Gå til innhold

Eier jeg søppelet mitt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det har gått rykter i området hvor vi bor at det er en gruppe mennesker som går ut om natten og roter gjennom søppelkassene etter mat. Jeg har mistenkt at de har vært i vår kasse også, fordi jeg har sett at poser vi har kastet har blitt knytt opp og tømt, og søppel ligger "løst" i kassen.

Her om dagen tok jeg to av de på fersken, jeg kom sent hjem og da sto de og rotet i søppelkassen vår. Jeg sa at de fikk komme seg vekk og at de ikke fikk lov til dette, men de bare kikket på meg og sa at det bestemte jeg ikke. Jeg sa også at de ikke kommer til å finne noe spiselig oppi der, for vi kaster sjelden mat, kun hvis det har blitt muggent eller skjemt og ikke er spiselig. Men de sa at de ikke bare var på utkikk etter mat, men andre ting de kunne bruke. Jeg ble fly forbannet, tok tak i søppelkassen og dro den fra dem, og da ble de sure og sa at jeg eier ikke dette, det er jo søppel!

Men jeg liker ikke at de roter rundt i søppelet mitt. Jeg ser på det som noe privat og liker ikke tanken på at fremmede skal se alt vi kaster.

Jeg må legge til at vi kaster ikke brukbare ting. Klær som ikke passer gir vi til Fretex, det som er slitt brukes til filler. Ting vi ikke har bruk for går til loppemarked eller selges på Finn. Jeg kan ikke se at de skal ha bruk for noe av det vi kaster.

Er jeg rar? Hva tenker dere? Eier jeg søppelet mitt selv om jeg har kastet det? Hva skal jeg gjøre for å forhindre dette?

Andre som har hatt dette problemet, hvordan har dere løst det?

Anonym poster: 056308804791d6b593a98116625f38d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom noen er i en så desperat situasjon at de må rote i søppelet vårt, kan vi ikke engang unne dem det vi kaster fra oss?

Anonym poster: 92b4ea79936c8e18e7d27797ec6f1616

• Liker 7
Skrevet

Er søppelkassene på eiendommen din? I så fall har de hvert fall ingenting de skulle ha sagt, de kan ikke være på din eiendom uten tillatelse.

Ring politiet i morgen og hør hva de eventuelt kan gjøre med det.

Anonym poster: 9fc1e5ef5ee1e7691b083b9a7741194a

• Liker 3
Skrevet

I borettslaget vårt hadde vi en del problemer med at folk gikk og rotet i søppel. Er i utgangspunktet ikke et problem at de ser etter "ting de trenger", men ikke alle er like flinke til å brenne/makulere papirer med ID og lignende opplysninger på. Identitetstyveri er ikke spesielt heldig, etter hva jeg har skjønt.

Vi fikk ihvertfall ordnet nøkkel til søppelspannene våre, men er usikker på om det er mulig for privatpersoner.

Gjest Spiderpig
Skrevet

Hadde noen mennesker flydd gatelangs og rotet i søppelbøtter så hadde de fått lov av meg såfremt de ryddet opp etter seg.

• Liker 1
Skrevet

Søppelet er din eiendom -- på godt og vondt.

Skrevet (endret)

I det søppelet ditt ligger i kassa di tror jeg faktisk det er kommunen (eller firmaet som til en hver tid på oppdrag av kommunen henter det) som eier det. (Merk at jeg skriver at jeg tror det er det. Jeg husker ikke hvor jeg leste det og kan dermed ikke begrunne troen min. Det virker jo uansett mer naturlig at kommunen eier det fra det tidspunktet de henter det hos deg).

Endret av Singha
Skrevet

Dersom noen er i en så desperat situasjon at de må rote i søppelet vårt, kan vi ikke engang unne dem det vi kaster fra oss?

Anonym poster: 92b4ea79936c8e18e7d27797ec6f1616

Det er ikke på grunn av desperasjon og fattigdom de gjør det, det er et slags kollektiv som legger sin ære i å leve så billig og miljøvennlig som mulig. De er altså ikke avhengig av å finne mat i søppelspann for å få mat, men de ønsker å gjøre det. Jeg har i grunnen sansen for det, og hadde vi hatt felles søppelcontainer i oppgangen vår, kunne de gjerne fått rotet oppi der. Men vi har separate søppelkasser, merket med leilighetsnummer, og jeg føler de kan finne ut mye av livet vårt ved å se i søppelet vårt. Jeg har tidligere tenkt at jeg kan kaste brev i søppelposer som er knytt sammen, og sett for meg at dette blir brent uten at noen får tilgang til det, men disse menneskene åpner jo posene og ser på alt. Jeg tenker med gru på en truse med blodflekker jeg kastet i forrige uke... Den lå i en egen, sammenknyttet pose, har de åpnet den og sett den? *grøss*

Er søppelkassene på eiendommen din? I så fall har de hvert fall ingenting de skulle ha sagt, de kan ikke være på din eiendom uten tillatelse.

Ring politiet i morgen og hør hva de eventuelt kan gjøre med det.

Anonym poster: 9fc1e5ef5ee1e7691b083b9a7741194a

Det er ikke min private eiendom, men utenfor oppgangen her vi bor.

I borettslaget vårt hadde vi en del problemer med at folk gikk og rotet i søppel. Er i utgangspunktet ikke et problem at de ser etter "ting de trenger", men ikke alle er like flinke til å brenne/makulere papirer med ID og lignende opplysninger på. Identitetstyveri er ikke spesielt heldig, etter hva jeg har skjønt.

Vi fikk ihvertfall ordnet nøkkel til søppelspannene våre, men er usikker på om det er mulig for privatpersoner.

Da må vi i så fall skaffe nye søppelspann, men hvordan blir det når de skal tømmes?

I det søppelet ditt ligger i kassa di tror jeg faktisk det er kommunen (eller firmaet som til en hver tid på oppdrag av kommunen henter det) som eier det. (Merk at jeg skriver at jeg tror det er det. Jeg husker ikke hvor jeg leste det og kan dermed ikke begrunne troen min. Det virker jo uansett mer naturlig at kommunen eier det fra det tidspunktet de henter det hos deg).

Ja, jeg vet ikke. Men jeg eier vel i hvert fall søppelspannet, kanskje?

Skrevet

Ja, jeg vet ikke. Men jeg eier vel i hvert fall søppelspannet, kanskje?

Tvilsomt. Her i Bergen er jeg ganske sikker på at man låner dem, i alle fall. BIR setter ut spann til deg når du melder kommunen at du har flyttet inn i en bolig osv. Men det er mulig du er økonomisk ansvarlig for det.

Skrevet

Vi betaler jo tusenvis i året i renovasjon, så da bør vi få "eie" søpla vår til de henter den. Hadde heller ikke likt om folk rotet i søppelet mitt, det er privat.

• Liker 1
Skrevet

Nå betaler du ikke tusenvis av kroner for at de skal hente søpla di. Og det at kommunen eier søpla di (uavhengig av når de overtar eierskapet) gjør jo faktisk at de kan selge den til et forbrenningsanlegg og gjøre avgiften din billigere enn den kunne ha vært.

Skrevet

Trodde at endel av renovasjonavgiften nettopp var å ta seg av søpla mi...

Skrevet

Hadde slengt litt salmiakk oppi, da hadde rottene holdt seg unna.

Anonym poster: a7e701f91bd821968696d6bdc4153de7

• Liker 2
Gjest Violetta
Skrevet

Noen steder har de søppelspann med lås på, hva med å undersøke med kommunen om dere kan få et slikt? Jeg aner ikke hva kriteriene kan være, men det skader jo ikke å spørre?

Skrevet

Trodde at endel av renovasjonavgiften nettopp var å ta seg av søpla mi...

Men å si at du betaler "tusenvis" av kroner for det er ikke sant. Tviler på mer enn kanskje en tusenlapp av det du betaler faktisk går til utgiftene med å hente det. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...