Gå til innhold

Zebra og hest

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen forskjell på en zebra og en hest? De ser jo så like ut. Er de samme dyr, bare med forskjellig farge? Er de samme art, men ulikt dyr sånn som løve og tiger som er begge kattedyr?

Anonym poster: 9b254e88e83f4418e10141b376bb1a17

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og vil en hest og en zebra gå fint sammen?

Anonym poster: 9b254e88e83f4418e10141b376bb1a17

Skrevet

Forskjellen er at sebraen finnes, mens hesten er et fantasidyr.

Anonym poster: 4143e49a2f14bdcd0780310afd80c7fd

Skrevet

Både hest og zebra tilhører equusfamilien. De kan i noen tilfeller få føll sammen, men ikke i alle tilfeller fordi de har forskjellige kromosoner (eller noe sånt?). Hovedforskjellen er vel kanskje at hesten er domestisert og zebraen er vill.

Anonym poster: 6b5615c74dd8fcee2326ae0fb1571618

• Liker 1
Gjest Methusalem
Skrevet

Forskjellen mellom en hest og en zebra, med unntak av det åpenbare, er også at man aldri har klart å temme en zebra. Ikke fordi den er vill, men fordi det "bare ikke går" så vidt jeg vet?

Skrevet

Forskjellen mellom en hest og en zebra, med unntak av det åpenbare, er også at man aldri har klart å temme en zebra. Ikke fordi den er vill, men fordi det "bare ikke går" så vidt jeg vet?

Ja, noe sånt har jeg også oppfattet. De har zebra i krsand dyrepark, men der slet de lenge, sinnsykt lenge med å temme en zebra fra den var føll. Og selv som 1åring var den vanskelig og av og til umulig å ha med å gjøre. En hest trenger mye mindre trening og tilvenning for å være trygg på mennesker.

Anonym poster: 9036c49283b31829e134305582248869

Skrevet

Det går an å temme sebraer, bare se på barnefilmen "Stripes!" eller "Fartsstriper" som den heter på norsk:) At det skal være vanskelig kan jeg dog ikke benekte, men det lar seg visst gjøre ihvertfall.

Hest og sebra er to ulike arter, men kan få avkom. Søk på "zorse" på wikipedia, så får du en utfyllende artikkel med bilder om du er interessert.

(Forøvrig, siden du nevnte løve og tiger, har du sett bilder av "tigon" og "liger"? Det er tiger/løvehybrider)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Ingen ting er umulig. Det krever bare litt ekstra.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...