Gå til innhold

Plages med vond lukt i underlivet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har siden sommeren vært veldig ofte plaget med dårlig lukt i underlivet (mer eller mindre konstant.)

Det klør ikke, så det er nok ikke sopp. Jeg har vært hos to forskjellige leger, og de sa det var BV, men de foretok ikke GU. Antibiotikaen virket bra begge gangene, men det kom tilbake med en gang igjen. Så nå har jeg mer eller mindre gitt opp. Det kan lukte alt fra salmiakk (skikkelig stram urinlukt), surt osv. Assosierer ikke lukta med råtten fisk, selv om det ikke lukter blomster. Derfor lurer jeg på om det kan være noe annet. Vil ikke bestille legetime igjen fordi jeg føler ikke jeg blir tatt på alvor. Det er bare "det er nok BV, her har du resept....". Er det ikke vanlig å undersøke litt mer?

Jeg er nøye med hygiene, har kuttet ut såpe, bruker kun bomull etc. Har ikke vært seksuell aktiv i denne perioden, nettopp pga lukta, så det kommer ikke av det heller. Kjønnssykdommer har jeg testet meg for, så det kan utelukkes.

Noen tips til hva jeg kan gjøre?

Anonym poster: 92f4353518b66d381a3a1b8778184ca0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har slitt med akkurat det samme, og jeg har nettopp funnet løsningen! Vivag (eller tilsvarende) kan kjøpes reseptfritt på apoteket. Brukes hvis man har litt ubalanse i bakterifloraen i underlivet, slik det høres ut som du har. BV lukter jo død og fordervelse, så det høres ikke ut som det er det som plager deg ;)

Skrevet

takk for svar :)

Skrevet

Multigyn gel fungerer på samme måte, justerer pH-verdien i skjeden og gir grobunn for gode bakterier i stedet for dei som stinker.

Anonym poster: 8b782f37337c3a20aeb4be58c2a8da16

Skrevet

Jeg har samme greie, litt stram lukt, men langt unna råtten fisk. Gjør at spontan sex blir helt utelukket, føler meg bare vel et par timer etter at jeg har dusjet. Hadde en fem-dagers Multigyn-kur uten at jeg følte at det hjalp. Gynekologen utelukket BV og kjønnssykdommer. Føler jeg har blitt dømt til en livstid med stram underlivslukt. Wuhu!

Anonym poster: 1600ef2e6ac0f8ec02add5e807c69f0f

• Liker 1
Skrevet

Føler også at jeg har det. Lurer på om det kommer av spesielle ting man drikker/spiser. Selv drikker jeg mye kaffe. Syns ellers jeg bare spiser vanlig mat. Har feks hørt at asparges gjør at urinlukt blir ille.

Skrevet

Asparges og løk = tommel ned.

Ananas og jordbær = tommel opp.

Det er det jeg kan av matretter som etter sigende skal påvirke lukten.

Men lurer egentlig litt på det samme selv.

Hva skal egentlig et underliv lukte? Dere som anser dere som friske nedentil: Hvor lenge etter vask lukter dere normalt?

Anonym poster: 9b29984c5acb905adca983f1eb379648

• Liker 2
Skrevet

Asparges og løk = tommel ned.

Ananas og jordbær = tommel opp.

Det er det jeg kan av matretter som etter sigende skal påvirke lukten.

Men lurer egentlig litt på det samme selv.

Hva skal egentlig et underliv lukte? Dere som anser dere som friske nedentil: Hvor lenge etter vask lukter dere normalt?

Anonym poster: 9b29984c5acb905adca983f1eb379648

Det lukter da "normalt", men ikke nødvendigvis likt, hele tiden.

Unntak:

-ved sykdom - lukter av og til feil, slik du kan få ram svettelukt av forkjølelse el.

-mensen - og et par dager før/etter - lukter litt... basisk.

Om det går en dag uten at en vasker seg lukter det selvsagt svette/uvasket, men på det stadiet ville jeg satt veldig pris på at partner vasket pikken også, så før sex tar man en vask. :)

Den faktiske lukten tror jeg er noe forskjellig fra kvinne til kvinne (eller så er folk veldig forskjellig i måten de beskriver det på).

Det sagt så har jeg en gang hatt bv (påvist ved prøver) uten å lukte mer enn vagt merkelig, så... :vetikke:

Anonym poster: 1fc405a2dad21c4e0ac3b1eea23198b3

Skrevet

Da har jeg kjøpt vivag. Håper virkelig det hjelper! Noen andre som har tips?

• 2 måneder senere...
Gjest Anonym ungjente
Skrevet

Jg er 15 år, og har veldig plaget av dette. Hva burde jeg gjøre?

AnonymBruker
Skrevet

Gå til lege. Det er mest sannsynlig bakteriell vaginose noe du må få reseptbelagt medisin for å behandle. Ikke vær flau for å gå til lege, de er så vant til denne problemstillingen at de tenker ikke på det. Det er helt normalt.

Anonym poster: dd20b874f560707b97c40584dd94a652

Skrevet

Til deg på 15; gå på helsestasjonen!! Utrolig hyggelige folk som jobber med akkurat ungdom som oss, utrolig forståelsfulle. Slet med det samme som deg, gikk til helsestasjonen (i Bergen for min del) og hadde først en samtale med helsesøster, for så å komme inn til lege som tok en form for gynekologisk undersøkelse og konstaterte at jeg hadde bakteriell vaginose. Fikk antibiotika, nå har jeg "sunn" utflod som ikke lukter noenting :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...