Gå til innhold

Hvorfor respekterer ikke du bilen min?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Av og til får jeg lyst til å skrive det på siden av bilen min.

Kjøpte min første bil for 2 år siden, og siden det har jeg ikke hatt noen uhell med den, men ved 3 anledninger har folk laget spor i min bil. På ene siden har noen slått døren sin inn midt i min dør, så det er en knekk på ca 20cm nedover i sidedøra mi.

Noen har ripet opp bakenden på bilen min, i rød lakk er det nå en grå feit stripe.

Og en gang kom jeg til knust baklykt.

Ved ingen av de tilfellene hadde bileier nok respekt til å melde ifra om tilfellet, ingen la igjen lapp. Sidedøren min ble dekket av lokalavisa, og ingen meldte seg.

Statistikken er trist, det smeller ofte på parkeringsplasser her i området, men det er skader for mange hundretusen som ingen tar ansvar for, folk bare kjører.

Jeg er kjempeglad jeg sparte 30.000 og kjøpte meg en eldre og litt sliten bil, i stede for å spare mer penger eller ta opp lån og kjøpe en nyere bil. Da er det liksm ikke "sååå" nøye, men sinnsykt surt likevel.

Jeg vet at hadde jeg skadet andres bil, hadde jeg gjort alt for å gjøre opp for meg, uansett. Noe annet er uhørt og svært respektløst.

Anonym poster: 693e59d684c36b3546ec420385205729

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er av samme erfaring. Vi har en Smart bil, nå med diverse skavanker, og jeg tror folk tenker at siden det ikke er en så dyr bil spiller det ingen rolle.

Jeg håper at de som har påført bilen vår skader fikk enda større skader på sin.

Anonym poster: 7f28b4964a82e316e5009c88bfc2398a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempeglad jeg sparte 30.000 og kjøpte meg en eldre og litt sliten bil, i stede for å spare mer penger eller ta opp lån og kjøpe en nyere bil. Da er det liksm ikke "sååå" nøye, men sinnsykt surt likevel.

Trodde først du hadde kjøpt ny bil.

Men bilen din har vel i dag knapt noen salgsverdi overhodet, så hvorfor er det så nøye? Har skjedd lignende med meg den gang jeg hadde en bil med kun bruksverdi. Jeg gav F, betydde jo ingenting.

Anonym poster: 509f66a60bcb15d11f63cacef7a583ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører dyr og ny bil. Og har kjørt den i Oslo sentrum nesten hver dag i tre år. Har aldri opplevd å få skader eller skrammer på bilen.

jeg tenker meg alltid om før jeg parkerer. Unngår hjørneplasser, rygger godt inn på plassen, og setter bilen midt på parkerinsplassen slik at det ikke skal bli for trangt for andre som skal inn i bilen.

Mulig folk er mer forsiktig når det er en dyr bil det er snakk om, at de er reddere for å bli tatt og må betale mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om tapt salgsverdi, det handler om respekt for andres eiendom. Jeg hadde aldri i livet hatt samvittighet til å ikke legge igjen lapp med nr (eller sporet opp eier via reg. nr. på bilen) dersom jeg hadde gjort skade på andres bil - uansett hvordan bilen så ut og hvor mye jeg trodde den var verdt.

Anonym poster: 5eb3277dc1d358ef95ab07870b1af8d8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rygget og kræsjet på tirsdag for første gang. Livredd gikk jeg ut av bilen for å se skadene, og jammen hadde jeg knust baklykta til vedkommende.

Visste jeg ikke kom til å finne h*n så reiste hjem, ringte politiet og fikk navn, telefonnummer og adresse.

Ringte opp igjen og selv om det er sure penger, så var det jeg som gjorde skaden, noe jeg må betale for.

Virker som mange ikke har respekt for andres eiendom, veit at om jeg hadde funnet bilen min skadet hadde det skapt virkelig problemer for meg økonomisk. Er det virkelig så vanskelig å stå for sine uhell.

Anonym poster: 833feb3e469f748182819d6f952403d9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om tapt salgsverdi, det handler om respekt for andres eiendom. Jeg hadde aldri i livet hatt samvittighet til å ikke legge igjen lapp med nr (eller sporet opp eier via reg. nr. på bilen) dersom jeg hadde gjort skade på andres bil - uansett hvordan bilen så ut og hvor mye jeg trodde den var verdt.

Anonym poster: 5eb3277dc1d358ef95ab07870b1af8d8

Sånn at eieren av bilen skal forlange reparasjoner til et femsifret beløp, på en bil som er verdt langt mindre. Veldig fornuftig. Nei, da er det bedre for menneskeheten å ikke si fra.

Anonym poster: 509f66a60bcb15d11f63cacef7a583ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Dreamdrops

Trodde først du hadde kjøpt ny bil.

Men bilen din har vel i dag knapt noen salgsverdi overhodet, så hvorfor er det så nøye? Har skjedd lignende med meg den gang jeg hadde en bil med kun bruksverdi. Jeg gav F, betydde jo ingenting.

Anonym poster: 509f66a60bcb15d11f63cacef7a583ac

Det er nøye fordi det er annen persons eiendel. Selvfølgelig skriver man en lapp om man dunker borti en annen persons bil og den får en skade!

Hvem er du til å vurdere en bils verdi på den måten? "Er det en ferrari skriver jeg en lapp, men er det en toyota yaris, driter jeg i det".

Å få skader på bilen er kjipt uansett; og lager du en, skal du ordne opp i det også.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom bilen er gammel betyr det ikke at det ikke gjør noe om du riper/ødelegger den!

Jeg har samme erfaring som deg TS. Nå har jeg en 2008 modell, og er utrolig irriterende å komme ut til ripa bil. En gang satt jeg i bilen på parkeringa for å skrive ferdig tekstmelding. Da parkerer en gammel, sliten golf ved sidenav. Sjåføren slenger opp døra og treffer inn i min. Han bare skvatt litt, lukket døra og gikk inn i butikken. Jeg gikk selvfølgelig ut og spurte hva han drev med. "Hva jeg driver med?" spør han. "Ja, du slenger døra inn i bilen min og bare går?". Han bare rista på hodet, lo og gikk. Jeg gikk etter han og konfronterte han uten nytte. "Det er bare en bil!" fikk jeg til svar. Tok bilnr og fikk anmeldt han, så han måtte faktisk betale lakkering ripa. Folk er utrolig respektløse når det gjelder biler. Helt utrolig.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn at eieren av bilen skal forlange reparasjoner til et femsifret beløp, på en bil som er verdt langt mindre. Veldig fornuftig. Nei, da er det bedre for menneskeheten å ikke si fra.

Anonym poster: 509f66a60bcb15d11f63cacef7a583ac

Om man har kjørt inn i en parkert bil og laget bulker eller riper tar man selvfølgelig ansvar. Uansett alderen på bilen, eller hvilket merke det er. Er ikke det noe man er pliktig til?

Det er også bedre for "menneskeheten" :wink: .

Jeg var selv borti en annen bil på en parkeringsplass, det var mørkt og det regnet, og jeg kunne ikke se at det var noen skade på den andre bilen men la en lapp under vindusviskeren hvor jeg forklarte at jeg hadde vært borti uten å se om bilen var skadet. Skrev navn og tlf.nr.

Det gikk flere uker før jeg hørte noe så jeg tenkte at enten var ikke bilen skadet eller at lappen min var blitt uleselig av regnet.

Damen som eide bilen ringte til slutt og sa at hun heller ikke hadde sett noe spesielt like etterpå, men det viste seg at det var en skade som ikke var så lett å se sånn umiddelbart.

Hun var glad for at jeg hadde lagt igjen beskjed og inviterte meg hjem til henne hvor vi skrev skademelding sammen. Og jeg fikk både kaffe og kake og fikk hilse på mann og barn.

Det ble faktisk et ganske så hyggelig møte, tross alt. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er spesielt overrasket over hvor mange som ikke bryr seg særlig om bilene ved siden av når de går ut av bilene sine. Selv har jeg helt fra barnsben av hørt pappa si "pass på når du åpner døra", hver gang jeg har gått ut/inn av bilen, og det er en selvfølge for meg å være forsiktig, og i tillegg holde hånda på utsiden av døra når jeg går ut/inn.

Etter latterlig mange episoder der folk som sitter på i bilen min, bare slenger opp døra, har jeg forstått at det slett ikke er samme automatikken hos andre, og har måttet bite i det sure eplet, og selv si "pass på når du åpner døra" til voksne mennesker som sitter på med meg.

Min far fikk en bulk/ripe på sin bil, da bilen ved siden av åpnet døra si hardt inn i hans bil. Han sa noe sånt som "jøss, det var jo hyggelig", til føreren, som bare trakk på skuldrene, og gikk sin vei, så det sier vel litt om noen menneskers innstilling.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor vi stort sett handler på kveldene og parkerer bilen litt unna andre biler (evt parkere slik at det kun er bil på eine siden for å minske sjansen for uhell, noen ganger blir ein av oss sittende i bilen mens den andre handler). Har komt ut til bulk i bildør, bulk bak etter handlevogn, etc. Opplevde til og med at ei gammel kjerring smalt bildøra i sida på bilen vår, satte seg inn i bilen sin og kikket diskret ut vinduet for å sjekke om det var skade på vår bil. Eg og svigermor satt til og med i bilen (men tror faktisk ikkje gamle damen la merke til det), eg tok bilde av både ho og skiltnr. på bilen ho satt i - heldigvis var det ingen skade. Men eg blir så forbanna, hadde eg drete meg ut med å skade bilen til noen ved eit uhell, så hadde eg tatt bilde av skaden (vil ikkje risikere at eiger plutselig påstår eg har gjort meir skade enn det som faktisk var tilfellet, f.eks) og tatt kontakt med eiger. Kjipt å måtte betale eller miste bonus på forsikring, men om det var min feil så tar eg ansvaret. Det er j*vlig surt å komme ut til skadet bil om man må betale for fiksing selv eller kjøre rundt med skade på bilen. Kjenner til mange som har funnet skraper og bulker på bilene sine etter å ha parkert de der andre bilførere, uforsiktige unger og folk med handlevogner har vært. Er ikkje mange dagene siden eg såg ein som slang opp bildøra si så det smalt høgt når den traff bilen ved siden av (eg hørte dunket mens eg satt i bilen min, vindu lukket på den siden som var vendt mot bilene, lav musikk på og 5 meter unna). Eg tok bilde av begge skiltnr og skrev ned dato og klokkeslett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lurifix

Folk flest er idioter og du er bare uheldig statistisk. Noen har aldri problemer med at folk dytter borti bilen sin, mens du er veldig uheldig. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Om man har kjørt inn i en parkert bil og laget bulker eller riper tar man selvfølgelig ansvar. Uansett alderen på bilen, eller hvilket merke det er. Er ikke det noe man er pliktig til?

Det er også bedre for "menneskeheten" :wink: .

Jeg var selv borti en annen bil på en parkeringsplass, det var mørkt og det regnet, og jeg kunne ikke se at det var noen skade på den andre bilen men la en lapp under vindusviskeren hvor jeg forklarte at jeg hadde vært borti uten å se om bilen var skadet. Skrev navn og tlf.nr.

Det gikk flere uker før jeg hørte noe så jeg tenkte at enten var ikke bilen skadet eller at lappen min var blitt uleselig av regnet.

Damen som eide bilen ringte til slutt og sa at hun heller ikke hadde sett noe spesielt like etterpå, men det viste seg at det var en skade som ikke var så lett å se sånn umiddelbart.

Hun var glad for at jeg hadde lagt igjen beskjed og inviterte meg hjem til henne hvor vi skrev skademelding sammen. Og jeg fikk både kaffe og kake og fikk hilse på mann og barn.

Det ble faktisk et ganske så hyggelig møte, tross alt. :)

Dette var jo veldig bra gjort av deg! Men jeg tenker selv at jeg hadde blitt veldig skeptisk om noen hadde ringt leeeenge etterpå. Det kunne jo vært noen andre som ødela bilen i ettertid som ikke la igjen kontaktinfo, og dermed fikk du skylda?

Og jeg mener ikke at man ikke skal si ifra altså, jeg mener bare at hvis jeg hadde kommet bort i noen og sa i fra, hadde jeg vært påpasselig med å ta fotobevis på skadene, og krevd at dette ble ordnet med innen rimelig tid, slik at jeg slapp å betale for flere skader enn de jeg egentlig har påført.

Endret av Siennna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha blitt beskyldt for å åpne bildøra sånn at det ble skade på den ved siden av da jeg var fem-seks år har jeg vært ekstremt forsiktig (foreldrene mine trodde heldigvis på meg og det endte med at det ble tatt lakkprøve som selvfølgelig ikke matchet). Jeg parkerer heller aldri ved siden av gamle biler eller biler med barneseter. Dessverre er det ikke alle som respekterer andres eiendom, og andre er uheldige men lar være å si fra om de ikke blir sett. Det er lov å være uheldig altså, men at andre skal ta den økonomiske smellen er bare utrolig idiotisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg satt i bilen min på en parkeringsplass og ventet på at ei veninne skulle komme ut fra butikken, også parkerer det en svææær doning ved siden av min lille bil. Passasjeren, som for øvrig var ei voksen dame, smalt døra opp og rett i min dør. Jeg snudde hodet mot henne og så på henne. Hun satt seg faen meg inn i bilen igjen og fikk mannen til å kjøre bort. Hadde jeg ikke vært så forbanna hadde jeg tatt nummeret, men jeg var så sint at jeg ikke tenkte klart.. Og joda, bilen min er gammel og skrall, men det betyr ikke det at det er greit å ødelegge den. Hadde aldri i verden krevd noen som helst form for erstatning på ripen og bulken som kom, da det er en gammel bil, men en unnskyldning hadde vært på sin plass... Folk har ikke folkeskikk.

Anonym poster: e2fc7fb08136c77cf3e99ff91a8ea3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen eier ikke folkeskikk, eller respekt! Jeg prøver alltid å parkere unna andre og unngår biler med barnesete i;) (jeg har barn selv også meeen)

Så lenge det ikke er en sjøl det går utover så driter man i det virker det som...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...