Gjest Grøss Skrevet 4. februar 2013 #1 Skrevet 4. februar 2013 I morgen skal jeg ta blodprøve for første gang på flere år. De skal sjekke hvordan jeg reagerer på en medisin jeg tar. Ingen aner hvor forferdelig dette er for meg. Jeg har angst her jeg sitter, er kvalm og skjelver og fryser. Tror neppe jeg får sove mye i natt. Det jeg lurte på, siden det er så lenge siden sist, har det endret seg noe hvordan blodprøve tas? F.eks. de siste 10 årene? Har de funnet løsninger som er mindre ubehagelig? En annen ting er at de vil sjekke en del tilleggsting. Men det NEKTER jeg. Jeg nekter de å sjekke ting som gjør at jeg plutselig får telefon og får beskjed om at jeg har en eller annen farlig sykdom. Det NEKTER jeg. Da vil jeg heller bare dø. Jeg kan nekte de å sjekke sånt sant?
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #2 Skrevet 4. februar 2013 Det er jo ikke vondt å ta blodprøve. Stikket kjennes knapt også sitter man bare der å venter. Se en annen vei når de stikker. Kanksje hele tiden. Så er det over fortere enn du aner. Om du heller vil dø enn å bli helbredet er jo ditt valg. men det hørtes utrolig dumt ut. Anonym poster: 5a80b92965be09f7e15e5952346aed55 14
Luppa Skrevet 4. februar 2013 #3 Skrevet 4. februar 2013 Blodprøver tas ihvertfall i armen nå, og ikke i fingeren hvis det er det du har gjort tidligere (kanskje man bare gjør det med barn, egentlig?). Vondt er det ikke. Jeg synes også blodprøver er grusomme, og pleier å besvime, men armen er ihvertfall bedre enn fingeren av en eller annen grunn. Si ifra på forhånd at du er redd, så får du ligge på en benk når de tar prøven og til du føler deg klar til å reise deg. Jeg ber alltid om å få litt vann også, eller har med meg vannflaske. De kan ikke teste deg for noe du ikke vil, men siden du misliker blodprøver så sterkt er det jo like greit å sjekke når de først må stikke deg. Det er min innstilling ihvertfall, men om du har noen form for angst forbundet med dette så gjør du det som føles best. 2
Gjest Grøss Skrevet 4. februar 2013 #4 Skrevet 4. februar 2013 Blodprøver tas ihvertfall i armen nå, og ikke i fingeren hvis det er det du har gjort tidligere (kanskje man bare gjør det med barn, egentlig?). Vondt er det ikke. Jeg synes også blodprøver er grusomme, og pleier å besvime, men armen er ihvertfall bedre enn fingeren av en eller annen grunn. Si ifra på forhånd at du er redd, så får du ligge på en benk når de tar prøven og til du føler deg klar til å reise deg. Jeg ber alltid om å få litt vann også, eller har med meg vannflaske. De kan ikke teste deg for noe du ikke vil, men siden du misliker blodprøver så sterkt er det jo like greit å sjekke når de først må stikke deg. Det er min innstilling ihvertfall, men om du har noen form for angst forbundet med dette så gjør du det som føles best. Takk. Fint med noen som forstår. Jeg kommer garantert til å besvime jeg også. Er bare redd for at jeg skal få panikk mens de stikker og så tar jeg til meg hånden slik at sprøytespissen ryker og forsvinner inni armen eller lignende katastrofetanker har jeg Jeg har nok psykiske problemer for tiden til at jeg takler å få høre om flere sykdommer
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2013 #5 Skrevet 4. februar 2013 Det finnes bedøvelseskrem du kan ha på, da kjenner du nesten ikke stikket (Det er mer som et "press", som om noen dytter deg med fingeren). Og ja, er du over 18, og ikke umyndiggjort kan du nekte andre tester.
altflyter Skrevet 4. februar 2013 #6 Skrevet 4. februar 2013 du kan som gjest sier, kjøpe bedøvelseskrem som du tar op før du drar til legen. EMLA heter det. Jeg hatet blodprøver før, men så gikk det plutselig opp for meg at grunnen til at det gjorde vondt, var at jeg strammet armen når de stakk meg. Da jeg ble bevisst på dette og fokuserte på å slappe av, ble det helt greit. Det er ubehagelig, men på ingen måte vondt
Gjest Grøss Skrevet 4. februar 2013 #7 Skrevet 4. februar 2013 du kan som gjest sier, kjøpe bedøvelseskrem som du tar op før du drar til legen. EMLA heter det. Jeg hatet blodprøver før, men så gikk det plutselig opp for meg at grunnen til at det gjorde vondt, var at jeg strammet armen når de stakk meg. Da jeg ble bevisst på dette og fokuserte på å slappe av, ble det helt greit. Det er ubehagelig, men på ingen måte vondt Det er kanskje ikke så vondt men...det er mer tanken på det som er ille. Har skikkelig blodfobi.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2013 #8 Skrevet 5. februar 2013 Det er ikke ubehagelig å ta blodprøve, men det er selvfølgelig forskjell på hvor flinke de som tar dem er. Anonym poster: 36b2104046e483b556d3ec836bdcfc5e
Gjest Eurodice Skrevet 5. februar 2013 #9 Skrevet 5. februar 2013 (endret) I morgen skal jeg ta blodprøve for første gang på flere år. De skal sjekke hvordan jeg reagerer på en medisin jeg tar. Ingen aner hvor forferdelig dette er for meg. Jeg har angst her jeg sitter, er kvalm og skjelver og fryser. Tror neppe jeg får sove mye i natt. Det jeg lurte på, siden det er så lenge siden sist, har det endret seg noe hvordan blodprøve tas? F.eks. de siste 10 årene? Har de funnet løsninger som er mindre ubehagelig? En annen ting er at de vil sjekke en del tilleggsting. Men det NEKTER jeg. Jeg nekter de å sjekke ting som gjør at jeg plutselig får telefon og får beskjed om at jeg har en eller annen farlig sykdom. Det NEKTER jeg. Da vil jeg heller bare dø. Jeg kan nekte de å sjekke sånt sant? Hvis du allikevel heller vil dø enn å få beskjed om eventuell sykdom, trenger du ikke å ta blodprøve i det hele tatt. Da spiller det ingen rolle hvordan du reagerer på den medisinen du tar, heller. Den tar du vel også på grunn av sykdom? Endret 5. februar 2013 av Arabella 4
Gjest chariot Skrevet 5. februar 2013 #10 Skrevet 5. februar 2013 Det er ikke ubehagelig å ta blodprøve, men det er selvfølgelig forskjell på hvor flinke de som tar dem er. Anonym poster: 36b2104046e483b556d3ec836bdcfc5e eeehh, jo, jeg syns det er meget ubehagelig å ta blodprøver. Det er en veldig inviduell sak hvordan det oppleves. Det som har hjulpet meg, er at jeg er ærlig med mennesket som skal ta blodprøvene og fortelle at jeg har angst og er veldig nervøs. i tillegg syns jeg det hjelper å ligge på benken, i stedet for å sitte. Siste gangen jeg tok blodprøver, valgte jeg å ta det på legekontoret mitt i stedet for hos en ukjent skumling på sykehuset. Snakket om løst og fast med den søte sykesøstra og fikk roet meg ned. Blodprøvetakinga gikk fint Etterpå fikk jeg en liten premie av meg selv siden jeg hadde vært så flink Og da vet jeg det til neste gang, at det kommer til å gå bra 1
super-ida Skrevet 5. februar 2013 #11 Skrevet 5. februar 2013 Jeg kan neste garantere deg at du ikke knekker nåle og den forsvinner opp i armen,.....det har jeg aldri hørt før..... Og hvis du rygger til deg armen er vel det isåfall idet de stikker, og da er de jo ikke inni armen din en gang.....
Ludovica- Skrevet 5. februar 2013 #12 Skrevet 5. februar 2013 Hvis du allikevel heller vil dø enn å få beskjed om eventuell sykdom, trenger du ikke å ta blodprøve i det hele tatt. Da spiller det ingen rolle hvordan du reagerer på den medisinen du tar, heller. Den tar du vel også på grunn av sykdom? Det der var vel unødvendig av deg. Ts- det går nok fint, men si fra på forhånd at du er nervøs og har fobi for å ta blodprøver. Fortell gjerne hva du er redd for å slik at den som skal stikke er klar over det. Da får du gjerne ligge under stikket og litt etterpå. Du er garantert ikke den første de møter med blodprøve skrekk. 1
Gjest Eurodice Skrevet 5. februar 2013 #13 Skrevet 5. februar 2013 Det der var vel unødvendig av deg. Ts- det går nok fint, men si fra på forhånd at du er nervøs og har fobi for å ta blodprøver. Fortell gjerne hva du er redd for å slik at den som skal stikke er klar over det. Da får du gjerne ligge under stikket og litt etterpå. Du er garantert ikke den første de møter med blodprøve skrekk. Jeg satte ting på spissen for å vise hvor ulogisk TS' resonnement var. 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2013 #14 Skrevet 5. februar 2013 Si i fra at du gruer deg og er nervøs, be om å få ligge på benken. Det viktigste du må huske er å PUST!! Anonym poster: f6f5d78194b9d59386af531ce1f85c54 1
Gjest snoopy_93 Skrevet 5. februar 2013 #15 Skrevet 5. februar 2013 Jeg har faktisk alltid likt å ta blodprøve. Ble furten da jeg var liten dersom legen ikke tok blodprøve. Har merket at de gangene jeg tar blodprøver gjør det vondere å ikke se på enn når jeg ser på. Da klarer jeg på en måte å "forberede" meg på at; Nå kommer det et lite stikk. Husk å puste godt med magen, prøv å slappe av og snakk med de på forhånd og fortell de at du ikke er så glad i å ta blodprøver. Masse lykke til!
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2013 #16 Skrevet 5. februar 2013 Du kan kjøpe bedøvelseskrem som flere nevner, men av erfaringen til min søster så er det vondere å dra av kremen enn hva selve stikket er Anonym poster: 5b6fd6927c98ee88221dbcb79b89ffc4
Mus-Katt Skrevet 5. februar 2013 #17 Skrevet 5. februar 2013 Fortell personen at du har problemer med dette. Jeg begynner alltid å hyperventilere og på gråten hver gang jeg skal ta blodprøve, selv om jeg vet at det kun er et bittelite stikk og ikke mer enn det. Jeg drar opp genseren, og fra det øyeblikket ser jeg annen vei. Ikke se på armen, på personen, eller duppedingsene de har for å få tatt prøven. Lykke til! 1 1
Notisblokk Skrevet 5. februar 2013 #18 Skrevet 5. februar 2013 Jeg holder meg for øynene og sier "auauauauau".. Føler sykepleierene forstår meg bedre da og er mer forsiktig Det er også viktig å slappe av i armen. Tenk på følelsen du får når du er ferdig! Ønsker deg masse lykke til i dag! Det kommer nok til å gå fint!
HedvigR Skrevet 5. februar 2013 #19 Skrevet 5. februar 2013 Jeg satte ting på spissen for å vise hvor ulogisk TS' resonnement var. Angst er ikke logisk eller rasjonelt. TS, si i fra til sykepleieren før du skal ta prøven, og se bort hele tiden. Mye av tiden ligger engstelsen i det man ser. Hvis du finner noe helt annet du kan fokusere på er det kjempebra! 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2013 #20 Skrevet 5. februar 2013 Jeg var kjempenervøs for blodprøver (og andre sprøyter) i mange år, og besvimte hver gang. Før begynte jeg også å grine med en gang jeg kom inn på rommet der prøvene skulle tas. Og da føler man seg ikke spesielt lur, de siste gangene jeg fikk grine-anfall var jeg 35 år. Så traff jeg på en sykepleier som sa noe viktig. Pust. Husk å puste. Og det hadde faktisk ingen fortalt meg tidligere, jeg som gikk rett i bakken hver gang jeg tok blodprøve. ts: Grin hvis du føler for det. Det har de sett før. Sett deg ned og prøv å slapp av, ihvertfall litt. Se en annen vei, og pust. Lykke til! Jeg har også stor forståelse for at du er redd for prøvesvarene. Jeg er selv hypokonder, og er livredd for det meste. Begynner jeg å tenke på en sykdom, ja da finner jeg selvfølgelig alle symptomene hos meg selv i løpet av noen minutter. Og det gjelder stort sett bare alvorlige og/eller dødelige sykdommer. Jeg leser aldri artikler/programmer om alvorlige sykdommer. Og finleser overskriftene på helse-forumet her på KG før jeg tør å åpne tråden ;-) Hilsen dame på 47 som ikke griner eller besvimer lenger når jeg tar blodprøver Anonym poster: 9f18b4e42475e302b79b23475b8381dc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå