Modesty Skrevet 18. mars 2004 #1 Skrevet 18. mars 2004 Er det noen som har noen gode wokoppskrifter? Jeg får besøk av mor og far imorgen og tenkte jeg skal lage wok,men har ingen gode oppskrifter! :oops: Helst uten altfor mange eksotiske grønnsaker o.l
Gjest gjest1 Skrevet 18. mars 2004 #2 Skrevet 18. mars 2004 Jeg følger sjeldent oppskrifter på wok - men en ting har jeg lært og det er å ikke bruke frosne grønnsaker. Da blir det alltid mye "dvaskere". Hvis jeg skal anbefale noe, blir det sånn ca slik: Kyllingfileter - i biter Blomkål, brokkoli, minimais, vann kastanje, sopp og paprika. Begynner å steke kjøttet i god varm wok, tilsetter gr. saker i biter etter ca 4-5 min(kommer an på kjøttet) Gr. sakene lar du steke i 4-5 min til de blir møre. Hvis du ikke vil lage saus selv anbefaler jeg på det sterkeste AMOY Staight to wok med svart pepper smak. Den synes vi er kjempe god! Velger du å lage selv, da kan du bruke litt buljong(blandet med vann), litt chilliolje og soyasaus. Jeg lager aldri med mål, tar bare en dæsj av ditt og datt. Lager du saus selv er det viktig med annet krydder. det skal jo smake litt av wok :-) Server ris, nudler eller pasta til. Som du tar i woken på slutten av steketiden. Lykke til! Håper det hjalp litt?
nessi Skrevet 18. mars 2004 #3 Skrevet 18. mars 2004 Jeg synes det er godt å voke kyllingbiter, paprika, minimais, bønneskudd, gulrot, brokkoli, purre, løk og hvitløk (deler det ofte opp i flere stekinger så alt blir stekt). Så har jeg over litt hønsebuljong og et beger med Creme Fraishe. Det er også godt å blande i litt stekt bacon. Kjempe enkelt og kjempe godt. Serverer med ris og evt. hvitløksbrød.
Arkana Skrevet 18. mars 2004 #4 Skrevet 18. mars 2004 Vil du gjøre et helt enkelt bruke du ønsket kjøtt og grønnsaker og har i en pose Blue Dragon saus, (jeg synes Szechuan krydret tomatsaus er nydelig!), selv bruker jeg kyllingfilet i strimler, babymais, sukkererter, kinakål, hakket hvitløk, hakket ingefær, gulrøtter i tynne tynne skiver, rødløk, fennikel og gul squash. Serverer med nudler, siden jeg ikke er spesielt glad i ris. Men hvis du vil lage alt fra "scratch" har jeg noen oppskrifter her. Wok med svinekjøtt og nudler (4 pers.) 5-600 g strimlet svinekjøtt 4 ss søt soyasaus 2 hvitløksbåter 1 ss fersk ingefær ½ rød chili 1 purre eller 4 vårløk 1 rød paprika 1 gulrot 1 løk 2 pakker nudler pepper Finhakk hvitløk, chili og ingefær. Bland sammen med kjøttet og soyasausen og la marinere ca 30 minutter. Skjær løk, purre, paprika og gulrot i ringer og biter. Kok nudlene etter anvisning på pakken. Stek kjøttet raskt i olje, 2-3 minutter. Fres grønnsakene raskt, bland i kjøttstrimlene og rør i nudlene til slutt. Smak til med soyasaus og pepper. Grønnsakswok med fisk og reker 2 ss sesamolje 1 ts salt 1 finhakket hvitløksbåt 1 finhakket løk 1 rød paprika i små biter 1 grønn paprika i små biter 100 g bønnespirer 1 gul squash 2,5 dl buljong 2 ss soyasaus 3 ss mangochutney 300 g fiskefilet i små stykker 200 g reker saften av 1 sitron evt karri Oljen varmes i wokpannen, og salt og hvitløk tilsettes. De oppdelte grønnsakene legges i og stekes under konstant omrøring. Buljong, soyasaus og mango-chutney tilsettes. Det hele gis et oppkok. Fiskestykkene dyppes i sitronsaft og fordeles over. Surres 5-10 min. Rekene tas i. Smakes til og jevnes ev. med maizennamel.
Modesty Skrevet 18. mars 2004 Forfatter #5 Skrevet 18. mars 2004 1000 takk for gode tips! Wokoppskriftene hørtes kjempegode ut! Tror nok jeg lager wok imorgen ja.....
Gjest the imp Skrevet 18. mars 2004 #6 Skrevet 18. mars 2004 risnudler, vannkastanjer, bønnespirer, soltørkede tomater, paprika, løk, hvitløk og bambusskudd er nydelig i wok. Krydre gjerne med f.eks lime og ingefær, chili osv.
smile Skrevet 19. mars 2004 #7 Skrevet 19. mars 2004 jeg har aldri før eller siden smakt noe bedre enn denne. Dette er "bænkers" Det ser kanskje ut til å være mer krimskrams enn hva det egentlig er! ASIATISK GRYTE: Ingredienser: Kjøtt: svin, kylling eller biff kjøttkraft fersk ingefær soyasaus sesamolje østersaus maizena pepper chili powder five spice powder (vanskelig å finne, jeg har sløyfet dette) sukker jordnøttolje/druekjerneolje gulrøtter løk broccoli bambusskudd sopp babymais paprika hvitløk sesamfrø Fremgangsmåte: Marinade: Del kjøttet i biter. Dette legges i marinade av olivenolje, et par knuste hvitløksfedd, et par cm frisk ingefær, pepper og soyasaus. (en liten skvalp fungerer som salting) Chilipulver etter smak.(jeg pleier å ha masse!) La stå kjølig noen timer, hvis du har dårlig tid bruker du litt mer av hver ingrediens. Saus: Varm ca. 4-5 dl kjøttkraft. HA i en teskje sesamfrø og litt sesamolje. Litt soyasaus og en god del østersaus. HA i chilipulver etter smak. Løs 1-2 ts maizenna i et lite glass med vann. Tilsett maisenna. Rør mens det koker opp. dette skal haes over gryten som du lager samtidig med sausen. Smak til med sukker rett før du har det over kjøttet. Woken: Fres opp kjøttet. Ha det ut av gryta mens du lager resten. Bruk en god slump med olje og ham varm panne så du kjenner strålevarmen 10-15 cm over ovnen. Fres grønnsakene. Vend hele tiden. Pass på å legg grønnsakene slik at de som skal stekes minst blir lagt i til slutt o.s.v. Bland i kjøttet. Hell over sausen. (sausen skla være så varm at det fosskoker når du heller dette over). Serveres fosskokende med ris eller risnudler til gjestende. Lykke til!!!! Anbefalt vin: banrock station (australsk, kun papp)
Dødspingvinen Skrevet 20. mars 2004 #8 Skrevet 20. mars 2004 Må bare anbefale alle wokerne her inne om å kjøpe Garam Masala krydder fra nærmeste "innvandrerbutikk". (de har det vel kanskje på noen butikker og nå..) Elsker å bruke dette krydderet når jeg woker. Da trenger jeg nesten ikke å bruke noe annet. Det er en krydderblanding av koriander, kanel, bukkehorn, spisskarve, ingefær, muskatnøtt, spansk pepper, bladselleri, krydder-nellik, sennep, dill og fenikkel. Skikkelig nam!
Modesty Skrevet 20. mars 2004 Forfatter #9 Skrevet 20. mars 2004 Takk for tipset! Det er kjempegodt å ha i risen også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå