AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #1 Skrevet 4. februar 2013 Jeg er forlover for en venninne som skal gifte seg i sommer. De har ikke sendt ut invitasjoner ennå, men har sendt ut sånne dato-kort. Jeg er allerede i gang med å planlegge utdrikkingslag, fordi stedet vi skal leie og noen av aktivitetene er slikt man må bestille lang tid i forveien. Hun ga meg også liste over de hun ville ha med i utdrikkingslaget, jeg har kontaktet alle og diskutert pris, vi har blitt enige og flere har avlyst andre ting for å kunne være med på utdrikkingslaget. Så skjer det... Min venninne, bruden, ringte meg forrige uke, oppløst i tårer. Hun har begynt å tvile på forholdet mellom seg og sin forlovede, av grunner som egentlig er veldig forståelige uten at jeg går nærmere inn på disse (han er ikke slem mot henne eller noe slikt, det er mer "ytre" ting). Så nå står de litt i stampe med bryllupsplanlegging, forståelig nok. Og jeg er litt usikker på hvordan jeg skal forholde meg til dette. Jeg føler ikke dette er noe jeg kan viderefortelle til de andre som skal på utdrikkingslaget, blant annet fordi brudgommens søster og venninner av brudgommen skal være med, og detaljer i årsaken til hvorfor hun tviler er noe jeg ikke synes han skal få vite via dem. Samtidig har jeg regninger på ting til utdrikkingslaget som forfaller om ca. en måneds tid, og jeg tenker også på de som har avlyst andre ting for å være med - de kan jo risikere å ikke få vært med på ferie og andre bryllup i tilfelle bryllupet blir avlyst. Så jeg står altså i en situasjon hvor jeg har en uvitende utdrikkinslag-gjeng på den ene siden, som kommer med forslag og betaler inn penger til meg, og en svært ulykkelig og usikker brud på den andre siden. Og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg vil ikke presse bruden til å ta en avgjørelse heller, for hun har det vondt nok som det er, og utdrikkingslaget er jo ikke så viktig som forholdet mellom de to. Jeg har prøvd å foreslå at de kanskje burde utsette siden hun er så usikker, men det er foreløpig ikke tatt noen avgjørelse. Jeg vet at status er at han har flyttet ut et par ganger, så sannsynligvis vet en del av utdrikkingslag-gjengen allerede at det er problemer, men jeg vil ikke være den som forteller det. Noen råd? Bør jeg bare avbestille alt og så evt. finne på noe annet til utdrikkingslaget hvis det likevel blir bryllup? Da må i så fall kraftig i tenkeboksen på nytt... Anonym poster: 93cfb70a3c32b66b740ea526b2d18de7
Gjest lisha Skrevet 4. februar 2013 #2 Skrevet 4. februar 2013 oj, vanskelig! hvor mange ganger har han flyttet ut tidligere, og hvor lenge har det vart før de har flyttet sammen igjen? kan det være at begge er usikre? hadde du vært meg, så ville jeg nok sagt det som det er til de i utdrikningslaget, evt kun med de nærmeste til bruden, og hørt hva de hadde syns var greit, enten å avlyst utdrikningslaget, kansellere det dere allerede har bestilt, eller kanskje bare fortsette å planlegge? Ikke noe kjekt å snakke om, men på den andre siden så er det ikke kjekt å gruble på dette alene!
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2013 #3 Skrevet 4. februar 2013 oj, vanskelig! hvor mange ganger har han flyttet ut tidligere, og hvor lenge har det vart før de har flyttet sammen igjen? kan det være at begge er usikre? hadde du vært meg, så ville jeg nok sagt det som det er til de i utdrikningslaget, evt kun med de nærmeste til bruden, og hørt hva de hadde syns var greit, enten å avlyst utdrikningslaget, kansellere det dere allerede har bestilt, eller kanskje bare fortsette å planlegge? Ikke noe kjekt å snakke om, men på den andre siden så er det ikke kjekt å gruble på dette alene! Han har nylig flyttet ut, det var første gang. Jeg skrev "et par ganger", men mente "et par dager", beklager feilen. Jeg vet ikke hva han tenker, men jeg vet at han ikke vet den hele og fulle sannhet til hvorfor hun tviler... Jeg tror egentlig usikkerheten kun er fra hennes side, i hvert fall foreløpig. Ja, jeg føler at jeg vil si det til noen, men jeg er litt redd for at det skal spres seg og at jeg er kilden. Jeg vet heller ikke hvor mye jeg skal dramatisere det, for hvis det viser seg at det løser seg, er det jo litt kjedelig at alle vet at det har vært på nippet til å avlyses? TS Anonym poster: 93cfb70a3c32b66b740ea526b2d18de7
Gjest navnelapp Skrevet 4. februar 2013 #4 Skrevet 4. februar 2013 Viss det er ein månad til rekningane forfell trur eg at eg hadde prøvd å ta dette roleg så lenge. Du er nok mykje klokare om to-tre veker. 1
Petalouda Skrevet 5. februar 2013 #5 Skrevet 5. februar 2013 Hvis hun har en søster eller mamma du kjenner forholdsvis godt, eller du vet at en av de andre jentene står henne nære, ville jeg diskutert saken med henne/dem. Ikke for mange involverte, men dette skal du - arme menneske - ikke stå med aleine. Stor lykke til- klem 1
Gjest Adriane Skrevet 5. februar 2013 #6 Skrevet 5. februar 2013 (endret) Uff, for en utrolig kinkig situasjon! Men jeg tenker som Alt Godt over her. Det er en måned igjen til regningene forfaller sier du. Mye kan skje og avklares på en måned. Jeg forstår at det er vanskelig, men ha litt is i magen og følg utviklingen fremover. Når forfallsdatoene nærmer seg, kan du enten be om utsettelse på disse (evt delvis forklare saken, og si at det er mulig utdrikningslaget må endres på, og at du derfor ønsker litt utsatt betalingsfrist i tilfelle du må avlyse f.eks), eller du kan avbestille dersom det ser ut som det er beste løsning. Skjønner godt at dette er fryktelig vanskelig... Edit: siden du er forlover, går jeg utfra at du kjenner bruden svært godt. Du vet også årsaken til at hun tviler. Slik du kjenner henne, er dette en tvil hun vil være i stand til å overvinne, eller vil den vokse seg større tror du? Du sier jo også at du kan forstå tvilen hennes; noe som tilsier at dette ikke akkurat er en liten bagatell? Endret 5. februar 2013 av Adriane
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2013 #7 Skrevet 5. februar 2013 Jeg ville gitt bruden 2-3 uker til. Og sagt som så at utdrikningslaget vil koste 8000 kr delt på alle deltakerne og at hun må bestemme seg. Ja det er kjipt å si men jeg syns samtidig ikke du skal igjen som svarteper med regning på tusenvis pga brudeparet har turbulent forhold. Anonym poster: ee5527ed796ae5885a2635002cbd3813
Tibbie Skrevet 5. februar 2013 #8 Skrevet 5. februar 2013 De beste ville vært om de utsatte forlovelsen, men det er jo ikke noe du kan gjøre noe med. Hvor mye er det hver deltager betaler? Er det for mye til at dere fremdeles kan ha den festen/arrangementet selv om bryllupet blir avlyst?
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2013 #9 Skrevet 5. februar 2013 Du avlyser og prøver og redde lommeboken din. Prøv heller å få i gang noe billigere i tilfelle det blir ekteskap alikevel. 1
Alice123 Skrevet 5. februar 2013 #10 Skrevet 5. februar 2013 Du avlyser og prøver og redde lommeboken din. Prøv heller å få i gang noe billigere i tilfelle det blir ekteskap alikevel. Jeg slenger meg på denne! Vent en uke (om mulig), så avbestiller du de aktivitetene som er bestillt. Om det blir bryllup får du bare imrpovisere frem noe enkelt (i "verste fall" god middag og bytur med jentegjengen), det kommer bruden til å forstå.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2013 #11 Skrevet 5. februar 2013 Jeg slenger meg på denne! Vent en uke (om mulig), så avbestiller du de aktivitetene som er bestillt. Om det blir bryllup får du bare imrpovisere frem noe enkelt (i "verste fall" god middag og bytur med jentegjengen), det kommer bruden til å forstå. Jepp, at det kanskje skal koste TS 8000kr for å holde kjeft, det blir for dumt.
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2013 #12 Skrevet 5. februar 2013 Takk for svar, alle sammen. Jeg tror jeg får prøve å ha litt is i magen som dere sier. Det er 15 stk (inkludert meg) som skal betale 500,- for utdrikkingslaget, og jeg synes dette blir for mye penger per person til at vi kan gjøre det uansett (hvis bryllupet skulle bli avlyst). Så jeg håper dette er avklart innen en måned... Selv om jeg kjenner bruden veldig godt, synes jeg det er vanskelig å svare på om dette er noe som kommer til å "gå over". Det er en veldig komplisert situasjon, og som sagt forstår jeg henne godt. Det eneste jeg kunne ha bebreidet henne for, er at hun kanskje burde ha avklart dette med seg selv før hun forlovet seg, men forlovelsen kom som en overraskelse fra hans side, og det er jo ikke akkurat lett å si nei i en slik situasjon... Men samtidig kan hun forsone seg med ting og det blir bryllup - men det er jo umulig å vite hvor lang tid slikt tar. Jeg kjenner foreldrene hennes og søsknene, men jeg er usikker på hvor mye de vet om dette. Jeg tror ikke jeg kommer til å nevne utdrikkingslaget for henne og be henne bestemme seg, jeg tar heller en avgjørelse på egen hånd når det nærmer seg forfall. Tror jeg... TS Anonym poster: 93cfb70a3c32b66b740ea526b2d18de7
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2013 #13 Skrevet 5. februar 2013 Vel, kanskje du som forlover skal skrinlegge utdrikkingslag totalt? Og rett og slett bare slappe av til bryllupet eventuelt blir`?
Skjoldmøy Skrevet 6. februar 2013 #14 Skrevet 6. februar 2013 Du kan også velge å ha is i magen og la festplanene gå sin gang. Hvis det blir brudd eller utsettelse kan det godt hende at "bruden som ikke er brud mer" kan ha godt av en real fest sammen med gode venninner, og det kan dere kanskje spandere 500 hver på? Det viktigste er at du støtter venninnen som valgte deg som sin forlover. Lykke til! 1
Petalouda Skrevet 6. februar 2013 #15 Skrevet 6. februar 2013 jeg tenker at hun uansett ikke trenger den belastningen det er å vite eller skulle ta med i vurderingen sin at det planlegges en fest med alle hennes venninnder midt oppi dette. selvsagt er du helt super som lager utdrikkingslag, all ære til deg, men jeg syns hun skal få slippe å vite noe om det på dette tidspunktet i sin egen prosess. ha is i magen du ... men allier deg med minst en av de andre. det trenger du. og du kan få innspill fra andre som kjenner situasjonen mye bedre enn oss her inne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå