjør oss av hver eneste del av hvalen, og det går absolutt ingen underholdning eller humor i fangsten. Nå blir det brukt skikkelige våpen som gjør at det hele går raskere, og i hvert fall litt enklere.

Men tyrefekting syns jeg blir anderledes, Der går i det i tortur av et dyr, for andres underholdning. Og man betaler til og med for å se det hele. Ikke vet jeg om de faktisk nyttegjør seg av oksen etterpå, men syns ikke at det gjør saken noe bedre om de gjør det. Det er langvarige pinsler som underholdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sterke bilder... enda mer kvalm og oppgitt, håper dyrevernsforkjempere når gjennom med arbeidet sitt... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 3llie

Jeg har sittet på tribunen å sett på tyrefekting en gang, ble nødt til å gå ut etter et kvarter.. orket ikke mer! Det var helt for jævelig!! Mildt sagt..

Hadde med en bekjent som hadde gått spansk kurs og hun skjelte ut noen tyrefektere på veien ut derfra, akkurat det var litt festlig da. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg griner jeg :cry: Jævler!!! :evil: :evil:

Godt at det ikke bare er jeg som reagerer så kraftig... noe så grusomt :veldigsur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...