Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2013 #1 Skrevet 3. februar 2013 Jeg vet det blir gjort i utlandet, men har Norge tatt i bruk dette? Og er dette en teknikk som kan brukes på fullvoksne mennesker, eller er det kun barn?
Gjest snoopy_93 Skrevet 3. februar 2013 #2 Skrevet 3. februar 2013 Jeg har kun hørt om transplantasjoner hvor ei nyre blir "byttet" hvor begge er levende. Vet ikke om det "funker" med lever, da vi bare har en lever.
Gjest TS Skrevet 3. februar 2013 #3 Skrevet 3. februar 2013 Jeg har kun hørt om transplantasjoner hvor ei nyre blir "byttet" hvor begge er levende. Vet ikke om det "funker" med lever, da vi bare har en lever. Det blir gjort, også i Norge, på barn. Det jeg er usikker på er om det er tatt i bruk på voksne ennå. Grunnen til dette er at leveren vokser ut igjen, så selv om en donerer bort en større bit av den så er den tilbake til normalen etter en tid. Personen som mottar biten vil også få en normal størrelse på leveren til slutt.
Gjest snoopy_93 Skrevet 3. februar 2013 #4 Skrevet 3. februar 2013 Det blir gjort, også i Norge, på barn. Det jeg er usikker på er om det er tatt i bruk på voksne ennå. Grunnen til dette er at leveren vokser ut igjen, så selv om en donerer bort en større bit av den så er den tilbake til normalen etter en tid. Personen som mottar biten vil også få en normal størrelse på leveren til slutt. Åjaa Det viste jeg ikke.
Gjest TS Skrevet 3. februar 2013 #5 Skrevet 3. februar 2013 Ser ut som det blir gjort, men donor or mottaker blir sendt til utlandet. Så da er det å finne ut hvilken bloddtype jeg har, og sette meg ned for å tenke et par dager før jeg eventuelt ber om videre utredning om jeg an være brukbar.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå